بازار در انتظار اقدامات موثر

بازار در انتظار اقدامات موثر
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته نیز به عقب‌نشینی خود ادامه داد و شاخص با از دست دادن 935واحد دیگر بیش از پیش در کانال 65هزار واحد فرو رفت.
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته نیز به عقب‌نشینی خود ادامه داد و شاخص با از دست دادن 935واحد دیگر بیش از پیش در کانال 65هزار واحد فرو رفت. در حالی که بازار سهام در هفته گذشته در انتظار تاثیر‌پذیری از نتیجه جلسه شورای پول و اعتبار و اعلام کاهش نرخ سود بانکی بود اما تصمیمات این جلسه نتوانست شرایط بازار سهام را تحت تاثیر قرار دهد؛ از این رو بازار سهام با توجه به کمبود نقدینگی و همچنین نیاز به نقدینگی معامله‌گران برای عرضه اولیه سهام پتروشیمی مبین در میانه هفته با کاهش مواجه شد.
در این شرایط هفته گذشته ارزش معاملات نزدیک به 30درصد افت را نسبت به هفته ماقبل خود نشان داد. هر‌چند شمار خریداران به دلیل عرضه اولیه مبین جهشی بیش از 55درصد را به نمایش گذاشت.شاخص نیز هفته گذشته با افت 4/ 1 درصدی بازدهی بازار را در سال 94تا رقم 5درصد عقب برد. در هفته گذشته در تحولات سیاسی مهم ادامه مذاکرات هسته‌ای از اهمیت برخوردار بود.در این زمینه مذاکرات معاونان وزیر خارجه ایران و معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شده و دو طرف در تلاش برای نگارش متن نهایی هستند. سید‌عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی به همراه هلگا اشمید، معاونان ظریف و موگرینی در نشستی به ادامه گفت‌وگوها بر سر چگونگی نگارش و رسیدن به تفاهم بر سر برخی جزئیات پرداختند. در تحولات اقتصادی همچنان مهم‌ترین موضوع کاهش نرخ سود بانکی و البته بیش از سود بانکی سود تسهیلات بانکی است. در مورد این مصوبه شورای پول و اعتبار، رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اجرای مصوبات جدید شورای پول و اعتبار از ۱۵ اردیبهشت ماه جاری گفت: نرخ‌های سود ۲۲ درصد تا زمان سررسید قرارداد اعمال می‌شود. در همین حال انتشار جزئیات مصوبه شورای پول و اعتبار نشان می‌دهد برخلاف انتظار اولیه بانک مرکزی امتیازاتی را به بانک‌ها برای مقابله با کمبود نقدینگی و پایان‌دهی به رقابت منفی کنونی نداده است، به ویژه آنکه بانک‌ها خواهان کاهش سپرده قانونی و جریمه اضافه برداشت بودند که در این زمینه کاهش سپرده قانونی به میزان ناچیز نیم درصد و ابتدا برای تسویه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی پیش‌بینی شده است، از این رو به نظر می‌رسد رقابت بانک‌ها همچنان ادامه یابد. در تحولات اقتصادی در کنار مسائل داخلی در خارج از جغرافیای اقتصاد ایران، با افت ارزش دلار بهای فلزات به رکوردهای جدیدی در هفته‌های اخیر دست یافت. بهای مس با جهشی قابل ملاحظه به 6هزار و 245دلار رسید. بهای سه فلز آلومینیوم‌، روی و سرب به ترتیب به یک هزار 909دلار، 2 هزار و 355دلار و 2هزار و 124دلار رسید. در بازار سنگ‌آهن نیز قیمت سنگ‌آهن خلوص ٦٢ درصد افزایش یافت.
بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل با شاخص مثبت بود که قیمت‌های سهم پس از یک افت قابل ملاحظه در روزهای میانه هفته بازگشتی را شاهد بود که به رشد 125واحدی شاخص کل منجر شد. هر‌چند این رشد همچنان نظیر بیشتر روزهای هفته با ارزش پایین معاملات همراه بود. ارزش اندک معاملات به‌صورت پیوسته موجب نگرانی معامله‌گران شده است. روز چهارشنبه ارزش معاملات در بورس به 72.53میلیارد تومان رسید. در فرابورس نیز ارزش معاملات حتی به 70میلیارد تومان نرسید و این در حالی است که فرابورس همواره با معاملات قابل توجه اوراق مشارکت همراه است. کارشناسان بازار افت شدید ارزش معاملات را در صورت پایداری نشانه‌ای از ناامیدی معامله‌گران و خروج نقدینگی از بازار ارزیابی می‌کنند. . در بازار روز چهارشنبه در گروه خودرویی اعلام کاهش سرمایه سایپا دیزل این نماد را با صف فروش مواجه ساخت. شرکت سایپا دیزل، طی اطلاعیه شفاف‌سازی اعلام کرد پیرو مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 10/ 09/ 93، شرکت در جهت خروج از ماده 141 و پوشش زیان انباشته تصمیم به افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران کرده است که گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه مذکور تهیه و به سازمان حسابرسی ارسال شده و در حال حاضر سازمان حسابرسی مراحل پایان بررسی و رسیدگی به گزارش فوق را انجام می‌دهد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۹:۱۱:۳۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد