رشد اسرارآمیز تجارت طلای ترکیه

رشد اسرارآمیز تجارت طلای ترکیه
با وجود اینکه ترکیه ذخایر طلای قابل توجهی ندارد اما صادرات این فلز ارزشمند 70 درصد در کاهش کسری حساب جاری این کشور سهم داشت.
با وجود اینکه ترکیه ذخایر طلای قابل توجهی ندارد اما صادرات این فلز ارزشمند 70 درصد در کاهش کسری حساب جاری این کشور سهم داشت.
ترکیه که در 28 سال از 30 سال گذشته واردکننده طلا بود، در سال 2012 برای پرداخت پول گاز خریداری شده از ایران برای دور زدن تحریم‌های غربی، از طلا استفاده کرد و به صادرکننده این فلز گرانبها تبدیل شد.
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در مواجهه با کندی رشد اقتصادی و شتاب رشد تورم، به کاهش کسری حساب جاری به عنوان یکی از دستاوردهای اقتصادی اشاره کرده است. بازده اوراق 10 ساله دولتی به لیره که بر اساس آمار بلومبرگ، در میان اوراق 24 کشور بازار نوظهور در سال 2015 بیشترین افزایش را داشته اند، در سه هفته گذشته ثابت بوده اند.
نیکولاس اسپیرو، مدیرکل شرکت مشاوره انگلیسی "اسپیرو ساورین استراتژی" در این باره به بلومبرگ گفت: آنچه که نگران کننده است این است که کاهش کسری حساب جاری حاصل رشد صادرات طلا باشد.
طبق آمار بانک مرکزی ترکیه، صادرات طلای ترکیه در دو ماه اول سال 2015 به 2.58 میلیارد دلار در مقایسه با 398 میلیون دلار در مدت مشابه سال 2014، افزایش یافت.
بانک مرکزی ترکیه کسری حساب جاری 3.2 میلیارد دلار در دو ماه اول سال 2015 را گزارش کرد که 4.2 درصد در مقایسه با کسری 5.7 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان داد.
نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه گفته است انتظار می‌رود این کسری امسال به چهار درصد تولید ناخالص داخلی در مقایسه با 5.5 درصد در سال 2014 برسد و دیگر ریسکی متوجه اقتصاد کشور نخواهد کرد.
با اینهمه دفتر وزیر اقتصاد ترکیه درباره مقصد صادرات طلای این کشور که اکنون یکی از عوامل اصلی بهبود تراز حساب جاری است، توضیح نداده است.
افزایش صادرات طلای ترکیه در سال 2012 تحقیقات پلیس این کشور را بدنبال داشت و پای یک بازرگان طلا به نام رضا ضراب را به میان کشید. وی متهم شد به اعضای سابق دولت رشوه داده است تا تجارتی را که بعدها اعلام کرد حدود 12 میلیارد دلار ارزش داشته است، تسهیل کند. با اینهمه اتهامات علیه ضراب از سوی اردوغان که نخست وزیر وقت ترکیه بود، توطئه ای خارجی برای براندازی دولت او خوانده شد و بعدها همه اتهامات علیه ضراب لغو شد.
از سوی دیگر کاهش قیمت نفت که از سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرده، به کاهش کسری حساب جاری کمک کرده است. کاهش هزینه واردات انرژی ترکیه از کمتر شدن کسری حساب جاری این کشور پشتیبانی خواهد کرد. با اینهمه حملات سیاسی اردوغان علیه بانک مرکزی این کشور در فروش گسترده اوراق دو ساله این بانک تاثیر بسزایی داشته است. 
منبع خبر: ایسنا
  ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۱:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد