قرمز پوش شدن تابلوی «آتی»

قرمز پوش شدن تابلوی «آتی»
بازار سکه آتی بورس کالای ایران در نخستین روز از هفته معاملاتی جدید با قرمز شدن تابلو و کاهش قیمت سکه در کلیه قراردادهای فعال این بازار روبه‌رو شد.
بازار سکه آتی بورس کالای ایران در نخستین روز از هفته معاملاتی جدید با قرمز شدن تابلو و کاهش قیمت سکه در کلیه قراردادهای فعال این بازار روبه‌رو شد. 
بهای جهانی طلا در پایان مبادلات روز جمعه کاهش دوباره‌ای را تجربه کرد و برای سومین هفته پی‌در‌پی با کاهش قیمت همراه شد.
به گزارش رویترز، رشد شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی اغلب سرمایه‌گذاران را از بازار طلا به سهام سوق داد و موجب کاهش تقاضا و به تبع افت قیمت طلا در بازارهای جهانی شد.
 ارزش سهام‌های جهانی روز جمعه به بالاترین رقم تاریخی خود رسیدند. در پایان مبادلات این روز، قیمت هر اونس طلا به 1179 دلار رسید که این قیمت پایین‌ترین سطح در طول یک ماه اخیر است.
به گزارش سایت طلا طی هفته گذشته نیز بهای این فلز ارزشمند بیش از 2/ 2 درصد کاهش داشت که بیشترین افت قیمت در 7 هفته اخیر محسوب می‌شود. بیل اونیل تحلیلگر ارشد اقتصادی تاکید کرد که بهبود شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی، تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا را به شدت کاهش داده است و مقادیر زیادی سرمایه در حال سرازیر شدن به سوی سهام‌های اروپایی و ژاپنی است.
 افت قیمت طلا در شرایطی است که انتشار آمارهای ناامیدکننده اقتصادی در آمریکا موجب افت نسبی ارزش دلار شده است. فروش کالاهای بادوام و سرمایه‌ای در بازار آمریکا در ماه گذشته عملکرد مناسبی نداشته است.
به هر ترتیب تحت تاثیر کاهش شدید قیمت طلا در بازارهای جهانی، روز گذشته در بازار نقدی و آتی سکه نیز با کاهش قیمت‌ها‌ روبه‌رو شدیم. در این روز قیمت هر قطعه سکه نقدی در بازار با حدود 7هزار تومان کاهش به 948 هزار تومان رسید.
کما اینکه در بازار آتی نیز اولین قیمت درج شده روی تابلو در همه سررسیدها حداکثر تا 7500 تومان نسبت به روز معاملاتی ماقبل کاهش داشت و در ادامه روز نیز روند نزولی قیمت و قرمز ماندن تابلو به مهمترین مشخصه روند این روز معاملات بازار آتی بدل شد.
 روز شنبه البته نرخ دلار نیز در بازار غیررسمی نوسان چندانی را در مقایسه با روز معاملاتی ماقبل (پنج‌شنبه) تجربه نکرد و کماکان در همان کانال 3300 تومان با اندکی نوسان مثبت روبه‌رو شد، بنابراین مهمترین فاکتور اثرگذار بر روند نزولی قیمت‌ها در بازار نقدی و آتی سکه، افت شدید قیمت جهانی اونس طلا بوده است. ضمن اینکه ارسال اخبار مثبت از روند این دور از مذاکرات وین که گفته شد نگارش متن توافق جامع در آن آغاز شده است نیز در روند نزولی این روز بازار آتی بی‌تاثیر نبود.
 پس از پایان مذاکرات وین، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان از گفت‌وگوهای سازنده با دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی بر سر موضوع تحریم‌ها خبر داد و گفت: ما بحث بسیار خوبی را به خصوص با هیات‌ آمریکایی داشتیم و از آنها خواستیم که موضع خود را در مورد تحریم‌ها روشن کنند و بگویند که در کنگره چه می‌گذرد. به نظر من توضیح هیات‌ آمریکایی بسیار مفید بود. اکنون ما کار روی تهیه پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک را شروع کرده‌ایم، روشن است که در آغاز کار، ما باید درباره چارچوب و شکل چنین پیش‌نویسی
صحبت کنیم.
انتشار این اخبار مثبت سیاسی که دورنمای خوب و روشنی را از احتمال حصول توافق جامع هسته‌ای در تیرماه در مقابل معامله‌گران و فعالان بازار قرار می‌دهد، در کنار کاهش بیش از 20 دلاری قیمت طلا در پایان معاملات روز جمعه بازارهای جهانی، شرایط را برای ریزش قیمت سکه آتی در روز گذشته فراهم ساخت که به موجب آن تا زمان تنظیم این گزارش آخرین قیمت در کلیه سررسیدهای فعال بازار آتی تا حداکثر 7/ 0 درصد کمتر از قیمت تسویه روزانه قرار داشت.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۸:۲:۳۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد