حرکت دوباره بازار آتی

حرکت دوباره بازار آتی
هفته گذشته، هفته پرهیجانی برای بازار آتی بود و نوسانات قیمت طی این مدت قابل توجه بود. به دنبال کاهش نرخ دلار در دو روز ابتدای هفته، قیمت معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران کاهش یافت و سررسیدهای فعال به کف قیمت جدید رسیدند.
هفته گذشته، هفته پرهیجانی برای بازار آتی بود و نوسانات قیمت طی این مدت قابل توجه بود. به دنبال کاهش نرخ دلار در دو روز ابتدای هفته، قیمت معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران کاهش یافت و سررسیدهای فعال به کف قیمت جدید رسیدند.
یکشنبه هفته گذشته قیمت معاملات آتی سکه طلا در سررسید آبان ماه اختلاف بسیار کمی با قیمت نقدی داشت و حتی به زیر قیمت نقدی رسید که نشان‌دهنده جو به شدت نزولی بازار بود. بازار، روز دوشنبه را به آرامی سپری کرد و در این روز قیمت جهانی طلا به حداقل سال جاری میلادی نزدیک شد. تغییر ناگهانی مسیر اونس طلا در روز سه‌شنبه باعث شد قیمت‌ها از کف ماه‌های اخیر صعود کنند.
در روز سه‌شنبه نیز قیمت اونس طلا بیش از 20 دلار افزایش یافت و درصد افزایش قیمت آتی سکه طلا در دورترین سررسید به 7/2 درصد رسید. قیمت‌های آتی در روز چهارشنبه نیز نزدیک به سقف هفته اخیر بودند، ولی نسبت به روز سه‌شنبه با تعدیل اندکی مواجه شدند. 
از سوی دیگر، هفته گذشته اولین هفته افزایش قیمت طلا در ماه جاری میلادی بود. به گزارش سایت بلومبرگ عامل اصلی افزایش قیمت اونس طلا به دلیل انتشار خبر حمله آمریکا و کشورهای متحد عربی به گروه داعش در سوریه و سرنگونی جت این گروه به دست نیروهای اسرائیل است. تقویت شاخص دلار آمریکا در کنار کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک در هفته‌های اخیر باعث شده بود قیمت طلا در سراشیبی سقوط قرار گیرد، ولی با خبرساز شدن حمله نیروهای آمریکایی دوباره تنش‌های سیاسی از قیمت طلا حمایت کردند. به علاوه کاهش قیمت اونس طلا تا کف سال جاری میلادی سبب افزایش تقاضای فیزیکی برای خرید می‌شود؛ به خصوص برای جواهرسازان در کشورهای چین و هند که مراسم مهمی از جمله سال نو چینی و فستیوال‌های هند را در پیش دارند و در آن دوران تقاضای زیادی برای خرید طلا را تجربه می‌کنند. 
در این میان، افزایش نرخ برابری دلار آمریکا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته قبل نیز، دیگر عامل موثر در افزایش قیمت‌های آتی در این دو روز به شمار می‌رود. روز پنج‌شنبه با آرام گرفتن تنش‌های موجود در خاورمیانه، قیمت اونس طلا دوباره تا کف سال جاری میلادی کاهش یافت و قیمت‌های آتی در ابتدای بازار سقوط کرد و به کف جدید رسید، ولی در ادامه بازار، افزایش نسبی قیمت اونس طلا موجب رشد قیمت‌های آتی شد. با پایان ماه میلادی در هفته پیش‌رو، شاخص‌های مهمی از اقتصاد آمریکا اعلام می‌شوند که در کنار تنش‌های ژئوپلیتیک می‌تواند مسیر اونس طلا را تعیین کند. سرنوشت قیمت‌های آتی در تغییر مسیر قیمت جهانی طلا است و باید دید روند کاهش قیمت شهریور ماه پایدار خواهد ماند یا مسیر جدیدی برای بازار رقم می‌خورد. 
روند عمومی قیمت‌های آتی در شهریور‌ماه نزولی بوده است. در ماه گذشته قیمت معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران در سررسیدهای دی ماه و اسفند‌ماه به ترتیب 2/8 و 10 درصد کاهش یافتند. در حالی‌که نرخ برابری دلار در ماه گذشته حدود 5/2درصد افزایش یافته و قیمت اونس طلا تا 5 درصد رشد یافته است. البته درصد کاهش قیمت اونس طلا در کمترین قیمت نسبت به بالاترین قیمت در ماه گذشته 8/6 درصد است. به‌طور کلی می‌توان گفت بازیگر اصلی قیمت‌ها در بازار آتی قیمت جهانی طلا است و تاثیر نرخ برابری دلار در این مدت در بازار کمتر بوده است.
 افزایش حجم معاملات در شهریور ماه
در این میان بازار آتی که مرداد ماه را با کاهش 63 درصدی حجم معاملات پشت سر گذاشت در شهریور ماه نفسی دوباره کشید و تا حدی توجه سفته‌بازان را به خود جلب کرد. حجم معاملات آتی در شهریور‌ماه 72 درصد افزایش یافت با این حال اما هنوز حجم معاملات کمتر از تیرماه است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۲۴:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد