جدال طلا برای حفظ سنگر 1200 دلاری

جدال طلا برای حفظ سنگر 1200 دلاری
در شرایطی که اکثر حاضران و تحلیلگران بازار، کاهش بیشتر قیمت طلا را پیش بینی می‌کردند، ایستادگی طلا در بالای 1200 دلار نظر اکثریت را تغییر داده است.
 در شرایطی که اکثر حاضران و تحلیلگران بازار، کاهش بیشتر قیمت طلا را پیش بینی می‌کردند، ایستادگی طلا در بالای 1200 دلار نظر اکثریت را تغییر داده است.
طلا در بازار نیویورک پس از اینکه دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته 3.5 درصد افزایش یافت، در دو روز بعد با 0.52 درصد کاهش روبرو شد و روز پنج شنبه را در 1225 دلار به پایان رساند. شاخص دلار در هفته گذشته 0.75 درصد کاهش یافت و تا روز پنج شنبه به 88.663 واحد رسید و روز جمعه با بیش از سه دلار کاهش و رسیدن به 1222 دلار هفته را به پایان رساند. در حالیکه قیمت معاملات آتی نفت خام 8.95 درصد در هفته گذشته و 9.37 درصد در یک ماه گذشته کاهش یافت و تا روز پنج شنبه به 59.75 دلار رسید. در این بین شاخص اس اند پی 500 و یورو استاکس به ترتیب 1.47 درصد و 2.76 درصد در یک هفته گذشته نزول کردند.
نفت و رشد اقتصادی آمریکا
قیمت‌های پایین‌تر نفت به معنی فشارهای تورمی کمتر است و فشارهای تورمی اندک تقاضا برای طلا به عنوان سرمایه گذاری مطمئن را کمتر می‌کند. در شرایطی که قیمت نفت به دلیل تقاضای کمتر و افزایش تولید به سطح پایینی کاهش یافته است، آمار اقتصادی آمریکا به بهبود بیشتر اوضاع اقتصادی این کشور اشاره دارد. میزان خرده فروشی در این کشور در نوامبر 0.7 درصد در مقایسه با 0.4 درصد مورد پیش بینی افزایش یافت و تعداد متقاضیان دریافت مزایای بیکاری نیز سه هزار نفر کاهش یافت و به 294 هزار نفر در مقایسه با 297 هزار نفر مورد پیش بینی تحلیلگران رسید. پایین ماندن تورم و بازار کار قوی‌تر که دورنمای تحکیم سیاست پولی آمریکا و افزایش نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهد، هر دو به قیمت طلا لطمه می‌زند زیرا با تغییر سیاست پولی، ارزش دلار تحت پشتیبانی بیشتری قرار گرفته و تقاضا برای دارایی‌های بدون بازده مانند طلا ضعیف می‌شود.
تقاضای فیزیکی
با وجود پایین ماندن انتظارات تورمی، در نتیجه افت بازارهای جهانی سهام و افزایش تقاضای فیزیکی، قیمت طلا در سطح بالایی مانده است. طبق گزارش بلومبرگ، حجم معاملات طلا در بازار شانگهای هفته گذشته به بالاترین رکورد در سه هفته گذشته رسید و ذخایر اس پی دی آر گولد تراست که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس و معیار سنجش رضایت سرمایه گذاران است، به 725.75 تن رسیده است.
عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته جاری
در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز برای هفته جاری 21 کارشناس شرکت کردند که از میان آنها 10 نفر افزایش، شش نفر کاهش و پنج نفر ثابت ماندن یا عدم تغییر قیمت این فلز زرد را پیش بینی کردند. در نظرسنجی کیتکو برای هفته گذشته اکثر کارشناسان کاهش قیمت را پیش بینی کرده بودند اما معاملات آتی طلای بازار نیویورک برای تحویل در فوریه حدود 33 دلار افزایش یافت.
کسانیکه قیمت‌های بالاتر را برای طلا پیش بینی کردند، معتقدند شرایط صعود این فلز در کوتاه مدت قوی‌تر شده است و در مقابل دسته مخالف بر این باورند که طلا با توجه به سقوط قیمت نفت نمی‌تواند به ایستادگی ادامه دهد.
بعضی از کارشناسان بازار طلا اظهار کرده اند طلا در سطح کنونی که بین 1215 تا 1240 دلار در هر اونس است، باقی خواهد ماند.
در هفته جاری بازار طلا منتظر انتشار آمار تولید صنعتی نوامبر آمریکا در 15 دسامبر، شاخص مدیران خرید بخش تولید چین و منطقه یورو و همچنین آمار ساخت خانه‌های جدید در آمریکا در نوامبر خواهد بود. از سوی دیگر بانک مرکزی انگلیس نتایج نشست سیاستگذاری خود را منتشر خواهد کرد و کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا برای تصمیم گیری در مورد زمان افزایش نرخ‌های بهره نشست خواهد داشت و همچنین این بانک کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد کرد. آمار تاثیرگذار بعدی تورم نوامبر آمریکا و شاخص رضایت تجاری IFO آلمان در دسامبر خواهد بود که 17 و 18 دسامبر منتشر می‌شوند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۴۳:۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد