بازار طلای جهانی؛ از واقعیت تا احتمال

بازار طلای جهانی؛ از واقعیت تا احتمال
اثر اخبار بد از اقتصاد ایالات‌متحده توسط احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو تا حدی خنثی شده است. تحلیلگران متذکر می‌شوند که بازار طلا این روزها به شدت درگیر داده‌های اقتصادی است.
اثر اخبار بد از اقتصاد ایالات‌متحده توسط احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو تا حدی خنثی شده است. تحلیلگران متذکر می‌شوند که بازار طلا این روزها به شدت درگیر داده‌های اقتصادی است. بازار از سویی متاثر از اثر افزایشی اعلام داده‌های بد اقتصادی است و از سوی دیگر تحت تاثیر جدی شدن احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا است. در این بازی عوامل، با آنکه بازارهای آمریکا امروز دوشنبه را در تعطیلی به سر خواهند برد، جهانی بودن بازارهای طلا امروز را مانند همه دوشنبه‌ها تبدیل به نخستین روز هفته جدید کاری می‌کند. اونس طلا در آخرین روز کاری بازار نیویورک یعنی پنج‌شنبه روی قیمت 1202 دلار ایستاد تا مهم‌ترین سوال در مورد این هفته کاری نحوه بازی فلز زرد با مرز روانی 1200 دلار باشد.
مهم‌ترین داده‌ای که این هفته بر بازار تاثیرگذار خواهد بود جزئیات گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا در مورد میزان اشتغالزایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه مارس است، گزارشی که داده‌هایی بدتر از انتظار داشت. همزمان ادامه بحث‌ها درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو نیز فعالان را درگیر خود کرده است. اداره آمار کار ایالات‌متحده روز جمعه اعلام کرد که اقتصاد این کشور در ماه مارس تنها 126 هزار شغل ایجاد کرده که بسیار کمتر از رقم مورد انتظار 246 هزاری بود. همزمان داده‌های ماه‌های فوریه و ژانویه نیز با بازبینی منفی روبه‌رو شده‌اند، البته نرخ بیکاری 5/ 5 درصد مانده است.
گوئن پرستون، دبیر Resource Maven می‌گوید: «من فکر می‌کنم بازار کمی ناامید شده است؛ زیرا در انتظار این است که ببیند مسائل اقتصاد کلان چگونه حل خواهد شد یا اینکه دست کم روند آینده مشخص شود.» در هفته کاری گذشته داده‌های بد اقتصادی اونس را به قیمت 1208 دلار رساند، اما آمار خوب روز پنج‌شنبه اونس را به مرز 1200 دلار نزدیک کرد. روز پنج‌شنبه اعلام شد که میزان مطالبات بیمه بیکاری آمریکا با افتی شدید به کمترین میزان در 15 سال گذشته رسیده است. 
وجود عوامل متناقض تحلیل‌ها را نیز دو دسته کرده است. بارت ملک، رئیس بخش استراتژی کالا در موسسه TD Securities می‌گوید که طلا ممکن است در هفته جدید توان رشد نداشته باشد. تحلیلگران HSBC هم می‌گویند داده‌های بد جدید ممکن است اثر کمتری از روزهای گذشته داشته باشد، اما تحلیلگران Commerzbank می‌گویند که انتظار دارند طلا در کوتاه‌مدت و با اثرگذاری گزارش روز جمعه رشد بیشتری داشته باشد. تحلیلگران بورس مالزی بر این باورند که قیمت طلا در روزهای آینده تحت تاثیر افزایش تقاضا و انتشار گزارش اخیر وزارت کار آمریکا قرار خواهد داشت و با افزایش روبه‌رو خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی برناما، تحلیلگران بورس مالزی بر این باورند که عوامل خارجی از جمله کاهش قیمت نفت در کوتاه‌مدت تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا در بازارهای جهانی خواهد داشت. دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای نیز می‌تواند عامل مهمی در تحولات بازارهای بین‌المللی در روزهای آینده باشد. بر اساس این گزارش توافق هسته‌ای ایران و 1+5 تاثیر زیادی بر افت قیمت نفت داشته است. رشد تقاضای فیزیکی می‌تواند عامل مهمی برای افزایش قیمت طلا در روزهای آینده باشد؛ چراکه گزارش اخیر وزارت کار آمریکا به ضرر ارزش دلار بوده است. همچنین یک تحلیلگر ارشد «اف ایکس استریت» بر این باور است که گزارش اخیر وزارت کار آمریکا احتمالا تاثیر مثبتی بر بازار طلا در روزهای آینده خواهد داشت و قیمت طلا را تا 1225 دلار افزایش خواهد داد. اومکار گودبول، تحلیلگر اقتصادی تاکید می‌کند که گزارش روز گذشته وزارت کار آمریکا احتمالا افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را به تاخیر خواهد انداخت و این مساله فشار زیادی را بر شاخص سهام وارد می‌کند. گودبول می‌گوید: «این مساله در نهایت جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران را بیشتر خواهد کرد و به نفع قیمت طلا خواهد شد. کاهش ارزش سهام در بازارهای بین‌المللی، تقاضا برای طلا را افزایش خواهد داد. به نظر من فدرال رزرو اکنون قصد دارد افزایش نرخ بهره را تا اواخر سال 2015 یا اوایل 2016 میلادی به تاخیر بیندازد. علاوه بر این، سیاست‌گذاران فدرال رزرو، وزیر خزانه داری و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ جهان نیز در 6 ماه گذشته مخالفت خود را با افزایش نرخ بهره آمریکا در شرایط کنونی اعلام کرده‌اند.
تحلیل تکنیکال فیبوناچی نیز نشان می‌دهد سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1219 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1225 دلار نیز افزایش خواهد یافت. قیمت طلا در کوتاه‌مدت به شدت در برابر سطح 1220 تا 1225 دلاری مقاومت خواهد کرد. اگر این سطح مقاومتی شکسته شود قیمت طلا می‌تواند تا 1250 دلار در هر اونس نیز افزایش یابد. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در روزهای آینده 1173 دلار خواهد بود. شکسته شدن این سطح حمایتی نیز سرآغازی برای افت بیشتر قیمت طلا خواهد بود.
به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی و مقام‌های بانک‌های مرکزی بزرگ جهان، افزایش نرخ بهره آمریکا در شرایط کنونی به ضرر رشد و رونق اقتصادی این کشور خواهد بود. این در حالی است که نتایج تازه‌ترین تحقیق موسسه مالی نومورای ژاپن نشان می‌دهد که فدرال رزرو آمریکا به احتمال زیاد، افزایش نرخ بهره را از ماه سپتامبر آغاز خواهد کرد. اکثر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی و تحقیق موسسه مالی نومورا تاکید کرده‌اند که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو از سپتامبر کلید خواهد خورد و تاثیر آن کمتر از اجرای سیاست‌های پولی در سال 2013 میلادی خواهد بود. براساس این گزارش، تحلیلگران موسسه نومورا با انتشار گزارشی اعلام کردند که تحقیق و نظرسنجی ما نشان می‌دهد که اکثر پاسخگویان بر این باورند که فدرال رزرو به احتمال زیاد افزایش نرخ بهره را از نشست سپتامبر آغاز خواهد کرد. این نظرسنجی نشان می‌دهد که افزایش نرخ بهره آمریکا تاثیر کمتری بر کشورهای آسیایی در مقایسه با سایر بازارهای نوظهور خواهد داشت. 
46 درصد از 70 شرکت کننده در نظرسنجی موسسه نومورا اعلام کرده‌اند که فدرال رزرو از ماه سپتامبر افزایش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد. 19 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیز اعلام کرده‌اند که فدرال رزرو از نشست ژوئن نرخ بهره را افزایش می‌دهد و 13 درصد نیز بر این باور بوده‌اند که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو از سال آینده آغاز خواهد شد. این گزارش می‌افزاید: بیش از 77 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیز اعلام کرده‌اند که افزایش نرخ بهره آمریکا تاثیر ناچیزی بر آسیا نسبت به سایر بازارهای نوظهور خواهد داشت. 51 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی موسسه نومورا نیز بر این باورند که اجرای سیاست‌های محرک پولی از سوی بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن می‌تواند تاثیرات منفی ناشی از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را خنثی کند. این در حالی است که 49 درصد کارشناسان اقتصادی نیز با این مساله مخالفت کرده‌اند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۸:۲۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد