سقوط فنی اونس در سال نو چینی

سقوط فنی اونس در سال نو چینی
اونس فلز زرد در نخستین روز فعالیت بازارهای آمریکا در هفته جدید و یک روز پیش از آغاز تعطیلات سال نوی چینی رو به سقوط گذاشت.
اونس فلز زرد در نخستین روز فعالیت بازارهای آمریکا در هفته جدید و یک روز پیش از آغاز تعطیلات سال نوی چینی رو به سقوط گذاشت. این کاهش در حالی اتفاق افتاد که عوامل افزایشی چندانی در میدان‌های سیاست و اقتصاد وجود دارند. اونس که هفته گذشته روی قیمت 9/ 1227 دلار ایستاده بود روز دوشنبه در بازارهای فعال جهان به قیمت 1231 دلار رسید اما روز گذشته به مرز 1200 دلار نزدیک شد. بازارها همچنین به ادامه اختلافات یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی توجه دارند. نشست روز دوشنبه وزرای دارایی منطقه یورو درباره یونان زودتر از موعد و بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید.دوشنبه صبح بازارهای مالی جهان که پیش از آغاز نشست مقام‌های مالی اروپا درباره یونان، نفس خود را در سینه حبس کرده بودند، واکنش‌های انتظاری متفاوتی به برگزاری این جلسه داشتند. در حالی که روند بازارهای سهام و ارز نشان‌دهنده خوش‌بینی به نتیجه این نشست بود، بازارهای جهانی طلا با افزایش قیمت‌ها مواجه شدند. بازارهای سهام جهان صبح دوشنبه بالاترین سطح شاخص‌ها در 5 ماه گذشته را تجربه کردند و یورو نیز با تقویت روبه‌رو شد، اما روز سه‌شنبه روز افت دوباره شاخص‌های سهام بود. روز دوشنبه بازارهای مالی آمریکا تعطیل بودند ولی رشد یورو به افت دلار و در نتیجه رشد طلا کمک کرد. انتشار داده‌های بدتر از انتظار از اقتصاد آمریکا نیز به این روند کمک کرد. شاخص اعتماد مصرف‌کننده در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، ایالات‌متحده، در ماه فوریه به‌طور غیر‌منتظره‌ای با کاهش روبه‌رو شده است. این در حالی است که احیای قوی در این کشور ادامه دارد. آنچه باعث افت شاخص اعتماد مصرف‌کننده در آمریکا بوده، نگرانی‌ها درباره میزان رشد اقتصادی است. با این همه ادامه احیا در این غول اقتصادی باعث شده فدرال رزرو به فکر افزایش نرخ‌های بهره و انقباضی کردن سیاست‌های پولی خود بیفتد. هرگونه افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا موجب افزایش نسبی ارزش دلار خواهد شد و این مساله به ضرر قیمت طلا خواهد بود. روز دوشنبه قیمت نفت نیز با افزایش روبه‌رو بود.
طلا روز گذشته چنان که اشاره شد در حضور عوامل افزایشی گوناگون رو به کاهش گذاشت. هر اونس فلز زرد روز سه‌شنبه، یک روز پیش از آغاز تعطیلات سال نوی چینی تا ساعت 8 شب به وقت تهران به قیمت 1204 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. روز دوشنبه قیمت نفت با افزایش روبرو شد، اما طلا در برابر این عامل افزایشی مقاومت کرد. همچنین افت شاخص‌های بازارهای سهام اروپا در پی رسیدن اخبار بد از نشست روز دوشنبه قاعدتا باید به افزایش خریدها در بازار فلزهای گرانبها می‌انجامید. البته شاخص دلار در مقطعی از سه‌شنبه رو به کاهش گذاشت، اما با معکوس شدن روند ارزش دلار هم اتفاق خوبی برای فلز زرد نیفتاد. پس از شکست مذاکرات دوشنبه یورو با افت مواجه شد تا شاخص دلار رشد داشته باشد. نزدیک شدن اونس طلا به مرز 1200 دلار در حالی اتفاق می‌افتد که سقوط ارزش فلز زرد پس از عملکرد خوب ماه ژانویه، چشم‌انداز فنی این کالای گرانبها را تا حدی مخدوش کرده است. 
با این همه هنوز هم کارشناسانی وجود دارند که چشم‌انداز درازمدت طلا را خوب می‌بینند. تحلیلگر ارشد اقتصادی رویترز تاکید می‌کند که رشد تقاضا در بلندمدت موجب افزایش چشمگیر قیمت جهانی طلا خواهد شد و هنوز امیدواری‌های زیادی نسبت به روند صعودی قیمت این فلز زرد وجود دارد. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، کلاید راسل تحلیلگر برجسته اقتصادی تصریح کرد که گزارش اخیر شورای جهانی طلا نشانگر تحولات مختلفی در عرصه بازار جهانی طلا است. به گفته او این گزارش نشان می‌دهد که افت تقاضای سرمایه‌گذاری در دو سال گذشته تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است. این تحلیلگر اقتصادی افزود: «افزایش تقاضای فیزیکی از سوی هند و چین و همچنین رشد خرید از سوی بانک‌های مرکزی جهان عامل مهمی برای تقویت قیمت طلا در بلندمدت خواهد بود. بهبود اوضاع اقتصادی جهان غیر از اروپا، در سال 2015 میلادی موجب خواهد شد تا تقاضای طلا و جواهر با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو شود و من نسبت به افزایش تقاضا و قیمت طلا امیدوار هستم. هند و چین امسال شرایط اقتصادی خوبی خواهند داشت و این مساله به نفع تقاضا و قیمت طلا خواهد بود.» 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۹:۴۲:۵۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد