سقوط قیمت‌های آتی سکه طلا در هفته گذشته

سقوط قیمت‌های آتی سکه طلا در هفته گذشته
در پی سقوط قیمت جهانی طلا طی هفته گذشته، قیمت معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران در دو سررسید آخر به ترتیب حدود 2 و 3 درصد کاهش یافت.
در پی سقوط قیمت جهانی طلا طی هفته گذشته، قیمت معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران در دو سررسید آخر به ترتیب حدود 2 و 3 درصد کاهش یافت.
طی مدت مذکور قیمت اونس طلا حدود 5/2 درصد کاهش یافته و در روز پنج‌شنبه به کمترین میزان طی هفت ماه اخیر رسید. در انتهای هفته یعنی روز پنج‌شنبه، قیمت معاملات آتی در سه سررسید آخر، کف قیمتی جدید تشکیل داد و در دورترین سررسید، اسفندماه، به زیر یک میلیون تومان کاهش قيمت یافت.
وند عمومی بازار طی هفته گذشته با وجود افزایش نرخ برابری دلار، نزولی بود. درصد کاهش قیمت جهانی طلا طی هفته گذشته بیش از درصد افزایش نرخ برابری دلار بوده است. نوسانات اونس طلا و دلار در این مدت قابل توجه بود و باعث شد بازار آتی دوباره مورد استقبال قرار گیرد. بازار آتی سکه طلا ابتدای هفته گذشته را با شور و هیجان زیادی آغاز کرد و معامله‌گران آتی در روزهای شنبه و یکشنبه واکنش زیادی به نوسانات دلار نشان دادند؛ طوریکه با وجود تعطیلی بازارهای جهانی و ثابت بودن قیمت جهانی طلا، حجم معاملات در روز یکشنبه به بالاترین میزان در هفته رسید. بیشترین بازه نوسان طی هفته مربوط به سررسید اسفند ماه در روز شنبه است که به 23هزار تومان رسید و قیمت تسویه حدود 3/2 درصد نسبت به آخرین جلسه معاملاتی کاهش یافت. بازار آتی تقریبا از اواخر خرداد ماه ديگر نوساناتی به شدت روز شنبه را تجربه نکرده بود. کاهش قیمت‌های آتی روز شنبه را به روزی به یادماندنی برای فروشندگان تبدیل کرد.
روز یکشنبه نرخ برابری دلار به کف هفته رسید و پس از آن رو به افزایش رفت. روز دوشنبه با باز شدن بازارهای جهانی قیمت اونس طلا مسیر کاهش را در پیش گرفت، ولی بالا بودن نرخ دلار از شدت افت قیمت‌های آتی کاست.در هفته گذشته با توجه به آرام گرفتن تنش‌های سیاسی و جنگ در اوکراین، روسیه و خاورمیانه، تقاضا برای خرید طلا کاهش یافته است. احتمال افزایش نرخ بهره از اواسط سال 2015 و طرح سیاست‌های تسهیلی بانک مرکزی اروپا باعث شد که شاخص دلار نيز در هفته گذشته تقویت شود.
حرکت شاخص دلار و طلا اغلب عکس یکدیگر است و در هفته گذشته نیز تقویت شاخص دلار با کاهش قیمت جهانی طلا همراه شد.در حال حاضر مهم‌ترین‌ فاکتور موثر در کاهش بیشتر قیمت جهانی طلا، تقویت ارزش دلار آمریکا است به همین دلیل وضعیت اقتصاد آمریکا مورد توجه تحلیلگران و فعالان بازار آتی است.
قرارداد آتی سکه طلا سررسید اردیبهشت 94 از امروز، شنبه مورخ 22/06/93، راه‌اندازی می‌شود و قابل معامله خواهد بود. قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی در دوره گشایش آغاز شده و پس از کشف قیمت در مرحله حراج تک نرخی، حد نوسان قیمت در معاملات حراج پیوسته اعمال می‌شود. در صورت عدم انجام معامله در مرحله حراج تک نرخی، معاملات سررسید جدید متوقف شده و این فرآیند در روز کاری بعد مجددا تکرار مي‌شود تا کشف قیمت صورت گیرد. همچنین هفته جاری، آخرین هفته معاملات آتی سکه طلا در سررسید شهریور ماه است و با نزدیک شدن به پایان شهریور ماه به زودی بازار از این سررسید خداحافظی می‌کند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۱:۲۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد