شکست تصویر فنی طلا

شکست تصویر فنی طلا
افت 50 دلاری بهای اونس طلا در هفته گذشته باعث شد کارشناسان انتظار ادامه کاهش ارزش فلز زرد در هفته کاری جدید را داشته باشند.
افت 50 دلاری بهای اونس طلا در هفته گذشته باعث شد کارشناسان انتظار ادامه کاهش ارزش فلز زرد در هفته کاری جدید را داشته باشند. اونس در حالی در 5 روز کاری گذشته از قیمت 1283 دلار به بهای 1253 دلار رسید که در هفته پیش از آن هم با 11 دلار کاهش قیمت مواجه شده بود. طلا در بیشتر مقاطع هفته گذشته رو به افت داشت، اما گزارش روز جمعه وزارت کار ایالات‌متحده اونس را به ارزش میانه‌های ژانویه بازگرداند. داده‌های بهتر از انتظار در مورد میزان اشتغالزایی آمریکا باعث شکستن سطح حمایتی 1255 دلاری طلا و بازگشت آن به قیمت‌هایی شد که از 12 ژانویه تجربه نشده بود.
گزارش روز جمعه باعث توجه دوباره به مساله افزایش نرخ‌های بهره آمریکا شده است. تحلیلگران معتقدند وضعیت بهتر از انتظار بازار کار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان انتظارات را در مورد افزایش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو تا آغاز ماه ژوئن بالا برده است. فدرال رزرو در اکتبر 2014 به برنامه «تسهیل کمی» خود پایان داد تا بازارها در انتظار انقباضی شدن سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا باشند. فدرال رزرو با توجه به سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی عمده و وضعیت نابسامان اقتصاد جهان در بالا بردن نرخ‌های بهره احتیاط به خرج می‌دهد، اما ادامه احیای اقتصاد این کشور حالا ممکن است مقام‌های کمیته بازار آزاد بانک مرکزی این کشور را در این زمینه متقاعد کند. «آدام باتن»، تحلیلگر ارز در «فارکس لایو» می‌گوید که بازار طلا فعلا بر اقتصاد آمریکا و نرخ‌های بهره این کشور متمرکز است که در کوتاه‌مدت به کاهش قیمت‌های فلز زرد ترجمه خواهد شد. 
او می‌افزاید که اکنون به سطح حمایتی 1221 دلار چشم دارد: «تصویر فنی طلا شکسته و گزینه افزایش نرخ‌های بهره تا ماه ژوئن دوباره روی میز است.» با این حال، باتن هشدار می‌دهد که بازار طلا ممکن است بیش از اندازه روی بازار آمریکا متمرکز شود: «بازار طلا توجه به سیاست‌های انبساطی در گرداگرد جهان را کنار گذاشته است، ولی توجه دوباره به این موضوع به معنای عملکرد بهتر طلا خواهد بود.» عامل دیگری که به باور تحلیلگران در کنار سیاست‌های تسهیلی جهانی می‌تواند برای بازار فلز زرد مهم باشد مشکلات فزاینده اروپا است. دولت جدید یونان و اتحادیه اروپا تا کنون نتوانسته‌اند بر سر شرایط جدید بازپرداخت وام‌های این کشور به توافق برسند. 
اقتصاددانان موسسه «کپیتال اکونومیکس» می‌گویند که مهم‌ترین خطر رو به رشد، خروج یونان از منطقه یورو است. این خطر از زمانی تشدید شده که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده دیگر در عملیات وام دهی خود، اوراق قرضه دولتی یونان را تضمین نخواهد کرد. کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد موسسه «سی ام سی مارکتس» با این مساله موافق است که بازار بیش از اندازه بر اقتصاد ایالات‌متحده متمرکز شده است، اما معتقد است طلا به تمرکز بر تغییرات بالقوه در سیاست پولی فدرال رزرو ادامه خواهد داد مگر اینکه اخبار جدیدی به بازارها برسد. او اضافه می‌کند که احتمال افت طلا به سطح 1210 دلار در هر اونس وجود دارد، «زیرا الگوی فنی در هم شکسته است.» پیتر بوخانان، اقتصاددان ارشد «سی‌آی‌بی‌سی ورلد مارکس» موافق است که جهت‌گیری طلا با توجه به ادامه بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا کاهشی است، اما اشاره می‌کند که عدم قطعیت‌های بسیاری نیز در بازارهای جهانی وجود دارد که در جهت حمایت از طلا عمل می‌کند. در گزارش این موسسه آمده است: «خطر برای اروپا نوع سیاست پولی آن است. سیاست‌گذاری تازه هر چقدر هم بزرگ به‌نظر بیاید باز ممکن است در کمک به قاره سبز ناکارآمد نشان دهد.» 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۹:۱۴:۱۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد