طلا تحولات یونان و اروپا را زیر نظر می‌گیرد

طلا تحولات یونان و اروپا را زیر نظر می‌گیرد
یک درصد کاهش قیمت نتیجه‌ای بود که فعل و انفعالات اقتصادی و سیاسی جهان برای طلا در هفته‌ گذشته برجا گذاشت. در صدر این تحولات خبرهای یونان قرار دارد که شرایط مبهم و آینده نامعلوم این کشور باعث شده بازارهای جهانی نیز دچار تلاطم و سرگردانی شوند.
یک درصد کاهش قیمت نتیجه‌ای بود که فعل و انفعالات اقتصادی و سیاسی جهان برای طلا در هفته‌ گذشته برجا گذاشت. در صدر این تحولات خبرهای یونان قرار دارد که شرایط مبهم و آینده نامعلوم این کشور باعث شده بازارهای جهانی نیز دچار تلاطم و سرگردانی شوند.
با آنکه قیمت پایانی هر اونس طلا برای هفته‌ای که گذشت 1162 دلار است، هیچ بعید نیست با شروع به کار بازارها در بامداد دوشنبه به وقت تهران، قیمت طلا و همچنین برابری ارزها با فاصله از قیمت پایانی هفته پیش گشایش شوند. حتی این موضوع را بسیاری از کارگزاری‌های بین‌المللی به مشتریان خود هشدار داده و امکان ضرردهی غیرمنتظره را به آنها هشدار داده‌اند. آنچه در این شرایط غیرمعمول در نزد فعالان بازار و نیز تحلیلگران منطقی‌تر به نظر می‌رسد، کاهش موقعیت‌های باز و خروج موقتی از بازار است تا شرایط تا اندازه‌ای عادی شده و قابلیت پیش‌بینی به بازار در حد متعادل بازگردد.
پس از تصمیم یونانی‌ها به عدم پذیرش چارچوب‌های ریاضتی که اتحادیه اروپا به آنها پیشنهاد کرده بود، حالا دولت این کشور بسته پیشنهادی جدیدی را به یورو ارائه کرده است تا به پشتوانه رأی مردمی و وجاهتی که دولت از این جهت به دست آورده، سران حوزه مالی یورو تسلیم خواسته‌های یونان شوند. اما خبرهای رسیده از محتویات این بسته مبنی بر درخواست یونان به تمدید 5 ساله سررسید تعهدات خود، نه برای اروپایی‌ها و نه برای واحد پولی یورو خوشایند نیست. شنیده‌ها از جلسه اضطراری یورو در روزهای شنبه و یکشنبه حاکی از آن است که مخالفت‌های شدیدی از سوی سران اروپا، به خصوص آلمان و فنلاند با مفاد بسته پیشنهادی یونان وجود دارد و در چنین شرایطی احتمال بیشتری به رد بسته پیشنهادی یونان می‌رود. در چنین شرایطی و با قوت گرفتن مجدد احتمال خروج یونان از یورو و تبعاتی که این موضوع برای سایر کشورهای اروپایی خواهد داشت، ارزش یورو به خصوص در برابر دلار آمریکا تضعیف شده و این به معنای تقویت شاخص دلار و در مقابل تضعیف طلاست. حتی با وجود تضعیف یورو و شرایط نامطمئنی که در پی آن ایجاد می‌شود، آن طور که عملکرد بازارهای اروپایی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد احتمال ناچیزی وجود دارد که تقاضای طلا به عنوان کالایی امن در شرایط نامطمئن و مبهم افزایش پیدا کند. در دو هفته اخیر به خصوص، با وجود رسیدن خبرهایی چون نتیجه همه پرسی در یونان به بازار طلا، شاهد بودیم که واکنش صعودی بازار طلا توسط تقویت شاخص دلار و تحت تاثیر گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت اقتصادی آمریکا یا چین، به سرعت دفع شد و حتی چند دلار افزایش قیمت هر اونس به سرعت با چندین برابر کاهش جبران شد. با تمام این اوصاف، باید به انتظار ایستاد که تروئیکا در جلسه دوشنبه خود چه تصمیمی درباره یونان خواهند گرفت و در پی آن چه نوسان‌هایی از محل عارض قیمت طلا خواهد شد.
برای سقوط طلا در هفته‌ای که گذشت بهترین بهانه، صحبت‌های خانم یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا بود که بیان کرد همچنان احتمال قابل ملاحظه‌ای وجود دارد که نرخ بهره در مقطعی تا پایان سال میلادی افزایش پیدا کند. این موضوع، باعث ارزشمندی شاخص دلار آمریکا و روی آوردن به اوراق خزانه و دولتی آمریکا به‌عنوان کالای امن می‌شود و همه اینها به معنای زیر فشار قرار گرفتن هر چه بیشتر قیمت طلا خواهد بود. تاثیر بازار آمریکا و گمانه‌زنی‌هایی که درباره میزان نرخ بهره و حتی به طور کلان، وضعیت اقتصادی این کشور می‌شود به حدی است که اثر کاهشی که این گمانه‌زنی‌ها به همراه خود دارد نه تنها اثر افزایشی را که از خبرهای یونان و اروپا می‌رسد خنثی می‌کند، بلکه باعث کاهش بیشتر قیمت این فلز زرد می‌شود. این موضوع، در واقع به خوبی بیانگر عمق بازار در آمریکا، حجم معاملات و تاثیر روانی جو آن بر سایر بازارهای جهانی است. در هفته‌ای که پیش روست، آمارهای مهمی از وضعیت اقتصادی آمریکا منتشر خواهد شد که به ویژه در روز پایانی بازارها، (جمعه)، دو شاخص مصرف‌کننده CPI و شاخص رویترز- میشیگان که نماگری از رونق اقتصادی در این کشور است، انتشار عمومی می‌یابد.
تحلیلگران بر این باورند که در صورت تداوم رشد اقتصادی، کاهش هرچه بیشتر نرخ بیکاری و افزایش دستمزدها، نرخ تورم به حدود 2 درصد در آمریکا برسد. در نتیجه این تحلیل‌ها که هفته‌هاست توسط سران فدرال رزرو نیز بیان می‌شود، این نهاد محتمل دانسته است که در سپتامبر یا دسامبر سال میلادی جاری نرخ بهره را تا 2 درصد افزایش دهد. چنان که اشاره شد بازنده این افزایش نرخ بهره، طلا خواهد بود و بعید نیست قیمت هر اونس این فلز پس از چنین تصمیمی توسط نهاد متولی بازار پول آمریکا به کمتر از 1100 یا حتی 1000 دلار سقوط کند. با وجود این، برخی تحلیل‌گران بر این باورند که در وضعیت فعلی، امکان کاهش‌های بیشتر قیمت طلا ضعیف است؛ چراکه بازار در وضعیت اشباع فروش شدیدی قرار گرفته و همچنین قیمت طلا با وجود چندین بار آزمودن سطح 1130 تا 1150 دلاری، قادر به عبور از این حمایت نبوده و به قیمت‌هایی بالاتر بازگشت کرده است. از این منظر، در نظرسنجی که سایت معتبر کیتکو هر هفته درباره قیمت طلا انجام می‌دهد، نیز وضعیت خریداران طلا تا اندازه‌ای بهبود یافته و چشم‌انداز کاهشی قیمت مقداری تعدیل یافته است. با وجود این، همچنان که غالب تحلیل‌گران بازار طلا ابراز می‌کنند، دید کاهشی به آینده قیمت طلا وزن بیشتری دارد و البته، در مورد طلا نباید فراموش کرد که می‌تواند هر لحظه با حرکت‌های غیرمترقبه بازار را غافلگیر کند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۹:۴۱:۲۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد