گام‌های آهسته «آتی» برای صعود

گام‌های آهسته «آتی» برای صعود
با آغاز به کار دوباره بازار آتی در هفته جاری، قیمت معاملات آتی سکه طلا در کلیه سررسیدهای این بازار با روند مثبتی همراه شد. این در حالی است که هفته قبل به دلیل کاهش قابل ملاحظه بهای اونس در بازار جهانی، قیمت معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران، کمترین میزان در سال جاری را ثبت کرده بود.
با آغاز به کار دوباره بازار آتی در هفته جاری، قیمت معاملات آتی سکه طلا در کلیه سررسیدهای این بازار با روند مثبتی همراه شد. این در حالی است که هفته قبل به دلیل کاهش قابل ملاحظه بهای اونس در بازار جهانی، قیمت معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران، کمترین میزان در سال جاری را ثبت کرده بود.
روز جمعه قیمت اونس طلا، بیش از دو درصد صعود کرد که بالاترین افزایش یک روزه قیمت این فلز گرانبها در پنج ماه گذشته بود. تازه‌ترین گزارش وزارت کار آمریکا که روز جمعه منتشر شد نشان داد اقتصاد این کشور طی ماه گذشته میلادی 214 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که این رقم پایین‌تر از سطح پیش‌بینی‌ها بوده است. از سوی دیگر، شاخص دلار نیز که رکورد افزایشی 4 ساله را در روز پنج‌شنبه ثبت کرد، همزمان با انتشار گزارش اشتغال ‏در روز جمعه با افت شدیدی روبه‌رو‌ شد که همین عامل نیز به افزایش قیمت‌ها در بازار طلا کمک کرد.‏
به این ترتیب قیمت اونس از 1147 دلار در انتهای معاملات روز پنج‌شنبه تا 1178 دلار در پایان معاملات روز جمعه افزایش یافت که به تبع در بازار آتی سکه بورس کالای ایران نیز روز شنبه با مثبت شدن قیمت‌ها در کلیه سررسیدهای این بازار روبه‌رو شدیم. هرچند در ادامه معاملات این روز نوسان خاصی در قیمت معاملات آتی سکه طلا تجربه نشد.
در بازار نقدی سکه نیز هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که تا پنج‌شنبه هفته قبل با حباب مثبت قیمت روبه‌رو بود، روز گذشته در مسیر تعدیل شدن این حباب گام برداشت و حباب آن تاحدودی از بین رفت.
 البته در این روز در بازار غیررسمی ارز نیز از ابتدای صبح و به دنبال انتشار برخی شایعات در ارتباط با وضع تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا علیه چند بانک ایرانی با نوسانات مثبت قیمت دلار روبه‌رو شدیم که در ادامه و پس از مشخص شدن قدیمی بودن این خبر و اینکه تحریم جدیدی وضع نشده است، روند افزایش نرخ دلار متوقف شد و نرخ این ارز در بازار غیررسمی در محدوده قیمت‌های روز پنج‌شنبه ایستاد. به هر طریق در بازار آتی سکه طلا در کلیه سررسیدهای این بازار از ابتدای ساعات معاملات روز شنبه قیمت‌ها افزایش یافت که این روند رو به رشد در سررسید اردیبهشت 94 بیشتر بود.
تا ساعت 16 روز گذشته قرارداد آتی سکه طلا تحویل آبان با حجم 60 قرارداد و با قیمت‌های بالاتر از 900 هزار تومان به معاملات ادامه می‌داد. در سررسید دی و بهمن نیز به ترتیب شاهد 70 و 76 قرارداد و قیمت‌هایی در محدوده 911 و 930 هزار تومان بودیم که اختلاف حداکثر 5 هزار تومانی را نسبت به آخرین قیمت معاملاتی این بازار نشان می‌داد. روز پنج‌شنبه قیمت تسویه روزانه سکه طلا تحویل دی و اسفندماه به ترتیب حدود 904 هزار و 230 و 925 هزار و 573 تومان بود.  قرارداد آتی سکه طلا تحویل اردیبهشت ماه هم تا ساعت 16 روز گذشته 1046 قرارداد را با آخرین قیمت 958 هزار تومان ثبت کرده بود که حکایت از افزایش 8 هزار تومانی قیمت‌ها در این سررسید نسبت به آخرین قیمت تسویه روزانه این سکه در روز پنج‌شنبه داشت. یکی از کارشناسان بازار آتی سکه پیش‌بینی کرد طی دو هفته آینده و با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل 4 ماهه (سوم آذرماه برابر با 24 نوامبر) به منظور دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، بازارهای مالی کشور بیش از آنکه تحت تاثیر نوسانات اونس طلا قرار گیرد، متاثر از اخبار مثبت و منفی مربوط به مذاکرات هسته‌ای خواهند بود که از این رو روزهای پرنوسان و ملتهبی برای بازارهای ارز و طلا و آتی سکه در این دوره پیش‌بینی می‌شود.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۷:۱۱:۴۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد