کم شدن حباب قیمتی سکه

کم شدن حباب قیمتی سکه
روز گذشته بهای سکه بالا رفت و تا حدی از مرز قیمتی 900 هزار تومان فاصله گرفت. با وجود این، قیمت سکه متناسب با افزایش دلار و اونس جهانی افزایش نیافت و به این ترتیب کمی از حباب مثبت قیمتی این فلز گران‌بها کم شد. بهای دلار نیز افزایش جزئی را تجربه کرد و به قیمت 3260 تومان رسید. در این روز عضو ناظر شورای پول و اعتبار نیز از «تسهیل صادرات طلا» خبر داد.
روز گذشته محمدرضا پورابراهیمی، عضو ناضر شورای پول و اعتبار با اشاره به جلسه سه‌شنبه این شورا از «آسان شدن صادرات طلا» خبر داد. وی گفت در جلسه شورا تصویب شد «کسانی که شمش طلا وارد می‌کنند، بدون اینکه تحویل ارز حاصل از آن را ضمانت بدهند یا معادل شمش آن را وارد کنند، می‌توانند به صادرات آن اقدام کنند.» به گفته او، پیش از این صادرات طلا منوط به این بود که صادرکننده، ارز حاصل از صادر کردن این فلز قیمتی را به بانک مرکزی بفروشد یا تعهد دهد معادل این صادرات، شمش طلا وارد کند. به نظر می‌رسد با عدم نیاز به «تعهد به فروش ارز حاصل از صادرات طلا به بانک مرکزی»، در آینده صادرات این فلز گران‌بها با افزایش مواجه شود. محمد رضا پورابراهیمی نیز علت تصویب این مصوبه را «از رونق افتادن صنعت طلا» عنوان کرده بود. البته از آنجا که افزایش صادرات هر کالایی عرضه ارز به بازار را افزایش می‌دهد، احتمال می‌رود این مصوبه نیز در صورتی که به تقویت صادرات طلا منجر شود، قیمت ارز در بازارهای داخلی را در جهت کاهشی تحت تاثیر قرار دهد. البته رئیس اتحادیه سکه و جواهر در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد «آسان شدن صادرات طلا تاثیری در قیمت سکه بازارهای داخلی نخواهد داشت.»
تخلیه حباب سکه
در پنجمین روز هفته هر سکه بهار آزادی به بهای 906 هزار تومان در بازار معامله شد که افزایشی 3 هزار تومانی نسبت به روز پیشین داشت. افزایش قیمت سکه در بازارهای دیروز، عمدتا تحت تاثیر رشد نرخ دلار در بازارهای داخلی و افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی بوده است. با این حال، افزایش صورت گرفته در قیمت سکه، متناسب با رشد قیمت اونس و دلار نبود. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد این موضوع به این دلیل بوده که «قیمت» سکه در بازارهای دو روز پیش، فاصله قابل توجهی با «ارزش» طلای آن داشته و حباب 18 هزار تومانی در قیمت سکه وجود داشته است. این حباب، عمدتا تحت تاثیر نزدیک شدن سکه به مرز روانی 900 هزار تومان رخ داد که در نتیجه مقاومت فعالان بازار نسبت به کاهش قیمت (به رغم افت اونس و کاهش دلار)، به ریزش سکه به کانال 800 هزار تومان منجر نشد. در نتیجه، با وجود افزایش اونس و دلار در روز چهارشنبه، سکه دیگر چندان قابلیت افزایش نداشت و به رشد 3 هزار تومانی قناعت کرد تا حباب قیمت سکه نیز، به 7 هزار تومان کاهش پیدا کند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۳:۵۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد