طلا در هفته‌اي كه گذشت

طلا در هفته‌اي كه گذشت
در هفته‌ ميلادي گذشته عواملي نظير اظهارات سياست‌گذاران پولي و مالي آمريكا و اروپا، بحران سياسي در اوكراين، آغاز دوره اعلام درآمد سه ‌ماهه شركت‌ها و نيز انتشار گزارش‌هايي از اوضاع اقتصادي آمريكا، اروپا و چين موجب بروز نوساناتي در بازارهاي سهام كشورها و نيز قيمت طلا شدند.
در هفته‌ ميلادي گذشته عواملي نظير اظهارات سياست‌گذاران پولي و مالي آمريكا و اروپا، بحران سياسي در اوكراين، آغاز دوره اعلام درآمد سه ‌ماهه شركت‌ها و نيز انتشار گزارش‌هايي از اوضاع اقتصادي آمريكا، اروپا و چين موجب بروز نوساناتي در بازارهاي سهام كشورها و نيز قيمت طلا شدند.
پيرو انتشار گزارش‌هاي نه چندان مطلوبي از بازار كار آمريكا در هفته گذشته، در بازار روز دوشنبه نيز جوي منفي به‌وجود آمد و به موجب آن بازارهاي سهام و شاخص دلار تنزل يافتند. در واقع به نظر مي‌رسيد سرمايه‌گذاران به نوعي حالت تدافعي به خود گرفته و منتظر بودند ببينند فدرال رزرو در نشست روز چهارشنبه خود چه سياستي را با توجه به شرايط فعلي اتخاذ خواهد كرد. از سوي ديگر اظهارات سياست‌گذاران پولي بانك مركزي اروپا نيز تكليف سرمايه‌گذاران را روشن كرد و از آنجاكه معلوم شد بانك مركزي اروپا احتمالا به اين زودي‌ها خيال ندارد برنامه حمايتي بيشتري را اجرا كند، نرخ برابري يورو به دلار افزايش يافت. 
در بازار طلا هم پايين بودن سطح خريد فيزيكي از سوي چين به دليل تعطيل بودن بازارهاي آن همراه با بستن موقعيت‌هاي خريد با هدف شناسايي سود به افت بهاي اونس در بازارهاي جهاني انجاميد.
اين تفكر در ميان سرمايه‌گذاران وجود دارد كه پس از رشد بيش از حد بهاي سهم، كاهش آن منطقي به نظر مي‌رسد و اين تفكر محافظه‌كاري را در بازار روز سه‌شنبه شدت بخشيد. البته آغاز دوره جديد انتشار گزارش فصلي شركت‌ها و ادامه تنش‌ها در اوكراين نيز بر نگراني‌ها افزود و بازاري منفي را رقم زد. به علاوه ادامه گفت‌وگوها بر سر اجراي برنامه‌هاي حمايتي بيشتر در اروپا و در عين حال انتظار سرمايه‌گذاران براي نتيجه نشست بانك مركزي آمريكا در روز چهارشنبه به تقويت نرخ برابري يورو به دلار كمك كرد. شايان ذكر اينكه صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني خود درخصوص رشد اقتصادي جهان را از 7/3 به 6/3 درصد كاهش داد و در عين حال روند بهبود اقتصادي در جهان را قدرتمند ارزيابي كرد. در بازار طلا نيز عوامل فوق همراه با خريد طلا از سوي بانك مركزي عراق بر قيمت اين كالاي گرانبها افزود.
مثبت بودن چشم‌انداز رشد برخي شركت‌هاي بزرگ خودرويي در اروپا، ريسك‌پذيري سرمايه‌گذاران را افزايش داد و در نتيجه بازارهاي سهام روز چهارشنبه را تا حدي قوت بخشيد. با اين حال فعالان بازار نه تنها بحران سياسي در اوكراين را زير نظر داشتند؛ بلكه گزارش‌هاي مربوط به درآمد فصلي شركت‌ها را هم پيگيري مي‌كردند. به علاوه از آنجا كه سرانجام پس از اعلام نتيجه نشست فدرال رزرو مشخص شد تغييري در نرخ بهره‌ اتفاق نخواهد افتاد، شاخص دلار كاهش يافت. 
ناگفته نماند اظهارات قبلي خانم يلن مبني بر اينكه فدرال رزرو در نظر دارد تقريبا 6 ماه بعد از پايان برنامه حمايتي خود نرخ بهره را بالا ببرد چنين گمانه‌زني را به وجود آورده بود كه اتمام سياست‌هاي انبساطي زودتر از آنچه كه انتظار آن مي‌رود صورت خواهد پذيرفت. در بازار طلا نيز در‌حالي‌كه از يكسو ادامه درگيري‌ها در اوكراين بيشتر شدن تقاضا براي طلا به عنوان كالايي با حاشيه ايمني بالاتر را موجب گرديد، از سوي ديگر بهبود بازارهاي سهام و كم بودن خريداران فيزيكي فشار رو به پاييني بر بهاي هر اونس طلا وارد آورد.
افزايش نگراني‌ها از گران بودن قيمت سهام برخي شركت‌ها و نيز احتمال افت درآمد آنها بازارهاي سهام روز پنجشنبه را به كاهش وا داشت، به طوري كه بازار نزدك بدترين روز معاملاتي خود از نوامبر سال 2011 را به ثبت رساند. در اين ميان انتشار گزارش‌هاي ضعيفي از اوضاع اقتصادي چين نيز بر ابهامات مربوط به روند بهبود وضعيت دومين اقتصاد بزرگ دنيا افزود. صادرات كمتر از حد انتظار چين در ماه مارس براي دومين ماه متوالي و كاهش قابل توجه واردات اين كشور اين گمانه را تقويت كرد كه احتمالا وضعيت توليد و روند رشد اقتصادي آن ضعيف خواهد بود. همچنين تاثير سخنان روز گذشته سياست‌گذاران پولي فدرال رزرو و اينكه همچنان بانك مذكور بر ادامه حفظ نرخ بهره در سطح پايين فعلي تاكيد دارد نرخ برابري يورو به دلار را افزايش و بهاي طلا را كاهش داد.
در پي شروع فصل اعلام درآمدهاي سه‌ماهه شركت‌ها و استوار بودن عمده تمركز فعالان بازار بر اين اعداد و ارقام، انتشار گزارشي نااميدكننده‌ از شركت جي پي مورگان، افت ريسك‌پذيري در بازار روز جمعه را در پي داشت. در عين حال مثبت بودن برخي شاخص‌هاي اقتصادي آمريكا همراه با قوت گرفتن تقاضا براي ارز مطمئني همچون دلار نه تنها به تقويت اين ارز انجاميد بلكه فشار رو به پاييني را به بهاي طلا وارد ساخت. شايان ذكر است وزراي دارايي 20 اقتصاد بزرگ دنيا در روز پاياني هفته بر قدرتمند كردن اقتصاد جهاني، اشتغال‌زايي و بهتر شدن روند رشد اقتصادي در بلندمدت تاكيد كردند. به علاوه در اعلاميه‌ مشتركي كه پس از نشست مذكور منتشر شد، مقامات در حالي كه از يكسو معتقد بودند شرايط اقتصادي در سال 2014 بهبود خواهد يافت از سوي ديگر نسبت به مخاطرات و آسيب‌پذير بودن اقتصاد جهاني هشدار دادند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۸:۳۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد