آرامش بازار آتي زير سايه اونس

آرامش بازار آتي زير سايه اونس
روند تغييرات بازار آتي سكه در هفته گذشته در شرايطي ادامه يافت كه دلار طي هفته گذشته (23 تا 28 فروردين) از يك روند صعودي با جهش‌هاي فراوان همراه شد. با نگاهي به نمودار حركتي دلار طي هفته گذشته، بايد گفت بيشترين ميزان جهش نرخ ارز طي ماه‌هاي اخير در هفته گذشته رخ داد، به طوري‌كه قيمت اين ارز معتبر از 3 هزار و 200 تومان نيز گذشت. به اين ترتيب بازار ارز كشور بار ديگر به قيمت‌هاي مهر ماه سال گذشته بازگشته است.
روند تغييرات بازار آتي سكه در هفته گذشته در شرايطي ادامه يافت كه دلار طي هفته گذشته (23 تا 28 فروردين) از يك روند صعودي با جهش‌هاي فراوان همراه شد. با نگاهي به نمودار حركتي دلار طي هفته گذشته، بايد گفت بيشترين ميزان جهش نرخ ارز طي ماه‌هاي اخير در هفته گذشته رخ داد، به طوري‌كه قيمت اين ارز معتبر از 3 هزار و 200 تومان نيز گذشت. به اين ترتيب بازار ارز كشور بار ديگر به قيمت‌هاي مهر ماه سال گذشته بازگشته است.
 كارشناسان افزايش قيمت دلار را كاملا طبيعي مي‌دانند و معتقدند در شرايطي كه تورم كشور در محدوده 35درصد است، افزايش محدود قيمت دلار غيرطبيعي نيست. با اين حال بررسي‌هاي «دنياي اقتصاد» حكايت از آرامش بازار ارز از بعد عرضه و تقاضا دارد؛ آرامشي كه به گفته فعالان بازار تابع دو عامل مهم اتفاق افتاده؛ نخست آنكه تقاضا تغييري خاص را در بازار شاهد نيست و تقاضاي موجود مصرفي و واقعي است، بنابراين هيجانات كاملا كنترل شده خواهد بود. 
از طرفي برخي گمانه‌زني‌ها از دخالت دولت براي تعديل بازار ارز باعث شده احتمال كاهش قيمت ارز بار ديگر مطرح شود و تقاضا را به تاخير بيندازد. يكي از كارشناسان بازار ارز در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد با اعلام اين خبر كه بازار ارز كاملا آرام و افزايش قيمت‌ها انتظاري است، گفت: خريداران ارز از بازگشت بازار اطمينان دارند و هيجانات فعلي را نتيجه ابهام در تاثيرات هدفمندي يارانه‌ها مي‌دانند، بنابراين چون بحث شناسايي سود و سفه بازي در بازار منتفي است شاهد صف‌بندي متقاضيان نيستيم و همين موضوع نيز براي ثبات بازار از بعد تقاضا كافي است. 
در اين ميان دولت و بانك مركزي اطمينان داده‌اند كه آرامش را در فضاي كلان اقتصادي ايجاد خواهند كرد و همين موضوع طبعا نگراني‌ها را از عدم تعادل در بازارهاي ارز و سكه كاهش مي‌دهد. با اين حال قيمت دلار كه هفته گذشته روندهاي شديدي را در جهت افزايش تجربه كرده بود، در آخرين روز هفته روند كاهشي به خود گرفت و معامله‌گران منتظرند قيمت امروز روند آینده بازار را تعيين كند، چرا كه انتظار مي‌رود فردا يكشنبه اخباري از طرف دولت در زمينه هدفمندي منتشر شود كه نرخ نهايي بنزين و برخي حامل‌هاي انرژي را تعيين خواهد كرد. 
در اين بين اما طي هفته گذشته در بازارهاي جهاني، قيمت طلا با افت چشمگيري همراه بود، به طوري‌كه بهاي اونس طلا از محدوده هزار و 330 دلار تا هزار و 300 دلار كاهشي بود. در اين بين قيمت اونس در روزهاي هفته گذشته بارها به زير هزار و 300 دلار رسيد. تحليلگران معتقدند شكستن اين مرز رواني مي‌تواند اونس را به بهاي هزار و 180 دلار رهنمون سازد؛ نرخي كه واقعيت‌هاي فاندامنتال نيز آن را حمايت مي‌كنند. طي هفته گذشته آمارهاي مثبت خرده فروشي آمريكا كه روز دوشنبه منتشر شد ناگهان قيمت اونس را 33 دلار كاهش داد و همين اتفاق بهانه‌اي شد براي حركت طلا به سمت نرخ‌هاي جديد كه مدت‌ها از آنها فاصله گرفته بود. به گفته تحليلگران بازار طلا، آنچه هنوز از بازار حمايت مي‌كند تنها ريسك‌هاي موجود در روابط روسيه و آمريكا است كه باعث شده قيمت موقتا از افت بيشتر خودداري كند، با اين حال در صورتي كه آمارهاي مناسبي از اقتصاد به گوش برسد، قطعا قيمت‌ها افت دامنه داري را تجربه خواهد كرد. 
در اين بين در بازارهاي جهاني طي هفته گذشته در كنار انتشار آمار صندوق بين‌المللي پول از بهبود وضعيت اقتصاد ايالات متحده و افزايش رشد اقتصادي اين كشور در سال جاري، رشد اقتصادي چين كه بالاخره از نرخ فرسايشي 2/7 درصدي خود فاصله گرفت و به 4/7 درصد رسيد، اخباري بود كه احتمال ريزش بيشتر قيمت طلا را دامن زد. فعالان بازار جهاني طلا معتقدند، بازار فقط منتظر روشن شدن موضوعات سياسي است. 
در اين بين سياست‌هاي فدرال رزرو براي كاهش بيشتر محرك‌هاي اقتصادي همچنان محل ابهام است. جانت يلن، رئيس فدرال رزرو آمريكا روز چهارشنبه از تداوم سياست‌هاي محرك مالي خبر داد، با اين حال اين خبر تاثيري بر روند افزايشي قيمت طلا نداشت. يلن معتقد است، بانك مركزي آمريكا بايد براي حمايت از رشد و رونق اقتصادي سياست محرك خود را ادامه دهد. با اين حال كارشناسان معتقدند احتمال افزايش نرخ بهره موضوعي است كه بر نگراني‌هاي بازار طلا افزوده است و چون يلن از اظهارنظر رسمي در اين زمينه خودداري كرده، احتمالا به زودي شاهد افزايش نرخ بهره باشيم. يلن تصميم‌گيري در‌خصوص زمان افزايش نرخ بهره را بسته به وضعيت بازار كار و اشتغال و نرخ تورم آمريكا دانست. 
به گفته وي تورم پايين آمريكا نگران‌كننده است و بايد سياست‌ها به سمت افزايش تورم به سمت 2 درصد در حركت باشد. اين سياست البته طبيعتا تقاضا براي طلا را بايد افزايش دهد، اما اين موضوع در تناقض با سياست كاهش محرك‌هاي مالي و افزايش ارزش دلار است. با اين حساب انتظار مي‌رود محرك‌هاي مالي اين كشور فعلا متوقف نشود و نرخ بهره نيز به زودي افزايش يابد. 
در اين بين يكي از كارشناسان بازار طلا در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد» اعلام كرد اقتصاد آمريكا هنوز نتوانسته شرايط باثباتي را تجربه كند و نگراني‌هاي يلن از شرايط تورمي ريشه در اقتصاد كلان اين كشور و عدم رونق در بازارهاي اين كشور دارد. به عقيده وي، درست است كه آمار خرده فروشي در آمريكا بهبود يافته اما با اين حال تداوم سياست‌هاي محرك مالي نشانه عدم ثبات در اقتصاد اين كشور است. به گفته وي دلار نيز در بازارهاي جهاني وضعيت باثباتي ندارد، به همين دليل يلن قصد دارد با افزايش نرخ بهره شرايط را براي افزايش قدرت دلار فراهم كند كه اين موضوع به شدت بر روند اونس اثر منفي خواهد داشت. 
سكه نيز هفته گذشته شرايط متناسبي را با اونس پشت سر گذاشت و از دلار تبعيت نكرد. به گفته يكي از كارشناسان بازار سكه، آنچه مشخص است افت و خيز دلار در بازار سكه موثر نبوده و تنها اونس به سكه فرمان داده است. به عقيده وي، اين موضوع را بايد به فال نيك گرفت؛ چراكه نشان مي‌دهد بازارهاي داخلي و متغيرهاي وابسته به آن از يك نظم مشخص تبعيت مي‌كنند. وي معتقد است متغيرهاي موثر بر بازارهاي ارز و سكه در حال حاضر زياد نيست، ولي در بازارهاي جهاني چند موضوع اساسي بازار را تحت كنترل دارد، به همين دليل وقتي بازار جهاني طلا تعطيل است (روزهاي شنبه و يكشنبه) حتي اگر دلار جهش بالايي را تجربه كرده باشد، شاهد هيجان در بازار طلا نيستيم. 
بر اين اساس طي هفته گذشته قيمت سكه در بازار تهران از 978 هزار تومان تا 987 هزار تومان در ميانه هفته افزايش يافت، اما متناسب با اونس دوباره به 975 هزار تومان برگشت. روند نمودارهاي اونس و سكه نشان مي‌دهد بين بازارهاي سكه و طلاي جهاني ارتباط معناداري وجود دارد. در اين بين تحليلگران معتقدند چشم‌اندازها از بازگشت نقدينگي به بازار سكه ضعيف است و تنها بازاري كه اين روزها از موقعيت خوبي برخوردار شده بازار پول و سودهايي است كه بانك‌ها مي‌پردازند. در نتيجه انتظار مي‌رود بازار سكه با احتياط بيشتري قدم بردارد. البته در اين ميان برخي موضوعات به تقاضاي واقعي در اين بازار نيز منجر مي‌شود كه چندان قابل توجه نيست، به عنوان مثال فرارسيدن روز مادر و زن در هفته جاري مي‌تواند اندكي بازار را دچار تغيير كند، اما در مجموع بازار سكه عكس‌العمل‌هاي آرامي را از خود نشان داده است كه ناپايدار است.   
 در بازار آتي نيز تحركات فعالان اقتصادي به‌خصوص در مورد سررسيدهاي نزديك‌تر مثل ارديبهشت ماه حكايت از احتياط بيشتر فعالان بازار دارد، اين موضوع در سررسيدهاي دورتر مشهود نيست و اين مساله حكايت از آن دارد كه معامله‌گران بيشتر مترصد آن هستند كه ببينند بازارهايي همچون دلار و اونس در روزهاي آتي چه روندي را در پيش خواهند گرفت تا بر اساس آن تصميم‌گيري كنند.
 البته روند مثبت بازار آتي در سررسيدهاي دورتر نشان مي‌دهد معامله‌گران نسبت به افزايش قيمت‌ها در آينده خوش‌بين هستند و معتقدند بازار در ماه‌هاي آينده به‌خصوص در فصل تابستان روند افزايشي را پشت سر خواهد گذاشت، اما همچنان پيش‌بيني تعديل اين مبادلات وجود دارد. با اين وجود بازار طلا در روزهاي پيش رو در انتظار روشن شدن موضوعاتي مهم در باب هدفمندي يارانه‌ها و قيمت‌هاي جهاني طلا است كه روند بازار را تعيين خواهند كرد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۸:۳۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد