آغاز عرضه شمش طلا ي سبك در بورس كالا

آغاز عرضه شمش طلا ي سبك در بورس كالا
در هفته جاري شمش طلا با وزن تقريبي يك كيلو در رينگ مبادلاتي آتي و شمش طلاي صد گرمي در رينگ مبادلاتي نقدي بورس كالا عرضه خواهد شد.شمش طلاي سبك با هدف جذب سرمايه‌هاي كوچك ابتدا در وزن تقريبي 100 گرم و در آينده نزديك در وزن 50 گرم عرضه خواهد شد.در همين حال، هیات پذیرش بورس کالای ایران با ورود شمش طلای یک کیلویی نيز به معاملات قراردادهای آتی این بورس موافقت کرد.
سردار خالدي: بازار آتي سكه در حالي هفته گذشته را با ارزش مبادلاتي 55 ميليارد ريال تجربه كرد كه نرخ‌هاي معاملاتي نسبت به هفته قبل هزار الي 2 هزار تومان كاهش يافت.
هفته‌اي كه گذشت بازار طلا تحت تاثير اتفاقات و رويدادهاي جهاني شاهد رشد چند دلاري اونس طلا در دو روز پاياني بود؛ به طوري‌كه از يك هزار و 196 دلار هر اونس طلا در روز پنج شنبه هفته قبل به يك هزار و 216 دلار در هر اونس تا ظهر ديروز رسيد، افزايش رشد طلا در دو روز پاياني هفته گذشته در حالي صورت گرفت كه طي هفته گذشته نرخ هر اونس طلا با نوسان نسبتا زيادي روبه‌رو بود.
كاهش كسري بودجه آمريكا و نوسان اونسي طلا
به عقيده كارشناسان، اعلام پيش‌بيني كاهش كسري بودجه از سوي كاخ سفيد در سال آينده با وجود بهبود نسبي وضعيت اقتصادي، نامعلوم بودن دورنماي آينده اقتصادي و رشد تقاضاي خريد و ذخيره طلا از سوي دو كشور هند و چين از دلايل مهمي بودند كه در نوسان اونس طلا طي هفته گذشته تاثيرگذار بودند؛ هرچند گزارش‌هايي همچون كاهش كسري تجاري انگلستان به دليل افزوده شدن ميزان صادرات اين كشور، افزايش حجم توليدات كارخانه‌اي فرانسه، رشد 2/0 درصدي پيش‌بيني شاخص آلمان، افزايش تراز تجاري چين و ثبات نرخ بهره در ژاپن حكايت از بهبود روند اقتصادي جهان در آينده نه‌چندان دوري دارد؛ اما تحليل‌گران همچنان نسبت به بهبود كامل شاخص‌هاي اقتصادي جهان به ديده ترديد مي‌نگرند و براين باورند كه پس از اين روند صعودي در چند روز گذشته و تداوم آن در چند روز ابتدايي هفته جاري، بازار جهاني طلا به صورت كوتاه مسير نزولي را تجربه مي‌كند و پس از آن دوباره روند صعودي را ادامه خواهد داد.
سكه بازار نقدي يك هزار تومان كاهش يافت
بازار داخلي سكه طلا نيز با تاثير پذيري از بازارهاي جهاني طلا، ابتداي هفته گذشته را با افزايش قيمت 2500 توماني آغاز كرد و در طول هفته با نرخ ثابت 300 هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت؛ اين در حالي بود كه در روز پنج‌شنبه هر سكه بهار آزادي در بازار نقدي با 299 هزار تومان فروخته شد.
قيمت بازار آتي سكه نيزكاهشي بود
همچنين بازار آتي سكه طلا نيز در طول هفته گذشته با ركود معاملات و كاهش نرخ در طول هفته مواجه بود؛ به طوري‌كه قيمت تسويه روزانه سكه تحويل شهريورماه در روز شنبه در حالي 305 هزار تومان ثبت شد كه در پايان هفته با نرخ 304 هزار تومان انجام شد. هر سكه تحويل آبان‌ماه نيز با 317 هزار تومان در ابتداي هفته معامله شد؛ در حالي كه اين رقم در پايان هفته به 316 هزار تومان رسيد. همچنين قيمت تسويه روزانه سكه تحويل دي‌ماه در روز شنبه در حالي به 328 هزار تومان رسيد كه در روز چهارشنبه 326 هزار تومان ثبت شد.
كاهش ادامه دار معاملات در بازار آتي
به نظر تحليل‌گران همچنان كه قبلا نيز گفته شده به دليل انجام معاملات در ماه مبارك رمضان ركود در بازار طي هفته گذشته و هفته پيش رو طبيعي است و ممكن است اين ركود و سردي بازار تا پايان ماه رمضان نيز ادامه داشته باشد، هر چند تغييرات جهاني هر اونس طلا در هر لحظه احتمال دارد بازار را دچار نوسان كند.
اما در مجموع، بازار آتي سكه طي هفته گذشته منتهي به 21 مردادماه شاهد دادوستد يك هزار و783 قرارداد به ارزش 55 ميليارد و 305 ميليون و 510 هزار ريال بود كه نسبت به هفته قبل از نظر حجم و ارزش به ترتيب 33 و 32 درصد كاهش داشت. اين در حالي بود كه قراردادهاي سكه شهريورماه در اين هفته يك هزار و 45 قرارداد به ارزش 31 ميليارد و 859 ميليون و 980 هزار ريال بود، سكه تحويل آبان‌ماه تعداد دادوستدهاي اين موعد معاملاتي نيز 690 قرارداد به ارزش 21 ميليارد و 876 ميليون و 800 هزار ريال بود، همچنين براي سكه تحويل دي‌ماه 48 قرارداد به ارزش يك ميليارد و 568 ميليون و 730 هزار ريال انجام شد.
براساس اين گزارش، مبادلات انجام شده در طول هفته گذشته با شرح جزئيات بدين ترتيب بود:
• شنبه: در اين روز قيمت سكه به تاثير از رشد اونسي طلا در بازارهاي جهاني در هفته قبل 1500 تومان الي 2000 تومان رشد داشت، به طوري‌كه قيمت تسويه روزانه سكه تحويل شهريورماه 3 ميليون و 51 هزار و 800 ريال، سكه تحويل آبان‌ماه 3 ميليون و 178 هزار و 38 ريال و سكه معاملاتي دي‌ماه 3 ميليون و 280 هزار ريال بود. حجم معاملات در اين روز همانند معاملات روز چهارشنبه هفته قبل انجام شد و تغيير زيادي نكرد.
• يكشنبه: در اين روز قيمت سكه معاملات با ثبات نسبي همراه بود كه دليل اين موضوع از سوي كارشناسان تعطيلي بازارهاي جهاني اعلام شد؛ به‌طوري‌كه در تابلوي معاملاتي بازار آتي، نرخ تسويه روزانه سكه تحويل شهريور ماه 3 ميليون و 52 هزار و 839 ريال، سكه تحويل آبان‌ماه 3 ميليون و 172 هزار و 433 ريال و سكه معاملاتي دي‌ماه 3 ميليون و 280 هزار ريال ثبت شد. حجم معاملات سكه در اين روز نيز از سوي معامله گران توفيقي نيافت و همانند روز قبل انجام شد.
• دوشنبه: بازار آتي سكه در اين روز با نوسان قيمتي مواجه شد؛ به طوري‌كه با وجود رشد نزديك هزار توماني قيمت سكه تحويل شهريورماه و آبان‌ماه، سكه معاملاتي دي‌ماه كاهش نزديك يك هزار و 200 توماني را تجربه كرد، براين اساس قيمت تسويه روزانه سكه تحويل شهريورماه 3 ميليون و59 هزار و 744 ريال، سكه تحويل آبان‌ماه 3 ميليون و 180 هزار و 756 ريال و سكه معاملاتي دي‌ماه 3 ميليون و 268 هزار و 458 ريال انجام شد. حجم معاملات در اين روز با روندي كاهشي همراه بود.
• سه‌شنبه: معاملات در اين روز نيز همانند روزهاي قبل با رونق زيادي روبه‌رو نبود و قيمت‌ها نيز همزمان با روند كاهشي هر اونس طلا هزار الي 2 هزار تومان افت كرد؛ به طوري‌كه قيمت تسويه روزانه سكه شهريورماه 3 ميليون و 39 هزار و 563 ريال، سكه آبان‌ماه 3 ميليون و 161 هزار و 959 ريال و سكه دي‌ماه 3 ميليون و 260 هزار ريال ثبت شد.
• چهارشنبه: با آغاز ماه مبارك رمضان در اين روز نيز ركود تازه‌اي در بازار حاكم شد كه كارشناسان اين كسادي نسبي بازار را طبيعي مي‌دانند، قيمت سكه نيز در اين روز با افزايش آرام و اندكي روبه‌رو شد؛ به طوري‌كه نرخ تسويه روزانه شهريورماه 3 ميليون و 47 هزار و 65 ريال، سكه آبان‌ماه 3 ميليون و 165 هزار و 152 ريال و سكه تحويل دي‌ماه 3 ميليون و 261 هزار و 111 ريال بود.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۶:۱۷:۲۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد