اونس پرنوسان خواهد ماند؟

اونس پرنوسان خواهد ماند؟
آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو درباره روند کوتاه‌مدت طلا نشان می‌دهد که کارشناسان انتظار کاهش بیشتر قیمت فلز زرد را دارند، درحالی‌که مخاطبان این وب‌سایت پیش‌بینی کرده‌اند قیمت طلا در هفته کاری جدید با افزایش روبه‌رو شود اما بیشتر کارشناسان انتظار ادامه نوسان‌های قابل توجه بازار را دارند.
آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو درباره روند کوتاه‌مدت طلا نشان می‌دهد که کارشناسان انتظار کاهش بیشتر قیمت فلز زرد را دارند، درحالی‌که مخاطبان این وب‌سایت پیش‌بینی کرده‌اند قیمت طلا در هفته کاری جدید با افزایش روبه‌رو شود اما بیشتر کارشناسان انتظار ادامه نوسان‌های قابل توجه بازار را دارند.
در نظرسنجی اینترنتی کیتکو 351 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 170 نفر معادل 48 درصد افزایش و 117 نفر معادل 33 درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 64 نفر معادل 18 درصد هم از خنثی بودن قیمت‌ها گفته‌اند. اما در نظرسنجی کارشناسان 19 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 9 نفر معادل 47 درصد کاهش و 6 نفر معادل 32 درصد افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 4 نفر معادل 21 درصد هم از خنثی بودن روند کوتاه‌مدت گفته‌اند. کارشناسان مورد مشاوره کیتکو شامل معامله گران شمش، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله گران آتی و تحلیلگران فنی هستند.
پیش‌بینی نظرسنجی آنلاین هفته گذشته کیتکو درست از کار درآمد. در آن نظرسنجی 51 درصد مخاطبان پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها را کرده بودند. اونس طلا در هفته کاری گذشته با وجود نوسان‌های شدید افزایشی و کاهشی با 3 دلار افت قیمت روبه‌رو شد. اما به‌رغم کاهشی شدن روند طلا از روز چهارشنبه، برخی از کارشناسان انتظار افزایشی بودن روند کوتاه‌مدت را دارند. پیتر هاگ، کارشناس کیتکو می‌گوید که آمار بد از اقتصاد آمریکا همچنان از قیمت‌های طلا حمایت می‌کند، عدم احیای کافی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، فدرال رزرو را ناچار خواهد کرد افزایش نرخ‌های بهره را برای مدت بیشتری به تعویق بیندازد و این امر به نفع طلا تمام خواهد شد. هاگ می‌گوید: «در پایان این هفته احتمالا شاهد افزایش نسبی قیمت‌های طلا خواهیم بود زیرا موتور اقتصاد آمریکا هنوز گرم نشده است.»
البته اطلاعات جدید از وضعیت اقتصادی آمریکا در ماه مارس نشان می‌دهد اقتصاد این کشور پس از شروع ضعیف در سه‌ماه نخست سال جاری، هم‌اکنون شاهد رشد دوباره و بازیابی قدرت گذشته خود است. به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، اطلاعات جدید از اقتصاد آمریکا نشان می‌دهد، شمار افرادی که برای استفاده از مزایای بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند، به پایین ترین سطح خود طی 15 سال اخیر رسیده، ضمن اینکه میزان هزینه مصرف‌کننده نیز در ماه مارس افزایش یافته است. این اتفاقات همگی نویدبخش احیای دوباره اقتصاد و بازیابی قدرت گذشته توسط قدرتمندترین اقتصاد جهان، پس از یک شروع ناامیدکننده در سه‌ماه نخست سال است. گزارش ها از افزایش چشمگیر دستمزدها در سه‌ماه نخست سال خبر می‌دهد که این مساله احتمالا فدرال رزرو را به افزایش نرخ بهره تا پایان امسال ترغیب خواهد کرد.
«پل اشورث»، اقتصاددان ارشد موسسه «کپیتال اکونومیکس» می‌گوید: «گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد شرایط اقتصادی آمریکا نسبت به سه‌ماه نخست سال بسیار بهتر است. همچنین، ارزیابی‌‌های اولیه از وضعیت بیکاری در آمریکا حاکی از کاهش 34 هزارنفری شمار افراد ثبت‌نامی برای استفاده از مزایای بیکاری تا هفته پایانی آوریل و رسیدن تعداد متقاضیان استفاده از این خدمات به 262 هزار نفر است که‌ به این ترتیب و بنابر اعلام اداره کار ایالات متحده، این رقم پایین‌ترین نرخ بیکاری از آوریل 2000 تاکنون محسوب می‌شود.» اداره بازرگانی ایالات متحده هم در گزارش جداگانه‌ای از میزان هزینه مصرف‌کننده، اعلام کرد: هزینه مصرف‌کننده در این کشور، که بیش از دوسوم فعالیت‌های اقتصادی را به‌خود اختصاص می‌دهد، ماه گذشته 4/ 0 درصد رشد کرده‌ و خانوارها به خرید کالاهای گران‌قیمتی نظیر خودرو روی آورده‌اند. این افزایش 4/ 0 درصدی، به دنبال رشد 2/ 0 درصدی ماه فوریه رخ داده که نشان می‌دهد هزینه مصرف‌کننده در پایان سه‌ماه نخست سال جاری افزایش چشمگیری داشته است. گزارش دیگری از وضعیت اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد، نرخ تولید ناخالص ملی این کشور در سه‌ماه دوم سال، در مسیر رشد 9/ 0 درصدی قرار دارد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد فعالیت کارخانه‌های این کشور در شمال مرکزی، در ماه آوریل شدت یافته و از  کاهش پنج و نیم ساله این روند فاصله گرفته است.
 جفری نیکولز، مدیر اجرایی موسسه «مشاوران فلزهای گرانبهای آمریکا» و مشاور اقتصادی ارشد در موسسه «رزلند کپیتال ال ال سی» می‌گوید که طلا نسبت به فروش فنی بیشتر آسیب پذیر است، اما نوسان گیران در سطوح فعلی هم ممکن است به حمایت از قیمت‌ها بپردازند. او می‌گوید انتظار دارد اونس بین قیمت‌های 1175 تا 1225 دلار دچار حبس بازه‌ای باشد.
کیتکو در گزارش جمع‌بندی هفتگی خود نوشته که بازار احتمالا این هفته نیز در نوسان خواهد بود؛ چراکه سرمایه‌گذاران و معامله گران برای گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار در ماه آوریل آماده می‌شوند. دیگر داده‌ها و رویدادهای مهم هفته را می‌توانید در جدول مشاهده کنید. نیک بروان، رئیس بخش پژوهش‌ها در موسسه «ناتیکسیس» می‌گوید که پیش‌بینی روند این هفته بازار دشوار است. او اشاره می‌کند که فقدان مشارکت در بازار به این معنا است که نه خرید و نه فروش با تغییر زیادی مواجه نخواهد شد. با این حال، این بانک که در فرانسه مستقر است گفته که برای سه ماه دوم سال 2015 پیش‌بینی اونس 1200 دلاری و برای متوسط سال قیمت 1160 دلاری را در نظر دارد.
هاوارد ون، تحلیلگر کالا در موسسه HSBC هم موافق است که در هفته کاری جاری «نوسان» عامل مهمی در بازار خواهد بود. او می‌گوید که به رصد دیگر بازارها مانند بازارهای دارایی و همین‌طور شاخص دلارادامه خواهد داد. البته قطعا مهم‌ترین داده هفته همان گزارش روز جمعه خواهد بود. HSBC انتظار دارد که اقتصاد ایالات متحده در ماه آوریل 235 هزار شغل ایجاد کرده باشد.
البته پیش‌بینی‌هایی نیز درباره روند ماهانه موجود است. پایگاه خبری شارپس پیکسلی انگلستان اعلام کرد، قیمت طلا در پایان ماه آوریل با کمتر از 1/ 0 درصد کاهش به 40/ 1182 دلار در هر اونس رسیده و این روند احتمالا در ماه مه نیز ادامه خواهد یافت.  به گزارش «ایرنا»، قیمت طلا در ماه آوریل بین یک‌هزار و 174 تا یک‌هزار و 224 دلار در هر اونس در نوسان بود.
کن تیکهارتس تحلیلگر موسسه تحقیقاتی گلد‌یگل آمریکا پیش‌بینی کرد، روند کاهش قیمت همچنان بر بازار طلا حکمفرما خواهد بود و قیمت فلز زرد در آینده کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد. در ماه مه، شاخص مدیران خرید چین(امروز دوشنبه) اعلام می‌شود و سخنرانی چند نفر از روسای بانک‌های مرکزی ایالت‌های مختلف آمریکا، گزارش اشتغال آمریکا که در تاریخ 8 مه ‌(18 اردیبهشت) اعلام می‌شود و همچنین وضعیت بدهی‌های یونان، بر قیمت طلا اثرگذار خواهند بود.  درحالی‌که قیمت آتی طلا در ماه آوریل تقریبا ثابت بود، شاخص سهام اس.اند‌پی آمریکا تقریبا یک درصد و شاخص سهام یورو استاکس اروپا 74/ 1 درصد کاهش پیدا کردند. قیمت آتی طلا نیز از ابتدای امسال تاکنون تقریبا ثابت بوده و تنها 14/ 0 درصد کاهش پیدا کرده است. درحالی‌که شاخص اس.اند.پی 92/ 1 درصد افزایش یافته و شاخص یورو استاکس افزایش چشمگیری معادل 87/ 15 درصد را تجربه کرده است. شاخص دلار در ماه آوریل 82/ 3 درصد کاهش پیدا کرد و به سطح 6/ 94 رسید. اندازه این شاخص از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون 80/ 4 درصد افزایش داشته است. بازده اوراق قرضه 10 ساله آلمان در ماه آوریل 4/ 36 واحد پایه افزایش یافت درحالی‌که بازده اوراق 10 ساله آمریکا 11 واحد پایه بالا رفت.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۷:۳۲:۳۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد