بیشترین کاهش ماهانه طلا در 2 سال گذشته رقم خورد

بیشترین کاهش ماهانه طلا در 2 سال گذشته رقم خورد
طلا در بازار جهانی روز جمعه با افزایش روبرو شد با اینهمه این فلز گران بها ماه ژوییه را با بزرگترین افزایش ماهانه در بیش از دو سال گذشته به پایان رساند.
طلا در بازار جهانی روز جمعه با افزایش روبرو شد با اینهمه این فلز گران بها ماه ژوییه را با بزرگترین افزایش ماهانه در بیش از دو سال گذشته به پایان رساند.
در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در اوت روز جمعه با 6.50 دلار افزایش، به 1094 دلار رسید اما طلا در ماه ژوییه 6.5 درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش ماهانه این فلز از ژوئن سال 2013 بود.
طلا روز جمعه در پی انتشار آمار وزارت کار آمریکا که نشان داد شاخص هزینه اشتغال به میزان اندک 0.2 درصد در سه ماهه دوم رشد کرده است، اندکی از فشارهای فروش رهایی یافت.
اعتماد سرمایه گذاران جمعه گذشته پس از اینکه طلا به 1077 دلار در هر اونس سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت در پنج سال و نیم گذشته بود، متزلزل شد.
انتظار سرمایه گذاران برای افزایش نرخهای بهره در آمریکا و قوی شدن ارزش دلار باعث نزول قیمت طلا و سایر کالاها شده است. نرخهای بهره بالاتر کالاهایی مانند طلا را که بازدهی ندارند غیرجذاب می‌سازد و سرمایه گذاران را به سوی دارایی‌هایی مانند اوراق قرضه و سهام جلب می‌کند. طبق گزارش بانک آمریکا مریل لینچ، سرمایه گذاران در سطح جهانی در هفته منتهی به 29 ژوییه 1.2 میلیارد دلار سرمایه را از صندوقهای فلزات ارزشمند خارج کردند.
ضعیف شدن تقاضای سرمایه گذاری و عدم استقبال از بازار فیزیکی، ریسک نزول بیشتری برای طلا ایجاد کرده است. با اینهمه بعضی از تحلیلگران بر این باورند نگرانیها درباره ثبات مالی جهانی در بحبوحه ادامه تنشها در یونان و افت بازار سهام چین ممکن است با افزایش تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه مطمئن سرمایه، عامل تاثیرگذاری در پشتیبانی از قیمت این فلز زرد باشند.
آمارهای اقتصادی که هفته گذشته منتشر شد، بهبود رشد اقتصادی آمریکا را نشان داد و باعث شد انتظار سرمایه گذاران برای احتمال افزایش نرخهای بهره در سپتامبر بالاتر رود. سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا پس از نشست دو روزه خود در هفته گذشته اعلام کردند ارزیابی آنها بر این است که اقتصاد بر رکود سه ماهه اول غالب شده و با وجود رکود در بخش انرژی و موانع خارجی، به آرامی در حال توسعه است. این اظهارات نزدیک شدن زمان افزایش نرخهای بهره در آمریکا که نخستین افزایش از سال 2006 خواهد بود را نشان می‌دهد.
طلا طی یک دهه گذشته روند صعودی داشت و خرید این فلز ارزشمند پس از اینکه بانکهای مرکزی جهان برای مبارزه با بحران مالی سال 2008، اقدام به اجرای تدابیر محرک مالی کم سابقه نمودند و باعث افزایش نرخ تورم شدند، به اوج رسید و بهای معاملات این فلز به مدت 12 سال متوالی تا سال 2012 بیش از شش برابر رشد کرد اما بهبود اقتصاد آمریکا اوضاع را تغییر داد و در آوریل سال 2013 طلا را وارد روند نزولی کرد.
بر اساس نظرسنجی بلومبرگ از 16 تحلیلگر و معامله گر، قیمت طلا پیش از ژانویه به 984 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت که پایین‌ترین سطح از سال 2009 خواهد بود. 
منبع خبر: ایسنا
  ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۳:۴۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد