افق‌ روشن در چشم‌انداز بلندمدت بورس

افق‌ روشن در چشم‌انداز بلندمدت بورس
روز گذشته شاخص كل بورس تهران با 201 واحد افت یك افت دیگر را در كارنامه خود ثبت كرد و تغییر سكاندار بازار سرمایه و قرار گرفتن ریاست جدید سازمان بورس هم منجر به آغاز روند رو به رشد بازار نشد.
روز گذشته شاخص كل بورس تهران با 201 واحد افت یك افت دیگر را در كارنامه خود ثبت كرد و تغییر سكاندار بازار سرمایه و قرار گرفتن ریاست جدید سازمان بورس هم منجر به آغاز روند رو به رشد بازار نشد. قبل از مراسم تودیع و معارفه آقای رئیس، گمانه‌زنی‌ها كه حاكی از حضور 17 شركت حقوقی در حمایت از بازار و سهامداران بود؛ رنگ واقعیت به خود نگرفت. در حال حاضر فعالان بازار سرمایه روزهای سختی را در كوتاه‌مدت پیش‌بینی می‌كنند؛ شرایط سخت حاكم بر بنگاه‌ها كه پیش‌بینی هر‌گونه افزایش درآمدی را از سوی آنها رد می‌كند، با این حال مولفه‌های حمایت بلندمدت از بورس کم نیست و پیش‌بینی‌های روشنی از روند بلندمدت وجود دارد.
در چنین شرایطی روز گذشته نوسانات حاكم بر قیمت سهام هلدینگ خلیج فارس به نقطه ضعف این بازار تبدیل شد؛ به گونه‌ای كه به رغم اقدامات سهامدار عمده فارس در جهت حمایت از این سهم، شاخص از گزند این سهم 25 هزار میلیارد ریالی در امان نماند، به‌طوری كه این نماد پس از اختصاص دادن رتبه نخست ارزش معاملات روز گذشته به خود، سرانجام در پی نوسانات مثبت و منفی، به تنهایی موفق شد تا بیش از 37 واحد از رقم شاخص بكاهد. بر این اساس روز گذشته، 50 میلیون سهم به ارزش 171 میلیارد تومان در بورس مورد معامله قرار گرفت تا در پی این معاملات بیش از 201 واحد از رقم تپیكس كاسته شود.  به گزارش «دنیای اقتصاد»،‌ كارشناسان معتقدند به‌رغم شرایط ضعیف بورس در كوتاه‌مدت، انتظارات مثبتی از این بازار در بلندمدت وجود دارد. با این حال این روزها در مقابل كاهش محسوس حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه، انتشار اوراق مشاركت وزارت راه و شهرسازی با سود سالانه 22درصد روزشمار بورس را در برابر یك نگرانی دیگر قرار داد.  يك كارشناس بازار سرمايه در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد»، در بررسي وضعيت بازار سرمايه، آغاز روند نزولي بازار سهام را به
12 ماه پيش نسبت داد که از آن زمان مشكلات حاكم بر اين بازار کما‌کان ادامه دارد؛‌ اگر چه در برخی موارد این مشکلات کمی کاهش یافته است، اما بلافاصله تهدیدی جدید برای بورس پدیدار شده تا این بی‌ثباتی همچنان تا این لحظه استمرار داشته باشد.
وي يادآور شد:‌ مشكلات بازار سرمايه با مساله نرخ خوراک پتروشیمی آغاز شد و با مساله شرکت‌های پالایشی ادامه يافت و اخیرا هم ریسک‌های جدیدي پیش روی اين بازار قرار گرفته است. 
مهدي ساساني در مرور وضعيت بازار سرمايه در یک ماه اخیر، به مساله بودجه سال 94 دولت، كاهش قیمت جهانی نفت، رشد قیمت دلار و طلا و نرخ سود سپرده در سررسیدهای زیر یک سال اشاره و اضافه كرد:‌ از آنجا که سرمایه همواره از خاصیت ریسک‌گریزی برخوردار است، بنابراین با افزايش میزان ریسک در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران اقدام به خروج نقدینگی خود كرده و آن را در یک محیط امن‌تر وارد مي‌كنند.  بر اين اساس وي به خروج نقدينگي از بازار سرمايه پس از نتیجه مذاکرات اخیر اشاره كرد و در پي آن در بررسي مقصد اين نقدينگي، قيمت دلار را مورد اشاره قرار داد.  اين كارشناس بازار سرمايه اظهار کرد:‌ رشد قیمت دلار در یک ماه گذشته از محدوده 32000 ریال به محدوده 35700 ریال ابتدا این شائبه را ایجاد می‌کند که شاید این نقدینگی در حال ایجاد تقاضای کاذب در این بازار است؛ اما بايد به اين مساله توجه داشت كه در برابر روند كاهشي قیمت نفت،‌ رشد قیمت دلار اجتناب‌ناپذیر است. 
اگرچه وي رشد 10 درصدی دلار در سالی که نرخ تورم از سوي دولت 14 تا 18 درصد اعلام می‌شود را چندان غير‌منطقي ندانست؛ با اين حال ادامه داد:‌‌ باید قبول کنیم در صورت جذابيت دلار، باید منتظر ورود نقدینگی به این بازار بود که خود این موضوع می‌تواند از اثرات تورم‌زایی برخوردار باشد. 
وي در اين ميان توجه به نرخ سود سپرده را ضروري دانست كه همواره به‌عنوان رقیب بورس مطرح بوده است. 
به گفته اين كارشناس بازار سرمايه، نرخ سود سپرده‌های بانکی اگر چه در دوره‌های یک ساله در نرخ 22 درصدی تثبيت شده اما در دوره‌های 6 و 9 ماهه با 2 درصد رشد همراه بوده است، وی پيش‌بيني كرد با توجه به کاهش بهای نفت و کسري بودجه دولت در سال 94،‌ در آینده نزدیک دولت ناچار به فروش اوراق مشارکت با نرخ 22 درصدي مي‌شود؛ مساله‌اي كه می‌تواند بخش زیادی از نقدینگی را روانه بازار این اوراق كند. 
ساساني تصريح كرد:‌ البته اهالی بازار از دیر‌باز معتقد بودند كه با کاهش نرخ سود سپرده،‌ بازار سرمايه می‌تواند به‌عنوان بهترین مکان برای جذب نقدینگی تلقي شود؛ ولی اين مساله زماني رنگ واقعيت به خود مي‌گيرد كه ریسک‌های بازار نیز کاهش يابند؛ بنابراین الزاما با کاهش نرخ سود سپرده نمی‌توان قبول کرد كه سرمایه‌ها وارد بورس خواهند شد.
وي پيش‌بيني كرد كه این سرمایه مي‌تواند از بانک‌ها خارج و روانه بازارهای کالایی شود که با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، اين مساله می‌تواند تورمی جدید را پیش روی دولت قرار دهد. 
اين كارشناس بازار سرمايه ادامه داد: اگر چه این روزها شاخص در محدوده 69 هزار تا 70 هزار واحد کمی آرام گرفته است، اما هنوز تهدیدی به نام بازگشایی نماد شرکت‌های پالایشی پیش روي اين بازار قرار دارد؛ بنابراین با توجه به ابهامات موجود و كاهش قيمت سهام موجود در بازار سرمايه نبايد انتظار داشت كه هنگام بازگشایی نماد پالايشي‌ها،‌ رشد قیمتی برای این گروه رخ دهد.  وي اضافه كرد:‌ ضمن آنكه تاثیر‌پذیری شدید شاخص از این گروه باعث می‌شود اهالی بازار یک افت دیگر برای شاخص کل را در نتیجه این بازگشایی احتمالی پیش رو داشته باشند. 
ساساني تصريح كرد: البته شاید لازم باشد بازار را از دو دید کوتاه‌مدت و بلند‌مدت مورد ارزیابی قرار‌ داد تا چندان هم سیاه‌نمایی نکرده باشیم چرا‌که از نگاه بلند‌مدت با توجه به تغییراتی که در ریاست سازمان بورس اتفاق افتاده است باید کم‌کم در انتظار نگرش تیم جدید در راستای بهبود اوضاع بازار باشیم تا بلکه برخی از ریسک‌های تحمیل شده به بازار کاهش یابد. وي ادامه داد:‌ بدیهی است این امر نمی‌تواند در کوتاه‌مدت رخ دهد و تحقق آن نیاز به صرف زمان دارد؛ از سوي ديگر باید قبول کرد كه افت چند ماه اخیر در اکثر سهم‌ها باعث شده است بسياري از شرکت‌ها در قیمت‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری با دید بلند‌مدت قرار گيرند. بر اين اساس اين كارشناس بازار سرمايه پيش‌بيني كرد كه آینده بورس با افق 
دو ساله بازدهي بسیار مناسبي را به سهامداران خود هدیه دهد؛ البته تعداد افرادی که این روزها با دید کوتاه‌مدت در بازار سرمایه حضور دارند نیز کم نیست که به دلیل نبود عمق کافی در بازار سرمایه و نوسانات شدید گاه این افراد به جای سود با ضرر مواجه می‌شوند. در اين راستا وي به اين سرمايه‌گذاران توصیه كرد كه از سرمایه‌گذاری در صنایعی که از شناخت کافی در آن برخوردار نيستند، خودداري کنند و با توجه به نزدیکی به گزارش‌های فصلی دقت بیشتری در این امر داشته باشند. ساساني معتقد است: با وجود دوران رکود اقتصادی که در سه ماه سوم سال نیز برای برخی از شرکت‌ها وجود داشته است و عدم بهبود محسوس در روابط سیاسی نمی‌توان انتظار بالایی از گزارش‌های 9 ماهه برای برخی از شرکت‌ها داشت، بر اين اساس بهتر است با نگاهی باز‌تر نسبت به سرمایه‌گذاري اقدام کنیم.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۸:۵۸:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد