قرمز پوشی 98درصد بورس

قرمز پوشی 98درصد بورس
افت 556 واحدی شاخص کل بورس تهران معادل 73/0 درصد در شرایطی روز گذشته به قرمزپوشی 98 درصد گروه‌های این بازار منجر شد که کارشناسان در ذکر دلایل این ریزش به دو عامل ابهام در متغیرهای غیر اقتصادی و همچنین انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی برخی نمادهای بورسی اشاره می‌کنند. این در حالی است که در مجموع 5 گروه چرم و دباغی، رایانه، ماشین‌آلات، کاشی و چاپ که در مجموع 2 درصد ارزش بازار را در اختیار دارند، روز گذشته مثبت بودند. در این بین تحلیلگران معتقدند تا روشن شدن وضعیت متغیرهای اثرگذار غیراقتصادی، پیش‌بینی از روند بازار عملی نیست.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شرایطی با افت 556 واحدی شاخص کل روبه‌رو‌ شد که بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از قرمز‌پوشی تقریبا 98 درصدی گروه‌های بورسی حکایت داشت.

این در حالی است که تنها صنایع چاپ، چرم و دباغی، رایانه، ماشین‌آلات و کاشی که در مجموع حدود 2 درصد از کل بازار را شامل می‌شوند مثبت بودند. در بازار دیروز در شرایطی شاخص کل با افت 73/0 درصدی مواجه شد و به 75 هزار و 409 واحد رسید که این رقم افت قابل ملاحظه‌ای برای یک روز عادی محسوب می‌شود. این در حالی است که روز گذشته حجم و ارزش معاملات به ترتیب در مقایسه با روز قبل از آن 12 و 9 درصد کاهش یافته است. در این بین اوضاع روز گذشته بورس در ابعاد ماهانه نیز چندان دلچسب نبود. ارزش و حجم معاملات دیروز 15 و 26 درصد در قیاس با میانگین ماهانه نیز پایین‌تر بود و به ترتیب به 197 میلیارد تومان و 674 میلیون سهم رسید. روز گذشته در حالی اکثر معامله‌گران در انتظار شرایط متعادلی بودند که دو رخداد موجب تغییر روند بازار شد؛ دور جدید انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی و موضوعات هسته‌ای دو موضوع موثر بر روند بازار سهام کشور بودند. در مهم‌ترین‌ مساله درون بازار انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی مجددا بازار را با چالش جدی در مورد انتظارات مسوولان بورس از روند معاملات بازار مواجه کرده است. 
در حالی که انتظار می‌رفت بازار تا مدت‌ها با تکرار رفتار گذشته مواجه نشود؛ اما انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی که عموما به دلیل نوع ادبیات موجود در آنها «گزارش‌های مبهم‌سازی روند» تلقی می‌شوند خاطرات زمستان 92 شروع افت بازار را تکرار کرد. در کنار بحث شفاف‌سازی‌ها، دیروز شروع مذاکرات هسته‌ای در آستانه پایان مهلت چهارماه توافق وین، موجب تضعیف بازار شد. در بازار دیروز در زمینه شفاف‌سازی‌ها شرکت‌های آذرآب، بانک قوامین، پتروشیمی جم، عمران شاهد و قند ثابت گزارش‌هایی را منتشر کردند و همانند گذشته تنها با ادبیاتی مبهم به اظهار نظر در مورد روند قیمتی این سهام پرداختند. همین امر نیز موجب بروز رفتار قیمتی هیجانی در اکثر این نمادها شد. در همین حال تشکیل صف فروش برای برخی نمادهای شفاف‌سازی شده در روزهای گذشته از جمله توسعه و عمران کرمان موجب شد تا از انگیزه معامله‌گران کاسته شود. در تحولات سیاسی دیروز وندی شرمن رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 تصریح کرد هم‌اکنون وقت آن رسیده است که کار را تمام کنیم. یک دیپلمات غربی نیز درخصوص مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده است: موضوعات دشوار کنونی، مدت توافق نهایی و سرعت لغو تحریم‌هایی است که علیه ایران قرار داده شده است که این بخش موضوعی است که انتظارات ایران در آن بسیار زیاد است. وی ادامه داد: «ایران می‌خواهد که یکدفعه همه تحریم‌ها لغو شود که این واقع‌گرایانه نیست.» نمایندگان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به‌علاوه آلمان) روز سه‌شنبه در وین گردهم آمدند تا مذاکرات خود را با هدف رسیدن به توافق نهایی تا قبل از مهلت ۲۴ نوامبر (۳ آذرماه) ادامه دهند.
در تحولات سیاسی داخلی نیز مجلس به دانش‌آشتیانی برای وزارت علوم اعتماد نکرد.
این رای از آن جهت اهمیت دارد که شکاف میان دولت و مجلس را در آستانه بررسی لوایح اقتصادی مهم از جمله لایحه بودجه و لایحه خروج از رکود تشدید می‌کند. در صحن مجلس شورای اسلامی همچنین با تصویب نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌پذیر مکلف شدند سود سهام عدالت را تا تسویه حساب کامل اقساط به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت کنند.
در گروه غذایی دیروز، شرکت صنعتی مینو با سرمایه 500 میلیارد ريال در پیش‌بینی عملکرد 6 ماهه سال مالی منتهی به 29 اسفند 93، سود هر سهم خود را مبلغ 1794 ريال اعلام کرده که در 6 ماه موفق به پوشش 23 درصدی آن شده است. در این گزارش ذکر شده است که عرضه 10 درصد از سهام شرکت قاسم ایران با قیمت 10 هزار ريال به‌عنوان درآمد سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده که صرفا 5 درصد آن عرضه شده است. در گروه بانکی دیروز بانک حکمت درحالی با معاملات پر حجم مواجه شد که بر اساس مجوز اداره کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی، بانک حکمت ایرانیان موفق به اخذ مجوز مرحله سوم ارزی شد.به گزارش «ایسنا» بانک حکمت ایرانیان، اکنون با کسب مجوز مرحله سوم ارزی می‌تواند به مشتریان خود خدماتی چون انعقاد قراردادهای فاینانس و ورود به بازار‌های ارزی بین بانکی را ارائه دهد. این بانک همچنین می‌تواند تمامی خدمات ارزی از جمله گشایش اعتبارات اسنادی، بروات اسنادی، صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی و واردات از محل ثبت سفارش را به مشتریان خود ارائه کند. در گروه برقی سازمان خصوصی‌سازی دیروز شرایط واگذاری بلوک ایران ترانسفو را تغییر داد. براساس این تغییرات قیمت پایه هر سهم بلوک 38/28 درصدی ایران ترانسفو به ۶۱۴۵ ریال و زمان عرضه آن به ۱۰ آذر تغییر کرد.
سازمان خصوصی‌سازی پیش‌تر اعلام کرده بود قصد دارد تعداد 425 میلیون و 808 هزار سهم معادل 38/28 درصد از سهام ایران ترانسفو را به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه به اضافه 20 درصد به شرط آنکه از 5424 ریال کمتر نباشد در روز سوم آذر در بازار اول بورس اوراق بهادار عرضه کند که این قیمت پایه به 6145 ریال و زمان این واگذاری به 10 آذر تغییر پیدا کرد. این گزارش می‌افزاید: این میزان سهام به‌صورت 30 درصد نقد و بقیه اقساط 3.5 ساله به وکالت از سوی شرکت سینا فرآیند نیرو، توسط شرکت کارگزاری بانک ملی ایران عرضه خواهد شد. در این گروه، مدیر سرمایه‌گذاری گروه مپنا با اشاره به اینکه برای نیروگاه عسلویه مپنا اوراق قابل تبدیل به سهام منتشر خواهد شد، گفت: به همین منظور سرمایه این نیروگاه از محل سود انباشته به 2 هزار میلیارد ریال می‌رسد. مدیر سرمایه‌گذاری گروه مپنا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که آیا دولت تصمیم به پرداخت مطالبات بزرگ‌ترین هلدینگ نیروگاهی را با توجه به پیگیری تصویب لایحه حمایت از تولید دارد یا خیر، گفت: دولت اعلام کرده که تا پایان سال بدهی مجموعه را به شیوه‌های مختلف تسویه خواهد کرد و به زودی نتایج آن اعلام می‌شود. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۹:۱:۲۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد