آمادگي بورس براي بازگشت به مسير صعودي

آمادگي بورس براي بازگشت به مسير صعودي
هفته گذشته بازار روند نزولي خود را مشابه ديگر روزهاي امسال ادامه داد، اما حمايت‌هاي دولت و مجلس از بورس توانست در آخرين روز معاملاتي اين روند را تغيير داده و بازار را سبزپوش كند. در اين شرايط، شاخص کل با 2/4 درصد افت هفتگي مواجه شد.
هفته گذشته بازار روند نزولي خود را مشابه ديگر روزهاي امسال ادامه داد، اما حمايت‌هاي دولت و مجلس از بورس توانست در آخرين روز معاملاتي اين روند را تغيير داده و بازار را سبزپوش كند. در اين شرايط، شاخص کل با 2/4 درصد افت هفتگي مواجه شد.
طي هفته سپري شده، ميانگين حجم و ارزش معاملات روزانه به 547 ميليون سهم و 180 ميليارد تومان رسيد که نسبت به ميانگين سالانه به ترتيب حدود 30 و 55 درصد کاهش يافته است. به‌رغم آنکه سهامداران حقيقي نقش بيشتري در معاملات داشتند، سهامداران حقوقي حضور پررنگي در نقش خريدار و حمايت کننده ايفا کردند. به اين ترتيب، تغيير مالکيت قابل توجه 119 ميليارد توماني (معادل 1/13 درصد ارزش کل معاملات هفته) از سوي سهامداران حقيقي به حقوقي انجام شد. مثبت شدن شاخص کل در آخرين روز معاملاتي نشان از اقبال مناسب سهامداران از اخبار مثبت است. گرچه انتشار اخبار حمايتي توانست روند بازار را تغيير دهد، اما سطح پايين حجم معاملات، حاکي از عدم پويايي بازار است. بنابراين، سهامداران همچنان منتظر عملي شدن اين وعده‌ها هستند و بر خلاف سال گذشته، موج اميدواري به تنهايي نمي‌تواند موجب رونق بازار شود. با اين حال، اگر اين وعده‌ها با حمايت بيشتر سهامداران حقوقي از بازار همراه شود زمينه رشد بازار سرمايه بار ديگر مهيا خواهد شد. از سوي ديگر، به بررسي «دنياي اقتصاد» نسبت قيمت به درآمد (P/E) بازار به 7/6 مرتبه رسيده است که مقدار معقولي به شمار مي‌آيد و نشان مي‌دهد بازار سهام پتانسيل مناسبي جهت از‌سرگيري مسير صعودي دارد که مشروط به ميزان عملي شدن وعده‌هاي دولت و حمايت سهامداران حقوقي
است. 
در اين مطلب، نحوه تغييرات مالکيت سهامداران حقوقي به حقيقي در هفته پيشين در 12 نماد با بيشترين حجم و ارزش معاملات طي هفته گذشته مورد بررسي قرار گرفته است. نمادهاي انتخاب شده به ترتيب عبارت است از: فولاد مبارکه اصفهان «فولاد»، بانک صادرات «وبصادر»، ايران خودرو «خودرو»، گروه صنعتي پاکشو «پاکشو»، مخابرات ايران «اخابر»، بانک ملت «وبملت»، گروه بهمن «خبهمن»، بانک تجارت «وتجارت»، پالايش نفت بندرعباس «شبندر»، گروه مپنا «رمپنا»، صنايع پتروشيمي خليج فارس «فارس» و سايپا «خساپا». براي درک شهودي از اين تغييرات مالکيت، نمودارهايي رسم شده است که در طول متن با ارائه مثال‌هاي عددي توضيح داده خواهند شد.
در نماد «فولاد» طي هفته گذشته تغيير مالکيت 27 ميليارد ريالي (معادل 7/1 درصد ارزش کل معاملات) از سوي سهامداران حقيقي به حقوقي انجام شد. همانطور که در نمودار مشاهده مي‌شود، در روز شنبه تغيير مالکيتي به ارزش 9/1 ميليارد ريال از سوي سهامداران حقيقي به حقوقي انجام شده است که نسبت به ارزش کل معاملات نماد در آن روز، يعني 8/8 ميليارد ريال، حدود 22 درصد کل را نشان مي‌دهد. به عبارت ديگر، سهام 
با ارزشي معادل 9/1 ميليارد ريال توسط حقيقي‌ها فروخته و به وسيله حقوقي‌ها خريداري شده که 22 درصد کل معاملات 
آن روز را شامل مي‌شود. بنابراين در نمودار، ميزان تغيير مالکيت با رنگ قرمز و در پايين منحني قرار گرفته است. اين نماد در کل هفته 1/4 درصد افت قيمت را تجربه کرد كه با حمايت نسبي سهامداران حقوقي مواجه شد.
در نماد «وبصادر» طي معاملات هفته گذشته، تغيير مالکيت 3/25 ميليارد ريالي (معادل 9 درصد ارزش کل معاملات) از سوي سهامداران حقيقي به حقوقي روي داده است. اين نماد با توجه به قيمت پايين و سهام شناور نسبتا زياد در بيشتر اوقات در ميان پرمعامله ترين نمادها جاي مي‌گيرد و حمايت مناسب سهامداران حقوقي طي هفته گذشته، منجر شد که اين نماد تنها يک صدم درصد افت قيمت را تجربه کند.
«خودرو» نيز در هفته گذشته، تغيير مالکيت 3/22 ميليارد ريالي را (معادل 7/7 درصد ارزش کل معاملات) از سوي سهامداران حقيقي به حقوقي تجربه کرده است. اين نماد به‌رغم آنکه در آخرين روز هفته مثبت شد، در کل هفته با افت قيمت قابل توجه 11 درصدي مواجه شد که P/E بالاي آن مهم‌ترين علت اين مساله است.
از سوي ديگر، «پاکشو» تغيير مالکيت 3/7 ميليارد ريالي (معادل 9/0 درصد ارزش کل معاملات) را از سوي سهامداران حقوقي به حقيقي شاهد بوده است. اين نماد که در روزهاي پاياني سال 92 براي اولين بار در بورس عرضه شد، همچنان با اقبال سهامداران مواجه است و توانست طي هفته گذشته 4/13 درصد رشد قيمت را به ثبت برساند. به‌طور مشابه با فولاد، اگر معاملات روز شنبه «پاکشو» در نظر گرفته شود، 2/5 درصد از کل ارزش معاملات آن باعث تغيير مالکيت سهام از سوي سهامداران حقوقي به حقيقي‌ها شده است که با رنگ سبز و در بالاي نمودار نمايش داده شده است (يعني تغيير مالکيت از سوي حقوقي‌ها به حقيقي ها).
اما در نماد «اخابر»، تغيير مالکيت قابل توجه 7/61 ميليارد ريالي (معادل 8/27 درصد ارزش کل معاملات) به نفع سهامداران حقوقي انجام شد. حمايت شديد سهامداران حقوقي در ابتداي هفته اين تغيير مالکيت را منجر شده است. «اخابر» طي هفته گذشته 6/6 درصد افت قيمت داشته است.
در نماد «وبملت» نيز تغيير مالکيت 5/36 ميليارد ريالي (معادل 1/26 درصد ارزش کل معاملات) از سوي سهامداران حقيقي به حقوقي انجام شده است. اين نماد که طي هفته گذشته 7/4 درصد افت قيمت را تجربه کرده است در بيشتر روزها با حمايت سهامداران حقوقي همراه بوده است.
در اين شرايط، «خبهمن» تغيير مالکيت 5/12 ميليارد ريالي (معادل 2/10 درصد ارزش کل معاملات) را از سوي سهامداران حقيقي به حقوقي تجربه کرد. سهامداران حقوقي که از ابتداي هفته از اين نماد حمايت مي‌کردند، در پايان هفته با مثبت شدن آن در نقش فروشنده حضور بيشتري پيدا کردند.
همچنين، «وتجارت» تغيير مالکيت 3/16 ميليارد ريالي (معادل 26 درصد ارزش کل معاملات) را از سوي حقيقي‌ها به حقوقي‌ها شاهد بوده است. روند حمايت سهامداران حقوقي از اين نماد نيز مشابه «خبهمن» بود و به اين ترتيب با 9/4 درصد افت قيمت طي هفته گذشته مواجه شد.
«شبندر» نيز تغيير مالکيت 1/61 ميليارد ريالي (معادل 3/19 درصد ارزش کل معاملات) از سوي سهامداران حقيقي به حقوقي را تجربه کرده است. حمايت شديد سهامداران حقوقي از اين نماد در روز سه‌شنبه منجر به مثبت شدن آن در آخرين روز هفته شد.
در معاملات هفته گذشته، «رمپنا» تغيير مالکيت قابل توجه 2/125 ميليارد ريالي (معادل 9/46 درصد ارزش کل معاملات) را از سوي سهامداران حقيقي به حقوقي شاهد بود. قرمز بودن نمودار اين نماد در تمامي روزهاي هفته نشان از حمايت شديد حقوقي‌ها دارد.
در نماد «فارس» نيز تغيير مالکيت شديد 4/138 ميليارد ريالي (معادل 5/65 درصد ارزش کل معاملات) از سوي سهامداران حقيقي به حقوقي انجام شد. اين نماد که در هفته گذشته 5درصد افت قيمت را شاهد بود با حمايت ويژه سهامداران حقوقي مواجه شد.
در نهايت، نماد «خساپا» طي هفته گذشته شاهد حضور قابل‌توجه سهامداران حقوقي در نقش خريدار بود، به طوري که در اين نماد تغيير مالکيت 8/30 ميليارد ريالي (معادل 2/34 درصد ارزش کل معاملات) از سوي سهامداران حقيقي به حقوقي صورت گرفت. اين نماد طي هفته گذشته، 6/4 درصد افت قيمت را تجربه کرد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۳:۱۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد