برآیند صفر در بورس تهران

برآیند صفر در بورس تهران
روز گذشته در شرایطی در بورس تهران حدود 514 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 220 میلیارد و 719 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفته و به کاهش 4 واحدی شاخص کل (نزدیک به صفر درصد) منجر شد که معاملات دیروز نخستین معاملات بعد از پایان مذاکرات 18 روزه وین محسوب می‌شود.
روز گذشته در شرایطی در بورس تهران حدود 514 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 220 میلیارد و 719 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفته و به کاهش 4 واحدی شاخص کل (نزدیک به صفر درصد) منجر شد که معاملات دیروز نخستین معاملات بعد از پایان مذاکرات 18 روزه وین محسوب می‌شود.
 با این حال باید گفت بازار سهام کشورمان اولین روز پس از مذاکرات را در کمال آرامش سپری کرد؛ درحالی‌که با توجه به ابهامات موجود در این دور از مذاکرات، برخی کارشناسان عدم‌حصول توافقی مشخص را عامل ریزش بورس تهران محسوب می‌کردند. با این حال پس از دو هفته رشد مداوم شاخص کل انتظار می‌رود نتایج مذاکرات عامل اصلی هدایت بورس در هفته پیش‌رو باشد، البته کارشناسان ثبت هفته مثبت دیگری را در پایان تیرماه بعید نمی‌دانند. 
در این رابطه یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» به سایه سنگین مذاکرات هسته‌ای بر بازار سرمایه در هفته گذشته اشاره کرد که در نهایت با تمدید
4 ماهه مذاکرات سبب شد تا زمانی دوباره برای بررسی اثر سیاست‌های اقتصادی دولت بر بازار سرمایه کشور و تحلیل بنیادی شرکت‌ها در فصل تابستان برای فعالان بازار فراهم شود. 
علی جبل عاملی،  کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به تغییر رفتار سهامداران در هفته گذشته در بازار اشاره کرد که به‌‌رغم تردیدهای موجود، خود را آماده پایان اصلاح و شروع دوره جدیدی از صعود کرده و به انتظار اخبار مثبت از مذاکرات تعطیلات خود را سپری کردند، اما در نهایت با خبر تعویق مذاکرات روبه‌رو شدند.
وی در این میان اثر موقت توقف مذاکرات بر بازار را مورد اشاره قرار داد؛ مساله‌ای که از سوی خیل کثیری از افراد مورد پیش‌بینی واقع شده بود. این کارشناس بازار سرمایه که نتیجه مذاکرات اخیر گروه 1+5 را به معنی شکست نمی‌داند، اضافه کرد: شاید تعدادی نیز که کاملا نسبت به مذاکرات دید منفی داشتند نگرش مثبت‌تری به این موضوع پیدا کردند، در هر حال باید تا شهریورماه صبر کرد و طی این مدت بیشتر توجه را به اقتصاد داخلی و اخبار آن معطوف کرد. وی در این میان عزم دولت برای کاهش تورم و خروج از رکود تورمی موجود را، جدی عنوان کرد، مساله‌ای که در سخنان مسوولان مختلف و ارائه بسته جدید خروج از رکود تورمی قابل‌مشاهده است. 
به گفته جبل عاملی؛ در چنین شرایطی دلار نیز تمایلی به کاهش از خود نشان نمی‌دهد و دولت نیز با جدیت پیگیر کاهش نرخ سود بانکی است. وی ذکر این نکته را ضروری دانست که در اکثر محافل و جلسات صحبت از نبود نقدینگی و نبود اعتماد عنوان و گفته می‌شود که پول جایی خارج از بازار پارک شده است، اما به نظر می‌رسد پول‌ها جای دوری نرفته باشند و با شروع دور جدید صعود، آرام آرام به بازار تزریق شوند. 
این کارشناس بازار سرمایه به انتشار اطلاعیه‌های شرکت‌ها، طی روزهای اخیر در بازار اشاره کرد که در مجموع در حد انتظارات بازار است نه بیشتر و نه کمتر. وی در این میان با استثنا قرار دادن گزارش منفی شپدیس یا گزارش خوب زاگرس، در مجموع، گزارش‌های شرکت‌ها را مناسب ارزیابی کرد و گفت: انتظار می‌رود که با پایان فصل مجامع و تکمیل گزارش‌های سه ماهه شاهد خروج بازار از رکود باشیم؛ اما این به آن معنا نیست که رشدهای هیجانی را طی هفته‌های آتی شاهد باشیم. 
بر این اساس جبل عاملی پیش‌بینی کرد که به احتمال زیاد بازاری متعادل را تا به سرانجام رسیدن مذاکرات در پیش خواهیم داشت؛ اما وی درمورد بازار سرمایه به اخبار مثبت مانند خبر تعویق کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها، تبدیل ارز مبادله‌ای به آزاد در بورس کالا برای پتروشیمی‌ها، افزایش نرخ جهانی فلزات، قطعی شدن افزایش قیمت خودرو و همچنین برداشته شدن محدودیت صادرات برخی محصولات پتروشیمی و فلزی اشاره کرد که همه این اخبار می‌توانند در کنار انتشار گزارش‌های سه ماهه طی هفته‌های آتی، اثرات مثبتی بر بازار داشته باشند و بازار را از فاز صرفا منفی خارج کنند.
 این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهارات خود به بررسی‌ برخی گروه‌های بازار پرداخت و عنوان کرد: به نظر می‌رسد بیشترین ضرر تعویق مذاکرات متوجه گروه بانکی شود؛ اما باید توجه کرد که بانک‌ها عملکرد خوبی در مجامع خود خواهند داشت و باید شاهد تقسیم سود مناسب همراه با پرداخت سریع سود در این گروه باشیم، اما به احتمال زیاد گزارش‌های سه ماهه جذابیتی نخواهند داشت.
وی نکته قابل‌توجه دیگر در این گروه را بحث فروش دارایی‌ها عنوان کرد که برای بانک‌ها به‌منزله یک تیغ دو لبه است و باید منتظر ماند و واکنش‌ها را نسبت به این دستور جدید شاهد بود.
جبل عاملی در اشاره به گروه غذا و دارو نیز احتمال افزایش نرخ در ماه‌های آتی را دور از ذهن ندانست و به اخباری مبنی‌بر افزایشی حدود 15 درصدی اشاره کرد. 
وی ادامه داد: در گروه پتروشیمی غیر از گزارش پردیس سایر شرکت‌ها گزارش‌های خوبی را به بازار ارائه کرده‌اند که متانولی‌ها بیشترین سهم را در این بین خواهند داشت و با کمرنگ‌شدن تحریم‌ها و مباحث مربوط به نرخ خوراک باید منتظر رشد در آنها بود.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در گروه خودرو نیز قیمت‌های جدید قطعی شده و تلویحا نیز مورد حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است و این خبر خوبی برای این گروه و به تبع آن قطعه‌سازان است، اما در سوی دیگر با خبر بحث تحقیق و تفحص از صنعت خودرو روبه‌رو هستیم که می‌تواند رشد این گروه را به‌رغم انتظارات زیاد با اندکی چالش مواجه سازد. 
وی تصریح کرد: اما آنچه مسلم است تولیدات و فروش این گروه در سال 93 با دو سال گذشته به هیچ وجه قابل‌مقایسه نخواهد بود و امید است پتانسیل سودآوری این گروه و به تبع آن قطعه‌سازان خودرو و گروه لیزینگ هم به دور از ذهنیات توسط تحلیلگران مورد ارزیابی قرار گیرد.
جبل عاملی درخصوص گروه فولادی نیز تعدیل در گزارش‌های سه ماهه آنها را مورد اشاره قرار داد و گفت: البته باید در این گروه به میزان و روند فروش در بورس کالا نیز توجه داشت و آن را رصد کرد. همچنین در گروه فلزات اساسی نیز با افزایش قیمت جهانی تولیدات این گروه، به احتمال زیاد شاهد تعدیلات مثبتی در گزارش‌های سه‌ماهه و به‌خصوص شش ماهه آنها خواهیم بود. وی در یک جمع‌بندی کلی عنوان کرد: قیمت‌ها در اکثر سهم‌ها هنوز در نقطه جذابی قرار دارد و بازار هم به این نکته پی برده است، اما تردیدهایی که بخش عمده آن تابع روند مذاکرات هسته‌ای است کماکان وجود دارد و بر رفتار سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارد.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به خبرهای مثبت در اقتصاد داخلی و بازار جهانی نیز اشاره‌ای کرد که برآیند این عوامل تا تعیین تکلیف نهایی مذاکرات و همچنین مشخص شدن تاثیرات تصمیمات اقتصادی دولت در سال 93 بازار متعادلی را رقم خواهد زد که حصول نتایج مثبت در نیمه دوم سال و همچنین گزارش‌های 6 ماهه که تصویر بهتری را نسبت به گزارش‌های محافظه‌کارانه سه ماهه نمایش خواهد داد، به‌طوری‌که انتظار می‌رود نیمه دوم سال 93 را با صعود جدید و پرقدرتی همراه سازد.
به گفته وی، در این فاصله زمانی که زیاد هم طول نخواهد کشید خرید در سهم‌های بنیادی با دید میان‌مدت شاید بهترین کار باشد و تا جایی که اجبار حکم نکند به هر قیمتی نباید فروشنده سهم بود.
بازار را بیش از حد به مذاکرات هسته‌ای گره نزنید
یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد»، در ارزیابی خود از وضعیت بازار سرمایه، به مذاکرات هسته‌ای و تاثیر آن بر این بازار اشاره و اظهار کرد: این روزها سهامداران، بازار را بیش از حد با نتیجه مذاکرات گره زده‌اند، در حالی که باید دقت داشته باشند که مذاکرات و هر نتیجه‌ای که از آن حاصل می‌شود تنها یک بخش از اقتصاد را تشکیل می‌دهد. 
مهدی ساسانی تصریح کرد: اگرچه منکر تاثیر‌پذیری بازار سرمایه از نتیجه مذاکرات نمی‌شویم، ولی باید بازار سهام برآیندی کلی از اقتصاد کشور محسوب شود و در این بین، مذاکرات با توجه به رفع یا عدم رفع تحریم‌ها می‌تواند روی مولفه‌های کلی تاثیرگذار در سود سازی شرکت‌ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.  وی با تاکید براینکه این مساله نباید تمامیت بازار سرمایه را تحت الشعاع خود قرار دهد ادامه داد: البته از آنجا که جو روانی بازار را برخی سهامداران کوتاه‌مدت تشکیل داده‌اند، بدیهی است که با تاثیر‌پذیری روانی از خروجی‌های اخبار سیاسی، گاهی تصمیمات کوتاه‌مدتی گرفته می‌شود که طبیعتا این تصمیمات از تاثیرات کوتاه‌مدتی برخوردار خواهند بود. 
این تحلیلگر بازار سرمایه اضافه کرد: اما پس از افول این تاثیرات، این روند اصلی بازار است که خود را بر احساسات غالب خواهد کرد و برآیند کلی را نشان می‌دهد. 
وی یکی از مولفه‌های صعودی یا نزولی بودن شاخص بورس را ورود یا خروج نقدینگی عنوان و تاکید کرد: اگر دقت کنیم این روزها شیب ورود مجدد نقدینگی در بازار نقدی در حال افزایش است که می‌توان از آن به‌عنوان یک فاکتور تاثیرگذار نام برد. 
ساسانی ادامه داد: اگر بر این باور باشیم که روند کلی مذاکرات به سمت رسیدن به توافقاتی در حال پیشرفت است، باید زمانی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم، این درحالی است که هنوز نتیجه قطعی برای عوام قابل‌تحلیل نیست؛ چرا که بازار همیشه سعی در ارزش‌گذاری شرکت‌ها با فرآیند آینده‌نگری دارد؛ بنابراین بدیهی است که پس از گذشت این تعداد دوره مذاکره، در نهایت باید به‌نتیجه‌ای دست یافت که رضایت اکثر اقشار جامعه را در پی داشته باشد. 
 این تحلیلگر بازار سرمایه در این میان به بازار ارز به‌عنوان یکی از تاثیر پذیرترین بازار‌ها که همواره نسبت به نتایج مذاکرات واکنش نشان می‌داد، اشاره کرد که این روزها دارای نوسانات شدید نیست.  
وی در ارزیابی خود از این مساله گفت: این امر نشان می‌دهد که اکثر بازار‌ها در مقابل نتایج احتمالی مذاکرات تا اینجا نگاهی تحلیلی را در پیش گرفته اند؛ بنابراین انتظار داریم که سهامداران بازار سرمایه نیز چنین رویه‌ای را دنبال کنند.  ساسانی یکی دیگر از دغدغه‌های بازار سرمایه را گزارش‌های فصلی عنوان کرد که انتظار می‌رفت با توجه به اجرایی شدن طرح تحول اقتصادی، انتظارات سرمایه‌گذاران را بر آورده نسازد. وی ادامه داد: اما با توجه به اینکه در فصل ارسال این گزارش‌ها هستیم برخلاف انتظار برخی از سرمایه‌گذاران، گزارش‌ها در برخی صنایع بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود که این نشان می‌دهد با کمی تغییر نگرش در سطح کلان اقتصادی، شرکت‌ها می‌توانند به راحتی به سود‌های قابل‌تکراری دست یابند. این تحلیلگر بازار سرمایه از این رو به سرمایه‌گذاران توصیه کرد به‌دور از هیجانات روزمره، به تصمیم‌گیری مبادرت ورزند و صنایع برتری که می‌توانند در آینده فرآیند سودسازی خود را تداوم بخشند، مورد ارزیابی قرار داده و تصمیم نهایی را اتخاذ کنند. ساسانی اضافه کرد: طبیعی است سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به‌عنوان پویاترین بازار در کنار نگرش درست نسبت به صنایع، سودآوری را برای سهامداران رقم می‌زند. 
وقایع بازار سهام تهران در روز گذشته 
به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حالی دیروز بازدهی بورس تهران تنها 01/0 درصد کاهش یافت که این بازار با اخباری چون آخرین روز توافق 6 ماهه ژنو و موعد پرداخت آخرین قسط ایران به مبلغ 550 میلیون دلار همراه بود. همچنین افزایش صادرات نفت خام ایران روزانه بیش از یک میلیون بشکه به‌طور میانگین در پی تمدید 4 ماهه توافق موقت ایران و 1+5 در مذاکرات وین عامل دیگری بود که کارشناسان معتقدند می‌تواند به رشد اقتصادی کشور و البته گروه‌های مرتبط از جمله پالایشگاه‌ها در بورس تهران منتهی شود. همچنین در عرصه داخلی نیز در پی تشدید اعتراض‌ها نسبت به افزایش قیمت خودرو و تاکید نمایندگان مجلس بر کاهش 30 درصدی قیمت این محصول و تهدید آنها در به‌کارگیری ابزارهای قانونی، پای رئیس شورای رقابت به کمیسیون صنایع مجلس کشیده شد.  روز گذشته همچنین نماد «شپدیس» گزارش عملکرد 6 ماهه خود را ارائه کرد که طی آن تنها 28 درصد پیش‌بینی سود خود را پوشش داده بود. این عملکرد نامناسب منجر شد تا نمادهای «پارسان» و «سرمایه‌گذاری غدیر»، پس از «ش
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۷:۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد