ترکش فرانک به بازار سکه

ترکش فرانک به بازار سکه
بازارهای ارز و سکه در نخستین روز هفته جدید وضعیت متفاوتی داشتند؛ در حالی که شاخص بازار ارز روز شنبه با وجود نوسان روی قیمت پنج‌شنبه ایستاد، سکه بهار آزادی تحت‌تاثیر خیز بهای جهانی طلا با افزایشی قابل توجه روبه‌رو شد.
بازارهای ارز و سکه در نخستین روز هفته جدید وضعیت متفاوتی داشتند؛ در حالی که شاخص بازار ارز روز شنبه با وجود نوسان روی قیمت پنج‌شنبه ایستاد، سکه بهار آزادی تحت‌تاثیر خیز بهای جهانی طلا با افزایشی قابل توجه روبه‌رو شد.
در نخستین روز از آخرین هفته دی‌ماه، دلار با وجود نوسان در بازه 3440 تا 3460 تومان، در پایان فعالیت‌های رسمی روی قیمت 3460 تومان ایستاد. اما داستان سکه متفاوت بود. اونس طلا روز جمعه در بازارهای جهانی روی قیمت 1280 دلار بسته شد تا سکه بهار آزادی که پنج‌شنبه به قیمت 998 هزار تومان رسیده بود، روز شنبه با افزایش 27 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 25 هزار تومان برسد.
قیمت دلار که در طول هفته گذشته با 6/1 درصد کاهش مواجه شده و از 3515 به 3460 تومان رسیده بود، هفته جدید را هم با افت آغاز کرد. دلار در نخستین ساعات فعالیت بازار در روز گذشته در مقطعی وارد کانال 3440 تومان نیز شد، اما این کاهش قیمت تداوم نداشت تا با صعودی شدن روند، قیمت ساعت 3 بعدازظهر دلار، همان 3460 تومان پنج‌شنبه باشد. دلار شنبه با توجه به ثبت قیمت‌های پایین‌تر با افزایش تقاضا مواجه بود، اما عوامل کاهشی مورد اشاره در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» که مهم‌ترین آنها کاهش تقاضاهای عمده بوده، مانع رشد قیمت به سطوح بالاتر شد.
شنبه همزمان با ثبات قیمت نهایی دلار در بازار آزاد، بانک مرکزی نرخ دلار مبادلاتی را با افزایش 36 ریالی در مقایسه با روز پنج‌شنبه، 27383 ریال اعلام کرد. نرخ رسمی فرانک سوئیس هم تحت‌تاثیر خیز این ارز در بازارهای جهانی با افزایشی 501 تومانی، 3184 تومان اعلام شد. شنبه یورو نیز که در بازارهای جهانی تحت فشار فرانک قرار گرفته، شاهد کاهش نرخ رسمی از سوی بانک مرکزی بود. نرخ رسمی یورو با 55 تومان کاهش به 31677 ریال رسیده است.
با این همه جذاب‌ترین خبر روز قطعا خیز بهای سکه بود. در حالی که افزایش قیمت سکه از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده بود تا در ساعت پایانی فعالیت بازار در هفته گذشته قیمت 998 هزار تومان برای این کالا ثبت شود، آغاز فعالیت بازار در هفته جدید هم ادامه جهش‌وار همین رشد را رقم زد. اونس که در بازارهای جهانی تحت‌تاثیر عوامل مختلف با رشد خوبی مواجه شده است، روز شنبه بر بازار سکه نیز اثر گذاشت. بهای سکه روز گذشته نه تنها از مرز یک میلیون تومان گذشت، بلکه فاصله قابل توجهی هم از این مرز گرفت. این قیمت طی حدود یک  ماه گذشته بی سابقه بوده است. سکه در نخستین ساعت فعالیت بازار در روز شنبه یک میلیون و 19 هزار تومان قیمت‌گذاری شد، اما روند صعودی سکه آن در ادامه روز تداوم یافت و در مقطعی قیمت  یک میلیون و 30 هزار تومان هم برای این کالا ثبت شد، البته در مقطعی قیمت یک میلیون و 16 هزار تومان هم ثبت شد، اما در نهایت حاصل نوسان 14 هزار تومانی سکه رقم خوردن قیمت یک میلیون و 25هزار تومان در پایان روز بود. محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر درباره دلایل افزایش قیمت سکه معتقد است: «قیمت طلای جهانی پنج‌شنبه گذشته به دلیل تصمیم‌گیری بانک مرکزی سوئیس برای کاهش نرخ بهره با رشد مواجه شد و  بر اساس تصمیم‌گیری‌های جدید قرار شد فرانک سوئیس از یورو جدا شود و این امر نیز بر بازار طلا تاثیر گذاشت.»
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۸:۴۷:۴۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد