روزهای خوب معاملات توافقی فرابورس

روزهای خوب معاملات توافقی فرابورس
افزایش هر‌چند اندک شاخص فرابورس در روز گذشته همچنان جهت‌گیری بازار را برای تطابق بیشتر بورس با متغیرهای واقعی اقتصاد تایید می‌کند.
افزایش هر‌چند اندک شاخص فرابورس در روز گذشته همچنان جهت‌گیری بازار را برای تطابق بیشتر بورس با متغیرهای واقعی اقتصاد تایید می‌کند. 
بازار سهام با پشت سر گذاشتن برخی عوامل منطقه‌ای و بین‌المللی همچنان به تصفیه محرک‌های غیر‌عملیاتی می‌پردازد، ضمن اینکه چشم‌انداز تداوم سودآوری با احتیاط‌، قطعی‌ترین سرنوشت بازدهی سهام در سال جاری خواهد بود. دیروز 2 واحد دیگر بر شاخص بازار فرابورس افزوده شد و رقم آن از 802 واحد بالاتر رفت. در بیش از 13 هزار دفعه معامله‌، بیش از 58 میلیون اوراق بهادار به ارزش 555میلیارد ریال مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت که این رقم بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی «مارون» بوده است. در این روز 376 میلیون سهم مارون به ارزش 406 میلیارد ریال دادوستد شد.
دومین روز معامله در بازار فرابورس این هفته در حالی انجام شد که اغلب بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری داخلی واکنش منفی به تمدید توافق هسته‌ای ایران و غرب نشان ندادند و درعین حال تعدیل مثبت پیش‌بینی‌های سود سهام پس از مجامع و تقسیم سود‌های بیش از انتظار در برخی شرکت‌های بورسی در این روزها نشان از تاثیر‌پذیری شرکت‌ها از شرایط جدید اقتصادی دارد. پتروشیمی‌ها به‌عنوان لیدرهای سنتی بازار فرابورس بازهم تاثیرگذار شده‌اند. 
بررسی روند حرکت منحنی شاخص کل در بازار فرابورس نشان می‌دهد که در نیم‌ساعت اول معاملات‌، این شاخص تقریبا 6 واحد افزایش ثبت کرده که البته کاهش تدریجی میزان آن در‌نهایت شاخص را بر 802 واحد متوقف کرد. دیروز نماد‌های مارون‌، زاگرس و سبحان با تاثیر مثبت و نمادهای شپاس، میدکو، وخاور و حسینا با تاثیر منفی شاخص را تحت تاثیر قرار دادند.
در جریان معاملات دیروز نماد شرکت داروسازی سبحان با 5 درصد افزایش‌، عنوان اول بیشترین افزایش قیمت را از آن خود کرد. نماد ثتران نیز رتبه دوم را در این میان از آن خود کرد. نماد اوراق مشارکت 20 درصدی 3 ماهه گل‌گهر دیروز هم بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داده بود.  
اما در بخش بیشترین ارزش و حجم معاملات همچنان اوراق مشارکت و اوراق اجاره نقش محوری خود را حفظ کرده‌اند. دیروز اوراق اجاره 20 درصدی ماهانه رایتل به صورت بلوک 50 هزاری به ارزش 65 میلیارد ریال معامله شد و در راس بیشترین ارزش معاملات قرارگرفت. معامله توافقی نفت ایرانول و اوراق اجاره 3 ماهه 20درصدی مپنا دررده‌های بعدی قرار گرفتند.
در میان بیشترین حجم معاملات‌، معاملات توافقی وخاور و شرانل به‌ترتیب رده‌های اول و دوم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.
آنچه در این میان جالب توجه است‌ اینکه معاملات توافقي در این روزها از رونق به مراتب بیشتری نسبت به سایر معاملات برخوردار است. اقبال به این نوع معاملات موجب شده فرابورس مقررات تازه‌ای را برای اولویت دادن به آنها تعیین کند.
در این راستا اعلام شده در سامانه معاملات بازار پايه توافقي در صورت انتخاب گزينه يکجا در خصوص ورود سفارش‌هاي فروش يکجا يا خريد يکجا‌، اولويت اين سفارش‌ها در صف مانند سفارش‌هاي قابل مذاکره‌، کاهش مي‌يابد. 
به عبارت ديگر، در سامانه معاملات بازار پايه توافقي، اولويت با سفارش‌هاي خريد و فروش وارد شده به‌صورت صرفا مقطوع است. بديهي است اولويت سفارش‌هاي مقطوع يکجا و سفارش‌هاي قابل مذاکره در صف به ترتيب در درجه‌های بعدي قرار خواهد گرفت.
دیروز ناظر بازار از تداوم معاملات توافقی در نمادهای شرکت کابل‌سازی تک، شرکت تولید سموم علف‌کش‌، شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو، شرکت ورزیران، شرکت داروسازی تهران و شرکت کارخانه‌های مخابراتی ایران خبر داد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۱ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۱۳:۲۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد