صعود طلا به بیش از 1200 دلار

صعود طلا به بیش از 1200 دلار
بهای طلا در بازار جهانی تحت تاثیر افزایش نقدینگی در اروپا و آسیا که تقاضا برای این فلز ارزشمند را افزایش داد، پس از سه روز کاهش، مجددا به بالای 1200 دلار صعود کرد.
بهای طلا در بازار جهانی تحت تاثیر افزایش نقدینگی در اروپا و آسیا که تقاضا برای این فلز ارزشمند را افزایش داد، پس از سه روز کاهش، مجددا به بالای 1200 دلار صعود کرد.
بهای طلا برای تحویل فوری در معاملات صبح سه شنبه بازار سنگاپور 0.3 درصد کاهش یافت و به 1999 دلار رسید و اواسط روز 1201 دلار معامله شد. این فلز زرد روز دوشنبه 0.9 درصد افزایش یافت که بزرگترین رشد یک روزه پس از اول دسامبر بود.
در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه پس از رشد 0.4 درصدی در روز دوشنبه، 0.6 درصد افزایش یافت و به 1202 دلار رسید.
طلا امسال در شرایطی که بانک مرکزی آمریکا به افزایش هزینه‌های استقراض نزدیک می‌شود و تدابیر محرک مالی برای پشتیبانی از رشد اقتصادی در اروپا، ژاپن و چین به اجرا گذاشته شده، تغییر چندانی نداشته است.
شاخص دلار بلومبرگ روز گذشته از بالاترین سطح در پنج سال گذشته نزول کرد و توقف صعود این ارز به طلا فرصت داد برای مدت کوتاهی نفس بکشد.
به گفته یک معامله‌گر در سیدنی، طلا وضعیت دشواری برای حفظ صعود خواهد داشت زیرا بیشتر افزایش قیمت این فلز نتیجه خرید مجدد از سوی سرمایه گذاران برای جبران قیمت پایین معاملات قبلی بوده است در حالیکه عوامل بنیادین پشتیبانی کننده از قیمت طلا همچنان ضعیف مانده اند.
این امر در اس پی دی آر گولد تراست که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس در جهان به شمار می‌رود و به عنوان معیار رضایت سرمایه گذاران در نظر گرفته می‌شود، نمود پیدا کرد به طوریکه میزان ذخایر این صندوق روز دوشنبه برای نخستین بار در 10 روز گذشته کاهش یافت در حالیکه هفته گذشته 0.5 درصد افزایش داشت.
مهمترین عاملی که به رضایت سرمایه گذاران لطمه می‌زند، قوی شدن ارزش دلار در نتیجه آمار اقتصادی مثبت و دورنمای افزایش نرخ‌های بهره است.
دلار قوی‌تر معاملات طلا به دلار را برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند گران‌تر می‌کند و جذابیت آن را به عنوان یک سرمایه گذاری جایگزین کاهش می‌دهد.
همچنین ارزان شدن قیمت نفت نیز بر جذابیت طلا تاثیر گذاشته است زیرا قیمت‌های پایین‌تر نفت به معنی فشارهای تورمی کمتر است و فشارهای تورمی اندک تقاضا برای طلا به عنوان سرمایه گذاری مطمئن را کمتر می‌کند. قیمت نفت برنت روز سه شنبه به پایین‌ترین حد در پنج سال گذشته نزول کرد.
از سوی دیگر طلا در بازارهای فیزیکی از پشتیبانی چندانی برخوردار نبوده زیرا نوسان اخیر قیمت‌ها باعث شده خریداران شمش و جواهرات محتاط‌تر شوند.
در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.2 درصد کاهش یافت و به 16.3307 دلار رسید. هر اونس پلاتین 0.2 درصد کاهش یافت و به 1231 دلار رسید و هر اونس پالادیم در801 دلار بدون تغییر ماند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۴۸:۲۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد