افق گروه‌های اصلی در بورس

افق گروه‌های اصلی در بورس
روز یکشنبه نشست مشترک رئيس سازمان بورس و مديران عامل بورس تهران و فرابورس با مديران عامل شرکت‌هاي کارگزاري برگزار شد و وضعيت بازار سرمايه و مسائل مربوط به صنعت کارگزاري مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
علي صالح‌آبادي، رئيس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: دولت در لايحه‌اي که به مجلس داده است احکامي را پيشنهاد کرده که دائمي باشد و هر سال تکرار نمي‌شوند. در لايحه‌اي که دولت به مجلس داده است اسمي از نرخ گاز نبرده و همچنين در لايحه دولت نامي از حق پروانه بهره‌برداري معادن نيست. همچنين در طرح مجلس درخصوص معدن مطلبي که آمده همان است که حقوق دولتي در قانون معادن ديده است و موضوعي به نام حق پروانه بهره‌برداري در قانون جديد ديده نشده است. همان مواردي که قبلا در قانون معادن بوده و حقوق دولتي که از قديم‌الايام پرداخت مي‌کردند، همان را پرداخت مي‌کنند.
صالح‌آبادي درباره نرخ تحويلي نفت خام که به پالايشگاه‌ها داده مي‌شود، اظهار کرد: در لايحه دولت 95 درصد فوب خليج فارس آمده، ولي در طرح مجلس که نمايندگان پيشنهاد مي‌دهند 90 درصد فوب خليج فارس ديده شده است که در صورت تصويب مسوولان ذي‌ربط دولتي با آن موافق هستند و اميدواريم آن لايحه و اين طرح پس از تعطيلات تابستاني و بازگشايي مجلس به‌زودي تعيين تکليف شود.


 پيشنهاد برابري نرخ گاز صنعت با خانگي
رئيس سازمان بورس به برابري نرخ گاز صنعت و خانوارها اشاره کرد و افزود: پيشنهادي که در طرح مجلس آمده نسبت نرخ گازي که به صنعت داده مي‌شود معادل نرخي است که به خانوارها مي‌دهند و اختيار تعيين آن با دولت است. دولت هر تصميمي برای خانوارها بگيرد روي صنعت هم بايد همان تصميم را بگيرد و نبايد نسبت به خانوار‌ها بيشتر دريافت کند.
وي ادامه داد: يک نظر ديگر وجود دارد که فرمولي شود که نظرات خاصي وجود دارد و قطعا نرخ ثابت به دليل بلندمدت بودن تعيين نمي‌شود و نرخ درنمي‌آيد و احتمالا با روشي خاص يا با فرمول تعيين مي‌شود.
وي گفت: درخصوص نرخ خوراک مايع جلساتي با شرکت‌هاي پتروشيمي ذي‌ربط برگزار شد و ما فقط نظرات آنها را دريافت کرديم و موضوع به وزير نفت منعکس شد. وزير نفت هم يکي از مسوولان حوزه نفت را مسوول کرد که نرخ خوراک مايع را تعديل کنند. جلساتي در اين زمينه توسط آن مسوولان برگزار و نکات مدنظر بازار سرمايه در مورد نرخ خوراک مايع اطلاع رساني شده است و مدنظر قرار مي‌گيرد. رئيس سازمان بورس خاطرنشان کرد: درباره هزينه‌هاي تامين مالي شرکت‌هاي کارگزاري اميدواريم به زودي بخشنامه‌اي ارائه شود که هزينه تامين مالي حل و فصل شود و از هزينه‌هاي وام به‌خصوص وامي که براي اعتبار به مشتريان دريافت مي‌شود به‌عنوان هزينه قابل قبول ماليات محسوب شود. وي از تدوين آيين‌نامه‌اي براي ماده 25 قانون کسب‌و‌کار خبر داد و گفت: در آيين‌نامه ماده 25 قانون فضاي کسب‌و‌کار در جايي که گاز، برق يا مخابرات صنعت قطع بشود، دولت موظف است که جبران خسارت کند. قانون آن مصوب اسفند سال 90 مجلس است، ولي آيين‌نامه آن نوشته نشده است. از طرف وزراي اقتصاد پيش قدم شديم و براي تدوين اين آيين‌نامه کارگروهي تشکيل شده است.  همچنين انتظار مي‌رود با راه‌اندازي فاز 12 پارس جنوبي در آينده نزيک مشکل قطع گاز صنايع به‌خصوص پتروشيمي‌ها تا حدود زيادي بر طرف شود. صالح‌آبادي به کاهش نرخ سود بانکي اشاره کرد و توضيح داد: با مديران عامل بانک‌هايي که بورسي و فرابورسي هستند جلسه‌اي برگزار شد و مشکلات آنها را مطرح مي‌کرديم. صورت‌جلسه‌اي از مشکلات همراه با پيشنهاد راه‌حل تنظيم شد و به وزير امور اقتصاد و دارايي ارائه شد.


 آزادسازي نرخ پتروشيمي در بورس کالا
وي به آزادسازي نرخ پتروشيمي اشاره کرد و گفت: جلسه‌اي با حضور وزيران اقتصاد، نفت و صنعت و معدن، رئيس‌کل بانک مرکزي و مشاور اقتصادي رئيس جمهور به همراه تعدادي از فعالان بازار تشکيل شد. يکي از بحث‌ها آزادسازي نرخ پتروشيمي‌ها بود که در آن جلسه تصميم‌گيري شد. هم‌اکنون بر اساس بازخوردي که دريافت شده آزادسازي نرخ پتروشيمي در بورس کالا اتفاق خوبي محسوب مي‌شود.
سخنگوي سازمان بورس افزود: پيشنهاد ما جداسازي قيمت خوراک از قيمت سوخت بود. با اصلاح مصوبه، سوخت پتروشيمي‌ها مشابه سوخت صنعت فولاد اعلام شد.


 کيفي‌سازي پالايشگاه‌ها براي 92
وي موضوع اثرگذار بر صنعت پالايشگاه را بحث محيطي‌سازي دانست و گفت: موضوع کيفي‌سازي براي سال 92 با پيشنهاد وزارت اقتصاد و تصويب هيات دولت کلا منتفي شد. البته پيشنهاد بورس و وزارت اقتصاد منتفي شدن 92 و 93 بود که نظر وزارت نفت روي 92 بود که با اجماع تصويب شد و 93 هم دو جلسه برگزار و فرمول اوليه اصلاح شد. فرمول دومي را ارائه کردند که قرار شد محاسبات خود را انجام و به پالايشگاه‌ها بدهند تا پالايشگاه‌ها هم اظهارنظر کنند و در جلسه مستقلي بحث فرمول نفت خام که پالايشگاه‌ها مي‌دهند و فرآورده‌اي که پالايشگاه‌ها مي‌خرند در جلسه‌اي جدا نهايي شود. اين موضوع را سازمان به طور جدي پيگير است تا بحث پالايشگاه‌ها حل و فصل و نماد آنها بازگشايي شود.


 تهاتر بدهي در بسته خروج از رکود
صالح‌آبادي ادامه داد: بسته خروج غيرتورمي از رکود که دولت به مجلس داده، مباحث مفصلي است و يک مورد آن مربوط به تهاتر بدهي است. اگر شرکتي از دولت طلب دارد و در جايي ديگر مبلغي بدهکار است اين موارد تهاتر شود.


 فعلا سهام عدالت نمي‌آيد
صالح‌آبادي ورود سهام عدالت به بورس را زمان‌بر عنوان کرد و افزود: فعلا سهام عدالت نمي‌آيد. برخي از تغييرات و اصلاحات سهام عدالت نياز به قانون دارد که پروسه‌اي زمان‌بر است.


 استاندارد 15 اجرايي شود يا نشود
وي استاندارد 15 را يکي از استاندارد‌هاي بين‌المللي عنوان و تصريح کرد: در استاندارد 15 تا مباحث مالياتي آن حل و فصل نشود لازم‌الاجرا نيست. همکاران ناشران سازمان موافق اجرا شدن استاندارد 15 مشروط به حل شدن مباحث مالياتي هستند و مي‌گويند اثر مثبت دارد به شرط آنکه سود ناشي از آن مشمول ماليات نشود و تلاش مي‌کنيم که استاندارد 15 مشمول ماليات نشود.


 راه‌اندازي صندوق‌هاي بازار گرداني
وي به سهامداراني كه نگران نوسانات هستند توصيه کرد از اوراق تبعي استفاده كنند و افزود: بازار گرداني جزو موارد اصولي است كه در بازار سرمايه نداريم و به طور جدي دنبال راه‌اندازي صندوق‌هاي بازار گرداني هستيم. انواع و اقسام امتيازات را داديم و مي‌دهيم تا اين صندوق‌ها راه بيفتند، از جمله هم اكنون در مجلس بحث معافيت مالياتي اين صندوق‌ها در لايحه خروج از ركود ديده شده و معاملات آنها كلا معاف از ماليات است. كارمزدها را هم كاهش داديم.
 تلاش مي‌کنيم بانك مركزي و بانك‌ها منابعي را وارد اين صندوق‌ها كنند. اين بانک‌ها از مقررات بانكي و شمول سرمايه‌گذاري‌ها مستثني شوند و با وزارت اقتصاد در اين مورد رايزني شده که موافقند و از بانك مركزي نيز پيگيري مي‌شود.
 درخصوص كفايت سرمايه براي صندوق‌هاي بازار گرداني اگر پيشنهادي ارسال شود با ديد مثبت بررسي مي‌کنيم.
رئيس سازمان بورس معتقد است 3 گروه مي‌توانند به صندوق‌هاي بازار گرداني كمك كنند: خود شركت‌ها و ناشران كه سهام خود را بازار گرداني كنند، دوم سهامداران عمده و سوم كارگزاران. روي سهام بزرگ بازار صندوق بازار گرداني راه‌اندازي مي‌شود كه كارگزاران مي‌توانند كارهاي آنها را انجام دهند و معامله‌گر آن صندوق خود كارگزار باشد.
حذف کارگزار ناظر
سخنگوي بورس همچنین خبر از حذف کارگزار ناظر داد و اظهار کرد: سيستم جديد سپرده‌گذاري، هيبريدي است كه در آن كارگزار ناظر حذف مي‌شود و اين مورد از اواخر مهر ماه اجرايي مي‌شود. همچنين بحث دامنه نوسان و حجم مبنا فعلا از دستور كار خارج است و در شرايط مناسب بازار انجام مي‌شود. شاخص‌هاي جديد مانند شاخص قيمت، شاخص وزني و ماتريسي از شاخص‌هاي مختلف طراحي شده است و در شوراي بورس مطرح شد و اين موارد نيز در شرايط عادي بازار معرفي مي‌شود.
ارتقای نقدشوندگي در بازار
در ادامه اين جلسه دکتر حسن قاليباف اصل صندوق‌هاي بازار گرداني را حوزه جديد دانست و گفت: صندوق‌هاي بازار گرداني ابزاري است که در بازار سرمايه فراهم شده و مي‌تواند به نقد شوندگي سهام کمک شاياني کند. تاكنون هم چند صندوق تشكيل شده است. سازمان و شرکت بورس هم پيگير تشکيل آن هستند.
وي به آتي سهام اشاره کرد و گفت: در مورد آتي سهام، امسال يك آسيب شناسي مجدد را شروع كرديم و جلساتي را تشكيل داديم. در مورد موضوع دارايي‌هاي پايه جديد كار مي‌كنيم تا از جذابيت بيشتري برخوردار باشند.
مديرعامل بورس تهران ادامه داد: با شرکت‌هاي تامين‌کننده نرم‌افزار آتي مذاکره کرده‌ايم تا نرم‌افزارها را با شرايط بهتري در اختيار كارگزاران قرار دهند. جلساتي نيز با كانون برگزار شده تا با خرد جمعي اصلاحاتي انجام دهيم و بازار رونق بگيرد.
تسريع در صدور مجوزها
مديرعامل بورس تهران بر تسريع صدور مجوزها تاکيد کرد و گفت: صدور مجوز‌هاي نمايندگي‌ها، دفاتر و شعب در گذشته در هيات‌مديره تصميم‌گيري مي‌شد. اخيرا به‌منظور سرعت بخشيدن به اين امر مصوبه‌اي در هيات‌مديره تصويب شد و اين موضوع جزو اختيارات مديرعامل بورس قرار گرفت.
معامله سهام بيش از 2 ميليارد
مديرعامل بورس تهران بازار بلوک را يک امکان جديد و خوب دانست و گفت: مصوبه‌اي را در هيات‌مديره بورس گذرانديم که تسهيلاتي در مورد بازار بلوک ايجاد شود و امکان خريد سهام به ميزان بيش از 2 ميليارد تومان از طريق بازار بلوک فراهم شد.
فروش مازاد اموال بانک‌ها
در ادامه اين جلسه‌هاموني، مديرعامل فرابورس ايران به فروش مازاد اموال بانک‌ها در بازار سرمايه اشاره کرد و گفت: جلساتي در مورد فروش اموال بانک‌ها برگزار کرديم و امکان فروش اموالي مانند نيروگاه‌ها و پتروشيمي‌هاي غيربورسي و عرضه‌هاي بلوکي و بلوک‌هاي مديريتي از طريق بازار سوم فرابورس فراهم شده است.  هاموني ادامه داد: در مورد بازار بين بانکي و شفافيت سودهايي که بين خود 
جابه‌جا مي‌کنند پيشنهاد سامانه ارز را ارائه کرديم تا بازار سرمايه به بازار پول و کشف قيمت پول در بازار کمک کند.
مديرعامل فرابورس طراحي ابزار‌هاي جديد را وظيفه دانست و گفت: بازار سرمايه انتظار دارد از طريق ابزار‌هاي جديد مانند صندوق زمين و ساختمان و ... تامين مالي کند و طراحي ابزار‌هاي جديد را وظيفه خود مي‌دانيم تا بتوانيم تامين مالي بهتر و بيشتري داشته باشيم.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۷:۳۸:۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد