بورس همچنان در سراشیبی

بورس همچنان در سراشیبی
بورس اوراق بهادار تهران آخرین هفته مرداد ماه را در حالی به پایان رساند که همچنان شاخص در حال ریزش بوده و نشانه‌ای از بازگشت بازار در آن به چشم نمی‌خورد.
بورس اوراق بهادار تهران آخرین هفته مرداد ماه را در حالی به پایان رساند که همچنان شاخص در حال ریزش بوده و نشانه‌ای از بازگشت بازار در آن به چشم نمی‌خورد. کمبود نقدینگی، مشکلات عمیق بنگاه‌های تولیدی و خدماتی موجب شده همچنان بازار سهام بدون رونق باقی بماند هر چند بازار از لحاظ سیاسی بهترین دوره در چند سال اخیر خود را شاهد بوده است. هفته گذشته بازار سهام با کاهش 74/ 0 درصدی شاخص کل معادل 485واحد مواجه شد که این امر بازدهی از ابتدای سال بازار را به رقم 3/ 4 درصد عقب برد تا در شرایطی که بازار پول حداقل تا‌کنون 10 درصد بازدهی داشته است معامله‌گران در انتظار روزهای بهتری برای جبران عقب‌ماندگی باشند. 
در همین حال در حوزه اقتصادی نزدیک‌تر شدن نرخ ارز دولتی و بازار آزاد و فاصله 11درصدی این دو نرخ دارای اهمیت است. با کاهش این فاصله وضعیت اقتصادی برای برخی از گروه‌ها که نرخ مرجع 2هزار و 850تومانی را برای سال جاری در نظر گرفته‌اند شرایط سخت‌تری را به وجود آورد. در کنار تحولات درونی در بازار جهانی بهای نفت به افت بی‌سابقه‌ای در 6 سال اخیر دست یافته به‌طوری که بهای نفت خام آمریکا به 4/ 41 دلار و برنت به 46دلار رسیده است. در همین حال بهای فلز مس نیز با ریزش شدید به حدود 5هزار دلار در هر تن رسیده است. 
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازاری کم رمق بود که در آن شاخص کل رشد اندک 29واحدی خود را مدیون عدم بازگشایی برخی از نمادها از جمله پالایشگاه تبریز بود که باوجود انتشار اطلاعیه بازگشایی تا پایان معاملات باز نشد. در صورت بازگشایی این نماد شاخص با افت قابل ملاحظه‌ای مواجه می‌شد و در حال حاضر نیز انتظار می‌رود این مساله در ابتدای هفته آینده بازار را منفی کند. در گروه معدنی عدم بازگشایی نمادهای سنگ‌آهنی از جمله چادر ملو و گل‌گهر به همراه معادن و فلزات به مشکلی برای بازار تبدیل شده است. سه نماد یاد شده از نیمه تیرماه تا کنون متوقف هستند. پیش از این مدیران بازار سرمایه وعده داده بودند که توقف نمادها به چند روز محدود شود اما عدم بازگشایی نمادهای سنگ‌آهنی، فولاد‌سازان و پالایشگاه‌ها بازگشت بازار به وضعیت گذشته را نشان می‌دهد.  در بازار چهارشنبه در گروه بانکی سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز راه‌اندازی صندوق اختصاصی بازارگردانی بانک سینا را صادر کرد و از این پس معاملات سهام این بانک به‌طور اختصاصی بازارگردانی می‌شود.
در گروه لاستیکی شرکت ایران یاسا تایر و رابر براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرده که با توجه به رکود حاکم بر صنعت لاستیک ناشی از شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفند 1394 و EPS 606 ریالی قابل دستیابی نبوده و تعدیل بودجه سال مالی مزبور ضرورت داشته بر همین اساس EPS شرکت برای سال مالی جاری حدود 280 ریال تعدیل خواهد شد.
در گروه واسطه‌گری مالی شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران به زودی افزایش سرمایه صددرصدی را صورت خواهد داد. این افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی انجام می‌شود و طی آن سرمایه «وصنا» از 100 به 200 میلیارد تومان خواهد رسید. در گروه خودرویی نیز شرکت ایرکا پارت صنعت (کاربراتور ایران) برنامه خود برای افزایش سرمایه 150 درصدی را از محل سود انباشته در دستور کار دارد. در گروه خودرویی تولید انواع خودروهای سواری در برخی شرکت‌های خودروساز داخلی افزایش و در برخی کاهش یافته است. در گروه پتروشیمی، مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس زمان احتمالی برگزاری دو مجمع سالانه و فوق‌العاده برای افزایش سرمایه را اعلام و مذاکره با طرف‌های خارجی را به بعد از نهایی شدن نتایج موکول کرد. در گروه پتروشیمی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از کاهش قیمت جهانی برخی محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران در بازار جهانی متاثر از کاهش قیمت جهانی نفت خام خبر داد. در نماد مخابرات درگیری این شرکت با وزارت ارتباطات با انتشار اطلاعیه‌ای جدید مجددا اوج گرفته است.
در گروه پالایشی روز چهارشنبه نماد پالایشگاه تبریز بازگشایی نشد در همین حال به دلیل افت بهای نفت و مشکلات پالایشگاه‌ها با وزارت نفت بر سر صورت حساب‌های نادرست اکثر شرکت‌ها با افت قیمت مواجه شدند. در گروه فلزی مدیرعامل فملی از امضای تفاهمنامه مشارکت مدنی احداث کارخانه تولید کنسانتره مس درآلو بین شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان و شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا خبر داد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۳:۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد