پیش‌بینی‌های عجیب برای اونس

پیش‌بینی‌های عجیب برای اونس
اونس طلا که در هفته گذشته با 36 دلار رشد به بهای 1223 دلار رسیده بود، هفته کاری جدید را نیز با حفظ موقعیت خوب فنی خود آغاز کرد.
اونس طلا که در هفته گذشته با 36 دلار رشد به بهای 1223 دلار رسیده بود، هفته کاری جدید را نیز با حفظ موقعیت خوب فنی خود آغاز کرد. هر اونس فلز زرد روز دوشنبه تا ساعت 8 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1227 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز رقم خورده باشد. این روند نه تنها تصویر فنی فلز زرد را بهبود بخشیده؛ بلکه باعث شده برخی کارشناسان از اونس 5 هزار دلاری سخن بگویند!
بازار روز دوشنبه تحت‌تاثیر داده‌های متناقضی بود. دو عامل خارجی مهم بازار فلزهای گرانبها در نخستین روز هفته کاری جدید در جهت عکس یکدیگر عمل کردند. صبح دوشنبه شاخص دلار ایالات‌متحده با رشد از کف سه ماهه خود روبه‌رو شد تا به‌عنوان عامل کاهشی برای بهای طلا عمل کند، اما بهای نفت خام با افزایش روبه‌رو شد تا به رشد طلا کمک کرده باشد. رشد نفت خام کاملا تحت‌تاثیر پیشروی‌های داعش در عراق در روزهای اخیر بود. رشد بهای نفت به رشد شاخص‌های سهام اروپایی نیز منجر شد؛ چراکه سهام شرکت‌های انرژی روز دوشنبه شاهد رشد قابل توجهی بود. به این ترتیب روز دوشنبه اونس نزدیک بالاترین قیمت خود در سه ماه گذشته ماند. این رکورد با جهش هفته گذشته اونس ممکن شده بود. عامل بنیادینی که این روزها بیش از هر چیز به قوی ماندن طلا کمک می‌کند احتمال تعویق افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا است. داده‌های ضعیفی که در هفته‌های گذشته از اقتصاد آمریکا منتشر شده است، باعث شده که دوباره احتمال به تاخیر افتادن زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو مطرح شود. افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا به ضرر فلز زرد خواهد بود و تعویق این اتفاق می‌تواند به طلا کمک کند. پس از انتشار آمارهای جدید اقتصادی در آمریکا بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازارهای بین‌المللی بر این باورند که فدرال رزرو در چنین شرایطی نرخ بهره را افزایش نخواهد داد. آمار بد از اقتصاد آمریکا هفته گذشته باعث شد ارزش فلز زرد با 3 درصد رشد مواجه شود تا اونس نه تنها به بالاترین قیمت خود در سه ماه گذشته برسد؛ بلکه بهترین عملکرد هفتگی خود در 4 ماه گذشته را ثبت کند.
پیش‌بینی 5 هزار دلاری
این روند نه تنها به بهبود تصویر فنی و بنیادی طلا کمک کرده است بلکه پیش‌بینی‌های عجیبی را نیز برای اونس در پی داشته است. رئیس موسسه سرمایه‌گذاری «یورو پاسیفیک کاپیتال» معتقد است به‌رغم عملکرد بد طلا در ماه‌های اخیر، به‌نظر می‌رسد این فلز گرانبها در حال حرکت به سوی رکورد 5 هزار دلاری در هر اونس است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «مارکت واچ»، پیتر شیف رئیس موسسه سرمایه‌گذاری یورو پاسیفیک به فکر رشد 300 درصدی طلا است. این در حالی است که قیمت طلا در هفته گذشته با رشد 3 درصدی روبه‌رو شده، ولی همچنان فاصله زیادی تا مرز 1900 دلاری در سال 2011 میلادی دارد. پیتر شیف بر این باور است که هیچ محدودیتی برای افزایش قیمت طلا در سال‌های آینده وجود ندارد: «این مساله تحلیل نادرستی است که بگوییم قیمت طلا تنها تحت‌تاثیر افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا با کاهش روبه‌رو خواهد شد. آمارهای اقتصادی آمریکا در هفته‌های اخیر بسیار ناامید‌کننده بوده و فدرال رزرو در شرایط کنونی موضع خود را تغییر نخواهد داد و نرخ بهره را کاهش نمی‌دهد. آمارهای اقتصادی آمریکا در 3 ماه نخست امسال ضعیف بوده و به‌نظر می‌رسد این روند در سه ماه دوم نیز ادامه خواهد یافت.» این تحلیلگر اقتصادی در ادامه ضمن انتقاد از سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا گفت: «این مساله کاملا اشتباه است که فدرال رزرو بخواهد سیاست‌های پولی خود را با وضعیت فرصت‌های شغلی ایجاد شده در اقتصاد این کشور پیوند دهد.» البته فعلا توجه‌ها بر انتشار متن مذاکرات نشست اخیر فدرال رزرو متمرکز است.تحلیلگران «اینوستینگ» بر این باورند که انتشار متن مذاکرات نشست اخیر فدرال رزرو آمریکا در روزهای آینده تاثیر زیادی بر روند قیمت طلا خواهد داشت. از سوی دیگر انتشار آمارهای اقتصادی در چین و منطقه یورو نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی داشته باشد. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، روشن شدن وضعیت بحران مالی و بدهی یونان و مذاکرات این کشور با وام‌دهندگان بین‌المللی نیز تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت. تازه‌ترین تحلیل تکنیکال اف ایکس استریت نشان می‌دهد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1230 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود احتمال افزایش بیشتر قیمت طلا وجود خواهد داشت. براساس این تحلیل سطح حمایتی قیمت طلا نیز در این شرایط 1220 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1215 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱:۲۸:۱۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد