آرامش طلا در روزهای پرخبر

آرامش طلا در روزهای پرخبر
بازارهای جهانی طلا با وجود دریافت اخبار مختلف از حوزه‌های گوناگون، روزهای کاری هفته جاری را با نوسان کمی می‌گذرانند.
بازارهای جهانی طلا با وجود دریافت اخبار مختلف از حوزه‌های گوناگون، روزهای کاری هفته جاری را با نوسان کمی می‌گذرانند.
در حالی که اونس طلا هفته گذشته روی قیمت 1309 دلار ایستاده بود، دوشنبه و در نخستین روز کاری به قیمت 1307 دلار رسید. با وجود حجم زیاد اخبار سیاسی از نقاط مختلف جهان، این کاهش اندک را می‌توان ثباتی نسبی در نظر گرفت. بازار در این روزها، آرام است. در حالی که در کشورهای غربی تابستان در حال پایان و مدارس کم‌کم در آستانه باز شدن هستند، بسیاری از فعالان بازار در تعطیلات هستند تا به آرام‌تر شدن بازارها کمک بیشتری کرده باشند. در واقع دوشنبه نه اخبار سیاسی و نه اخبار اقتصادی اثری بر بازار نداشتند. در این روز توجه بازار به اخبار ژئوپلیتیک بسیار کمتر از هفته گذشته گزارش شده است. در روزهای تعطیلی بازارهای جهانی درآخر هفته میلادی هیچ خبری که توانایی تکان دادن بازار را داشته باشد از روسیه، اوکراین، عراق و غزه منتشر نشد تا دوشنبه معاملات کمتری صورت بگیرد؛ اما با توجه به تعدد و اهمیت بحران‌های سیاسی-نظامی جهان، در طول این هفته هر لحظه امکان توجه بیشتر بازار به اخبار ژئوپلیتیک وجود دارد. دوشنبه هیچ آمار مهمی از اقتصاد آمریکا منتشر نشد و مهم‌ترین خبر اقتصادی روز خبر اعلام ادامه کند شدن رشد اقتصاد آلمان بود که توسط سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) منتشر شد.
سه‌شنبه هر اونس فلز زرد تا لحظه تنظیم این خبر به قیمت 1311 دلار رسید. با این حال، هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت‌های متفاوتی ثبت شده باشد. رشد نسبی طلا در صبح سه‌شنبه ناشی از افت بازارهای سهام بود، اما نوسان اونس طلا پیرامون مرز 1310 دلار به معنی آرامش بازار تا بعدازظهر سه‌شنبه است که دراین روزهای پرخبر عجیب است، البته اخبار ژئوپلیتیک این قابلیت را داشته‌اند که از افت زیاد قیمت‌های اونس فلز گرانبهای زرد جلوگیری کنند. بهای طلا همچنان بالای مرز 1300 دلار مانده و این نشانه مقاومت این فلز گرانبها در برابر فشار حاصل از احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و افزایش ارزش دلار است. ادوارد می، تحلیلگر ارشد موسسه FC Stone می‌گوید: «با توجه به تنش‌های سیاسی بین‌المللی قیمت طلا هنوز در برابر کاهش بیشتر مقاومت می‌کند. علت اصلی کاهش نسبی قیمت طلا در مبادلات دوشنبه و اوایل وقت سه‌شنبه نیز افزایش شاخص سهام در بازارهای جهانی بوده است. ادامه روند صعودی ارزش دلار هم می‌تواند تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا در روزهای آینده داشته باشد. قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون 9 درصد رشد داشته که علت اصلی این مساله تنش‌های سیاسی بین‌المللی بوده است.» گویا فعلا با فروکش کردن افزایش ارزش اوراق بهادار و با توجه به اینکه هم‌اکنون ظاهرا از نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد تنش‌های ژئوپلیتیک کاسته شده، قیمت طلا در محدوده‌ای در نزدیکی 1300 دلار در نوسان است. ادوارد میر، تحلیلگر بازار طلا می‌گوید: «طلا با توجه به کاهش فعلی تنش‌های ژئوپلیتیک و این حقیقت که بازارهای اوراق بهادار با رشد اندکی همراه بوده‌اند، احتمالا در حالت تدافعی باقی خواهد ماند. افزایش ارزش دلار هم می‌تواند تاثیراتی بر قیمت‌‌ها داشته باشد، اگرچه متغیرهای ژئوپلیتیک احتمالا تاثیر بیشتری خواهند داشت.»
اما سه‌شنبه در بازارهای جهانی ارز، مهم‌ترین خبر سقوط یورو به پایین‌ترین ارزش در 9 ماه گذشته بود. ارز واحد اروپایی روز گذشته تحت‌تاثیر گزارش اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد قاره سبز به این وضعیت رسید. سه‌شنبه گزارش ZEW آلمان برای ماه آگوست منتشر شد که نشان می‌داد شاخص‌های حاضر و انتظارات درباره آینده هر دو با کاهش روبه‌رو شده‌اند. مهم‌ترین دلیل این کاهش را اثر تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو عنوان کرده‌اند؛ ولی دلار آمریکا به رشد ادامه می‌دهد. شاخص DXY که این ارز را مقابل 6 ارز عمده جهان مقایسه می‌کند، سه‌شنبه با یک دهم درصد رشد مواجه شد. «ین» هم که هفته گذشته به دلیل سرمایه امن فرض شدن به شدت رشد کرده بود، در این هفته پایدار مانده است. خبر دیگر اینکه میزان دلار نیوزیلند مقابل همنام آمریکایی‌اش به پایین‌ترین میزان در دو ماه گذشته رسید که دلیل آن، انتظار کارشناسان برای کاهش شتاب افزایش نرخ سود در این کشور اعلام شده است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۲:۵۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد