افزایش 23 درصدی حجم معاملات آتی

افزایش 23 درصدی حجم معاملات آتی
طی هفته گذشته حجم معاملات در بازار آتی سکه به میزان 23 درصد افزایش یافت. نوسان‌های بیشتر بازار دلار و اونس از عوامل مهم در افت و خیز قیمت‌های بازار آتی و حجم معاملات بودند. در صورتی که دو نوسان غیرمعمول در هفته پایانی مرداد ماه را نادیده بگیریم، می‌توان گفت بازه نوسانات در هفته اول شهریور نسبت به هفته ماقبل افزایش داشته است. بازه نوسانات قیمت در هفته آخر مرداد عادی نبود و نوسان هجده هزار تومانی سررسید شهریور ظاهرا مرتبط با خطای معامله‌گر در ثبت قیمت است.
طی هفته گذشته حجم معاملات در بازار آتی سکه به میزان 23 درصد افزایش یافت. نوسان‌های بیشتر بازار دلار و اونس از عوامل مهم در افت و خیز قیمت‌های بازار آتی و حجم معاملات بودند. در صورتی که دو نوسان غیرمعمول در هفته پایانی مرداد ماه را نادیده بگیریم، می‌توان گفت بازه نوسانات در هفته اول شهریور نسبت به هفته ماقبل افزایش داشته است. بازه نوسانات قیمت در هفته آخر مرداد عادی نبود و نوسان هجده هزار تومانی سررسید شهریور ظاهرا مرتبط با خطای معامله‌گر در ثبت قیمت است. همین‌طور نوسان 10 هزار تومانی سررسید آبان ماه در روز سی مرداد، می‌تواند ناشی از خطای ثبت معامله‌گر باشد؛ چرا که در این روز حداکثر نوسان در دو سررسید آخر به پنج هزار تومان رسیده است.
ابتدای هفته گذشته، همراستا با افزایش نرخ ارز، قیمت‌های آتی افزایش یافتند. بالاترین قیمت معاملاتی دو سررسید آخر نیز مربوط به روز یکشنبه بود که نرخ دلار به بالاترین میزان طی هفته اخیر رسید. با باز شدن بازارهای جهانی، قیمت جهانی طلا روند کاهشی خود را ادامه داد و از تب و تاب افزایش قیمت بازار آتی کاست. پایین‌ترین قیمت اونس طی هفته گذشته مربوط به روز دوشنبه بود و درنتیجه دو سررسید آخر در این روز شاهد کمترین قیمت معاملاتی طی هفته بودند.
روز سه‌شنبه اعلام یکی از شاخص‌های اقتصادی آمریکا (میزان سفارش کالاهای بادوام) طی جلسه معاملاتی، برای فعالان بازار آتی اهمیت بیشتری داشت و همان‌طور که انتظار می‌رفت، بیشترین میزان نوسان قیمت مربوط به این روز است. شاخص‌های اقتصادی آمریکا پتانسیل خوبی برای ایجاد نوسان در بازار جهانی طلا دارند و درصورتی‌که طی جلسه معاملاتی اعلام شوند، تاثیرگذاری آن در بازار آتی بیشتر است و فرصت خوب نوسان‌گیری را برای معامله‌گران فراهم می‌کند. شاخص میزان سفارش کالاهای بادوام با در نظر گرفتن صنعت حمل و نقل رشد خوبی داشته که بیشتر با درخواست ایرلاین‌ها مرتبط است. با این حال با حذف صنعت حمل‌و‌نقل، میزان سفارش کالاهای بادوام در سایر صنایع، حدود 8/0درصد کاهش داشته و با اعلام آن قیمت اونس افزایش یافت. همین‌طور روز سه‌شنبه نرخ برابری دلار افزایشی هرچند نسبی را به خود دید. سایر شاخص‌های اقتصادی آمریکا که روز چهارشنبه اعلام شدند، در مجموع مطلوب بودند که در نتیجه موجب تعدیل افزایش هیجانی اونس طلا شدند.
در انتهای هفته گذشته به دلیل اوج‌گیری تنش میان روسیه و اوکراین، قیمت اونس طلا طی جلسه معاملاتی افزایش داشت و به بالاترین میزان طی هفته گذشته رسید. با وجود این فعالیت کم بازار در روز پنج‌شنبه باعث شد که این افزایش قیمت چندان در بازار آتی منعکس نشود.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۷:۱۱:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد