افت و خیزها در معاملات آتی سکه همچنان ادامه دارد

افت و خیزها در معاملات آتی سکه همچنان ادامه دارد
معاملات آتی سکه طلا در هفته‌های گذشته روزهای پر فراز‌و‌نشیبی را سپری کرد.
معاملات آتی سکه طلا در هفته‌های گذشته روزهای پر فراز‌و‌نشیبی را سپری کرد. با رشد نرخ دلار بعد از مذاکرات هسته‌ای، آتی سکه شروع به یک روند افزایشی کرد به‌طوری‌که سررسید تیر 94 که با فاصله 400 هزار ریالی از سکه فیزیکی معاملات خود را آغاز کرده بود، بعد از تمدید مذاکرات و صعودی شدن ارزش دلار فاصله خود را با سکه فیزیکی به 2 میلیون ریال رساند. هرچند در این مدت فروشندگانی که کال مارجین شده بودند و نیز نوسانات صعودی اونس قبل از تعطیلات کریسمس به این رشد قیمت دامن زد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»؛ در حال حاضر فاصله سررسید تیر 94 با بازار نقد به یک میلیون و چهارصد هزار ریال رسیده است. طبیعتا همواره فاصله‌های سررسید‌های آتی نسبت به بازار فیزیکی، سرنوشت بازار فیزیکی را به خوبی پیش‌بینی کرده است. برای مثال، قبل از اینکه اونس از 1235 تا 1175 دلار افت پیدا کند، معاملات آتی شروع به تعدیل فاصله 2 میلیون ریالی کرد.
حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا باز هم باید منتظر کاهش فاصله‌ها ماند یا اینکه معاملات آتی مجددا شروع به افزایش قیمت و فاصله می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال در یک بررسی اجمالی نسبت به دو پارامتر تعیین‌کننده در سکه طلا می‌پردازیم.
به عقیده شایان کرمی؛ تحلیلگر بازار سرمایه، یکی از این پارامترهای اصلی برابری دلار نسبت به ریال است. رئیس بانک مرکزی ایران نیز یکی از دلایل رشد ارزش دلار را نسبت به ریال افزایش شاخص دلار جهانی دانست. از دیگر دلایل این رشد هم می‌توان به شرایط روانی حاصل از کسری بودجه پس از ریزش نفت و تمدید مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد.
به گفته کرمی؛ از نظر تکنیکی می‌توان گفت نهایت ارزش دلار در شرایط فعلی بیش از 37 هزار ریال نخواهد بود. نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد بهای نفت هم در بازارهای جهانی با توجه به معاملات روزهای گذشته در صورتی‌که صعودی نداشته باشد، نزولی نیز نخواهد بود. بانک‌های داخلی نیز از هفته‌های گذشته شروع به عرضه ارز‌های خود در بازارهای آزاد کرده‌اند.
همچنین در شرایط فعلی که مذاکرات هسته‌ای نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت بازار سرمایه ایران دارد و با توجه به خوش‌بینی‌های حاصل از مذاکرات پیش رو احتمال اینکه سرمایه‌گذاران به دید سرمایه‌گذاری دست به خرید دلار بزنند، بسیار پایین است. همچنین با افزایش نرخ بهره‌های کوتاه‌مدت سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا سرمایه خود را حتی در کوتاه مدت در بانک‌ها نگهداری کنند. پس با این تفاسیر انتظارات صعودی ارزش دلار را در حال حاضر می‌توان رو به کاهش دانست.
از دیگر پارامترهای اساسی تعیین‌کننده قیمت طلا در بازار ایران، ارزش هر اونس طلا در معاملات جهانی است. از نظر تکنیکی در صورت شکست حمایت 1173 دلار برای اونس می‌توان انتظار 1155 و حتی 1132 دلار را در کوتاه‌مدت برای این فلز زرد رنگ انتظار داشت. با توجه به نزدیک شدن تعطیلات کریسمس و تعطیلی بانک‌های کشورهای مختلف و همچنین پایان سال مالی برای برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند، طبیعتا از میزان تقاضا برای طلا کاسته خواهد شد.
از نکات دیگر که تاثیر بسزایی در روند طلای جهانی در سال 2015 خواهد داشت می‌توان به دو نکته اساسی اشاره کرد. یکی از این نکات، نرخ بهره آمریکا است. با توجه به بیانیه‌های سابق فدرال رزرو مبنی بر اینکه در سال 2015 نرخ بهره در آمریکا افزایش خواهد یافت می‌تواند از دلایل کاهشی برای این فلز باشد.
از دیگر دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد کسری بودجه و خساراتی است که به اقتصاد کشور روسیه در اثر ریزش قیمت نفت وارد آمده است. از آنجا که روسیه ذخایر طلای بسیاری دارد احتمال اینکه با عرضه بخشی از ذخایر خود برای جبران کسری حاصل از ریزش قیمت نفت در سال جاری اقدام کند دور از انتظار نیست.
به گزارش «دنیای اقتصاد»؛ در یک جمع بندی کلی با توجه به توضیحات فوق همچنان احتمال اینکه سررسید‌های آتی به افت فاصله‌های خود ادامه دهند دور از ذهن نیست. در پایان باید گفت که در حال حاضر هیچ گونه فرصت آربیتراژی در معاملات آتی سکه وجود ندارد و با نرخ بهره 22 درصد، سکه فیزیکی 9میلیون و 950 هزار ریال و هر سکه امامی در سررسید تیر 94، در حدود 11 میلیون و 280هزار ریال ارزش دارد. در صورتی‌که معاملات این سررسید با شرط صحت مفروضات فوق بالای این عدد باشد فرصت آربیتراژی به تدریج ایجاد خواهد شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۸:۳۸:۲۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد