اونس برای دومین هفته پیاپی رشد کرد

اونس برای دومین هفته پیاپی رشد کرد
هر اونس طلا که هفته کاری گذشته را با قیمت 1181 دلار آغاز کرده بود تا پایان فعالیت بازارها در روز جمعه به بهای 1200 دلار رسید تا با 19 دلار رشد، 8/ 1 درصد به ارزش خود بیفزاید و روی مرز روانی میان دو کانال آرام بگیرد.
هر اونس طلا که هفته کاری گذشته را با قیمت 1181 دلار آغاز کرده بود تا پایان فعالیت بازارها در روز جمعه به بهای 1200 دلار رسید تا با 19 دلار رشد، 8/ 1 درصد به ارزش خود بیفزاید و روی مرز روانی میان دو کانال آرام بگیرد. دو عامل مهمی که دومین هفته متوالی رشد فلز زرد را رقم زدند تشدید نگرانی‌ها درباره آینده اقتصاد یونان و مشخص نشدن زمان افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا پس از پایان نشست دوروزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود.
اونس فلز زرد صبح دوشنبه نتوانست از نگرانی‌های اقتصادی درباره یونان بهره ببرد، اما تا پایان فعالیت بازارهای جهانی در نخستین روز کاری هفته بالاخره توانست 5 دلار رشد کند. رشد روز دوشنبه عمدتا ناشی از تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و رفتارهای معامله‌گران در بازار بود. با تشدید نگرانی‌ها پس از شکست مذاکرات یونان و وام دهندگان بین‌المللی در روز یکشنبه، روز دوشنبه همزمان با سقوط بازارهای سهام جهان، بهای طلا افزایش یافت. آنچه به این روند کمک کرد «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران بازارهای فلزهای گرانبها بود. روز دوشنبه پوشش کوتاه‌مدت در معاملات آتی و شناسایی سود در معاملات آنی قابل‌مشاهده بود. البته در نخستین روز هفته علاوه‌بر انتظار برای آغاز نشست دوروزه فدرال رزرو، تقویت اما دلار در مقطعی از روز جلوی رشد طلا را گرفت اما دلار در ادامه روز تضعیف شد.
اما روز سه‌شنبه، نخستین روز نشست فدرال رزرو، روز افت قیمت‌ها بود. قیمت نهایی در دومین روز هفته 1181 دلار شد. طلا در دومین روز کاری هفته از کف روزانه خود بالاتر آمد، اما غلبه چشم‌انداز کاهشی فنی در این روز کاملا مشهود بود. سه‌شنبه در حالی که تشدید نگرانی از وضعیت یونان تقاضای طلا را افزایش داده بود، چشم‌انداز فنی معامله‌گران بازار را تحت‌تاثیر خود قرار داد. انتظار برای بیانیه چهارشنبه شب نیز البته نوسان‌ها را محدود نگه می‌داشت. روز سه‌شنبه بازارهای سهام اروپا نیز روز خوبی نداشتند تا تاثیر روند سخت مذاکرات یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی بخشی از سرمایه این بازارها را نیز خارج کرده باشد.
بیانیه چهارشنبه شب فدرال رزرو گرچه در آن روز نتوانست بهای فلز زرد را افزایش دهد، اما پنج‌شنبه در ترکیب با نگرانی‌های یونان، اونس را بار دیگر به کانال 1200 دلار برد. اونس روز چهارشنبه روی قیمت 1185 دلار ایستاد، اما روز پنج‌شنبه تا قیمت 1202 دلار خیز گرفت. بیانیه نشست ماه ژوئن کمیته بازار آزاد فدرال رزرو می‌گوید که رشد اقتصادی ایالات‌متحده در حال بهبود است، اما این بیانیه هیچ اشاره‌ای به زمان افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا نداشت. شاخص دلار پس از انتشار این بیانیه رو به ضعف گذاشت تا طلا از این وضعیت نفع ببرد. با ادامه نگرانی‌ها درباره احتمال ورشکستگی یونان، بازارهای سهام اروپا روز چهارشنبه با افت شاخص‌ها روبه‌رو شدند. بانک مرکزی اروپا روز چهارشنبه سقف وام اضطراری یونان را بالا برد. در این روز مواضع تند نخست‌وزیر چپگرای یونان علیه اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول بیش از پیش اوضاع را پیچیده کرد. بانک مرکزی یونان در این روز نسبت به «بحرانی غیرقابل کنترل» در صورت شکست مذاکرات یونان با وام‌دهندگان بین‌المللی هشدار داد. در سومین روز کاری هفته با افت قیمت‌ها در بازار اوراق، بازدهی اوراق قرضه دو ساله یونان به بیش از 29 درصد رسید.
این نگرانی‌ها درباره آینده اقتصادی یونان به همراه هضم داده‌های نشست فدرال رزرو روز پنج‌شنبه اونس را به بالاترین قیمت‌ در 4 هفته پیش از آن رساند. نکته مهم روند چهارمین روز کاری هفته، عبور اونس از مرز مهم 1200 دلار بود. همزمان با ادامه تاثیر داده‌های تازه فدرال رزرو، تحولات یونان خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را تشدید کرد تا با اضافه شدن «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران، اونس وارد کانال بالاتر شود. واکنش تاخیری بازار به نتیجه نشست فدرال رزرو هم ناشی از هضم بیانیه و هم ناشی از تاثیر سخنان جنت یلن، رئیس این نهاد در کنفرانس خبری چهارشنبه شب بود. در حالی که بیانیه ضمن اشاره به بهبود وضعیت اقتصاد، نشانه‌ای از زمان افزایش نرخ‌های بهره نداشت، یلن اشاره کرد که حتی در صورت افزایش نرخ‌های بهره، فدرال رزرو بر اساس داده‌های اقتصادی سیاست‌گذاری خواهد کرد. این داده‌ها احتمال پایین ماندن نرخ‌های بهره برای مدتی طولانی را مطرح کرد و شاخص‌های بازارهای سهام را بالا و شاخص دلار را پایین آورد. طلا گرچه به دلیل رشد بازارهای سهام تحت‌فشار قرار گرفت، اما افت ارزش دلار، بهای اونس را بالا برد. پنج‌شنبه افت بازارهای سهام اروپا ادامه پیدا کرد؛ چراکه خطر ورشکستگی یونان روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. خبر مهم از نشست مهم روز دوشنبه خواهد رسید که در آن رهبران اروپایی در مورد یونان بحران‌زده گفت‌وگو خواهند کرد. روز پنج‌شنبه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت توافق با یونان هنوز ممکن است، اما نتیجه نهایی در روزها و هفته‌های آینده مشخص خواهد شد. البته با واکنش شدید روزهای گذشته بازارهای مختلف، ورشکستگی یونان ممکن است اثری کمتر از انتظار در بازارهای گوناگون داشته باشد. بازارهای سهام آسیا نیز روز پنج‌شنبه از سر نگرانی‌ها درباره وجود حباب در بازارهای سهام چین، با افت روبه‌رو شدند.
در نهایت اونس در روز جمعه روند آرامی را تجربه کرد. پس از خیز جالب توجه اونس در روز پنج‌شنبه که ناشی از تحولات یونان و هضم داده‌های فدرال رزرو آمریکا بود، طلا در آخرین روز هفته نوسان‌های محدودی پیرامون مرز 1200 دلار داشت و در نهایت روی همان مرز ایستاد. به این ترتیب اونس که در مقطعی از هفته گذشته به بالاترین قیمت در یک ماه گذشته رسیده بود، روز جمعه روی بالاترین قیمت در سه هفته گذشته قرار گرفت. دو هفته رشد پیاپی طلا پس از سه هفته افت متوالی، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را دچار اختلاف کرده است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۶:۵۹:۵۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد