گذری بر بازار طلا و سکه - ۱۳۹۴/۳/۳۰

گذری بر بازار طلا و سکه - ۱۳۹۴/۳/۳۰
هفته گذشته قیمت دلار به زیر کف انتظاری 3300 تومان ریزش کرد. پس از این ریزش، شاخص بازار ارز به آرامی حرکت خود به سمت قیمت‌های پایین‌تر را ادامه داد و نتوانست به بالای سطح 3300تومان بازگردد؛ اما همزمان بهای سکه که تا چهارشنبه به کمترین قیمت خود در 7 ماه گذشته رسیده بود، روز پنج‌شنبه با اهرم اونس از کف قیمتی 200 روزه فاصله گرفت.
هفته گذشته قیمت دلار به زیر کف انتظاری 3300 تومان ریزش کرد. پس از این ریزش، شاخص بازار ارز به آرامی حرکت خود به سمت قیمت‌های پایین‌تر را ادامه داد و نتوانست به بالای سطح 3300تومان بازگردد؛ اما همزمان بهای سکه که تا چهارشنبه به کمترین قیمت خود در 7 ماه گذشته رسیده بود، روز پنج‌شنبه با اهرم اونس از کف قیمتی 200 روزه فاصله گرفت. در ششمین روز هفته، بهای سکه تمام بهار آزادی با 5 هزار تومان افزایش به قیمت 912 هزار تومان و قیمت دلار با 5 تومان کاهش به 3290 تومان رسید. عامل اصلی رشد قیمت سکه افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی و نزدیک شدن به مرز 1200 دلار در ظهر روز پنج‌شنبه بود، حال آنکه به گفته فعالان عوامل اصلی افت دلار «کاهش قیمت درهم» و «کاهش تقاضای ناشی از فضای انتظاری بازار ارز» بود. افزایش سکه و کاهش دلار موجب شد که قیمت این دو دارایی در جهت معکوس ازکف قیمتی‌شان حرکت کند.
سکه از ابتدای هفته گذشته، در مسیر کاهشی قرار گرفت. شنبه و یکشنبه گذشته سکه 10 هزار تومان (معادل یک درصد) از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 910 هزار تومان رسید. افت بهای اونس و دلار در کنار کاهش تقاضا سه عامل اصلی ریزش سکه و رسیدن آن به کمترین قیمت از 24 آبان 93 بودند. در ادامه این روند کاهشی، روز دوشنبه سکه با 2 هزار تومان افت به قیمت 908 هزار تومان رسید و وارد کانال 900 هزار تومان شد. افت روز دوشنبه ناشی از ریزش بهای دلار به زیر 3300 تومان بود. سه‌شنبه سکه با هزار تومان رشد به قیمت 909 هزار تومان رسید. با افت 2 هزار تومانی روز چهارشنبه سکه به 907 هزار تومان رسیدکه کمترین قیمت این کالای گرانبها از 21 آبان 93 بود. اما روز پنج‌شنبه بازار سکه روند متفاوتی را دنبال کرد. روز پنج‌شنبه بهای سکه با وجود افت دلار 5 هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت 912 هزار تومان رسید تا فاصله‌گیری خود را از کف 200 روزه کلید بزند. افزایش روز پنج‌شنبه سکه ناشی از افزایش اونس در روز پنج‌شنبه و نزدیک شدن به مرز 1200 دلاری تا میانه‌های روز بود. احتمال می‌رود در صورت ادامه افزایش اونس و عدم کاهش قیمت دلار در روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی در نخستین روز هفته جدید به افزایش خود ادامه دهد. ارزش ذاتی سکه در حال حاضر حدود 23 هزار تومان بالاتر از قیمت بازار است، عاملی که موجب می‌شود انتظار معامله‌گران برای افزایش قیمت در روز شنبه بیش از پیش افزایش یابد.
در 6 روزکاری هفته گذشته، بهای دلار 5 کاهش و تنها یک افزایش روزانه را تجربه کرد. روند کاهشی دلار از روز شنبه آغاز شد که بهای این ارز با 3 تومان کاهش نسبت به پنج‌شنبه 21 خرداد به 3312 تومان رسید. این افت در روزهای یکشنبه و دوشنبه و سه‌شنبه دنبال شد. یکی از اتفاقات مهم هفته گذشته بازار ارز، ریزش دلار به زیر کف‌انتظاری 3300 تومان در روز دوشنبه بود. در سومین روز هفته بهای دلار با 10 تومان کاهش از کانال 3300 تومان خارج شد تا کف قیمتی 68 روز گذشته این ارز شکسته شود و دلار به قیمت 3295 تومان برسد. به گفته فعالان بازار عواملی چون «عدم تقاضا»، «خروج و عدم فعالیت برخی از معامله‌گران بزرگ» و «افزایش حجم عرضه» به شکسته شدن سطح حمایتی دلار کمک کرد، اما روند کاهشی دلار در روز چهارشنبه متوقف شد و در این روز دلار با 5 تومان افزایش به قیمت 3295 تومان رسید. فعالان بازار علت این تغییر روند را ناشی از افزایش تقاضای معامله‌گران ارزی عنوان کردند. این دسته با رسیدن قیمت به رقم 3270 تومان در روز سه‌شنبه احساس کردند که دلار به کف قیمتی خود رسیده و در نتیجه خریدهای ارزی خود را آغاز کردند، هر چند زمانی که در بازار غیررسمی قیمت به 3290 تومان رسید، این گروه فروش ارزهای خریداری شده را آغاز کردند. اما روز پنج‌شنبه دلار5 تومان از ارزش خود از دست داد و به قیمت 3290 تومان رسید. این در حالی است که برخی از مراکز رسمی فروش نرخ خود را تا 3287 تومان نیز پایین آوردند. به گفته فعالان عوامل اصلی افت دلار «کاهش قیمت درهم» و «کاهش تقاضای ناشی از فضای انتظاری بازار ارز» بودند. افت روز پنج‌شنبه موجب شد قیمت دلار در آخرین هفته خردادماه 7/ 0 درصد از ارزش خود را از دست بدهد و از 3315 تومان پنج‌شنبه 21 خرداد به 3290 تومان در آخرین روز هفته گذشته برسد. آخرین باری که میزان کاهش هفتگی دلار بیش از این مقدار بود به سومین هفته اسفندماه سال 93 بازمی‌گردد. با وجود این افت قیمتی، تعدادی از فعالان بازار اعتقاد دارند معامله‌گران ارزی روز شنبه در برابر کاهش بیشتر قیمت مقاومت خواهند کرد. به گفته آنها همان‌طور که معامله‌گران ارزی در بازار غیررسمی سه‌شنبه در برابر ورود قیمت به زیر 3270 تومان مقاومت کردند، شنبه نیز در صورت افت بیشتر قیمت از خود واکنش نشان خواهند داد، حال آنکه گروهی دیگر از فعالان با توجه به کاهش حضور معامله‌گران بزرگ و افت تقاضا در فضای انتظاری بازار ارز، احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها را دور از ذهن نمی‌دانند. برخلاف کاهش دلار، روز پنج‌شنبه قیمت یورو و پوند در بازار داخلی افزایش یافت. در ششمین روز هفته بهای یورو با 15 تومان رشد به 3730 تومان رسید. تقویت ارزش این ارز در بازارهای جهانی در برابر دلار عامل اصلی این رشد بود. تحت تاثیر این تقویت، نرخ رسمی یورو در مرکز مبادلات ارزی نیز با 30 تومان افزایش به 3 هزار و 309 تومان رسید. پنج‌شنبه ارزش دیگر ارز اروپایی؛ یعنی پوند نیز در بازارهای جهانی در برابر دلار تقویت شد. در نتیجه در بازار آزاد قیمت پوند با 40 تومان رشد به 5210 تومان و در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی آن با 57 تومان افزایش به 4614 تومان رسید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۵۶:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد