صعود قیمت‌های «آتی» از کف

صعود قیمت‌های «آتی» از کف
روز گذشته قیمت معاملات آتی سکه طلا پس از رسیدن به کف ماه‌های اخیر، افزایش یافت. شدت واکنش بازار نسبت به نوسانات دلار در دو روز گذشته زیاد بود و استقبال فعالان بازار به معاملات آتی سکه طلا رونقی دوباره بخشید.
روز گذشته قیمت معاملات آتی سکه طلا پس از رسیدن به کف ماه‌های اخیر، افزایش یافت. شدت واکنش بازار نسبت به نوسانات دلار در دو روز گذشته زیاد بود و استقبال فعالان بازار به معاملات آتی سکه طلا رونقی دوباره بخشید.
کاهش نرخ دلار در روز یکشنبه نیز ادامه یافت و پس از نزدیک شدن به قیمت 1350 تومان، دلار تغییر جهت داده و افزایش یافت. سررسید اسفندماه در روز گذشته شاهد کف قیمتی جدیدی بود، ولی سایر سررسیدها به کف جدید قیمتی نرسیدند. قیمت‌های آتی همان‌طور که انتظار می‌رفت پس از رسیدن به کف ماه‌های اخیر افزایش یافتند. کف قیمت به دلیل نسبت ریسک به سود بالا، موقعیت مناسبی برای فروش نیست و از سویی فروشندگان با شناسایی سود از بازار خارج می‌شوند.بنابراین حتی در صورت عدم تغییر روند کلی، اصلاح قیمت‌ها دور از انتظار نخواهد بود. تا حدود ساعت 15:00 دیروز بازه نوسان در دو سررسید آخر به ترتیب 8 هزار و 10 هزار و 500 تومان بود و حجم معاملات نیز در کلیه سررسیدها به بیش از 3 هزار قرارداد رسید. روزهای شنبه و یکشنبه با وجود تعطیلی بازار جهانی، روزهای پر شور و هیجانی برای بازار آتی بود. در مجموع می‌توان گفت بازاری که در روزهای ماقبل کمتر شاهد آن بودیم فرصت‌های خوبی برای نوسان‌گیری و کسب سود فراهم آورده بود.
دیروز همچنین سیستم معاملات آتی از حدود ساعت 12:46 الی 13:05 قطع شد. از زمان راه‌اندازی نرم افزار جدید معاملات آتی که در آن ورود به سامانه با ثبت اثر انگشت معامله‌گر صورت می‌گیرد، قطعی‌های کوتاه‌مدت و سایر مشکلات (هر چند کم) مشاهده شده که در مواردی بورس کالای ایران اطلاعیه‌ای در این خصوص برای فعالان بازار منتشر نکرده است. این امر می‌تواند موجب سردرگمی فعالان بازار (خصوصا مشتریان) در این مدت شود. این بار نیز درخصوص قطعی سیستم معاملاتی طی مدت زمان مذکور اطلاعیه‌ای در سایت بورس کالای ایران منتشر نشد. همچنین روز شنبه نیز قیمت معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران، در دو سررسید آخر نزدیک به دو درصد نسبت به قیمت تسویه جلسه معاملاتی ماقبل کاهش یافت. قیمت‌های آتی در سه سررسید آخر، شاهد کف جدید قیمتی بودند و حتی قیمت معاملات سررسید شهریور در مواردی به زیر قیمت نقدی رسید. افزایش نرخ دلار در هفته گذشته از عواملی است که باعث شد از شدت واکنش بازار آتی نسبت به نزول قیمت جهانی طلا کاسته شود و بدیهی است با آغاز حرکت نزولی دلار، قیمت‌های آتی بیشتر کاهش یافتند. کاهش روز شنبه، کاهشی بود که می‌توانستیم هفته گذشته در پی سقوط قیمت جهانی طلا شاهد آن باشیم ولی افزایش نرخ دلار مانع آن شده بود. با جهت‌گیری بازار آتی به سوی فروش، اختلاف بین سررسیدها نیز کاهش یافت. بازه نوسان قیمت در دو سررسید آخر به ترتیب به 23 هزار و 18 هزار رسید که نوسان قابل توجهی است. همچنین حجم معاملات نیز نسبتا بالا بود. مجموع حجم معاملات نیز در کلیه سررسیدها به بیش از 3 هزار قرارداد رسید. با توجه به عدم تغییر قیمت اونس نسبت به پایان جلسه معاملاتی ماقبل، می‌توان گفت نوسانات و حجم معاملات فراتر از انتظار بود.  تقویم اقتصادی هفته جاری نسبتا سبک است و انتظار می‌رود بازار طلا پس از گذراندن هفته‌ای پر فراز و نشیب، آرام گیرد. کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و میزان استخدام‌های جدید ماه گذشته در آمریکا از عواملی است که می‌تواند باعث افزایش قیمت جهانی طلا در هفته جاری یا در کوتاه مدت شود. کاهش ارزش یورو می‌تواند تقاضا برای طلا برای پوشش ریسک یا به‌عنوان دارایی جایگزین را افزایش دهد. همین‌طور میزان مشاغل جدید ماه گذشته در آمریکا بسیار کمتر از پیش‌بینی کارشناسان اعلام شد که می‌تواند نشان دهنده این امر باشد که اقتصاد آمریکا (یا حداقل وضعیت بازار کار) با سرعت مورد انتظار این کارشناسان بهبود نیافته و می‌تواند در اصلاح ریزش قبلی قیمت طلا موثر باشد. طرح آتش‌بس میان روسیه و اوکراین که هفته پیش مطرح شد از عوامل مهمی است که اخیرا باعث کاهش قیمت جهانی طلا شده است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۸:۱۴:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد