صنعت جهانی طلا پیش‌بینی کرد

صنعت جهانی طلا پیش‌بینی کرد
تحلیلگران صنعت جهانی طلا پیش بینی کردند که قیمت این فلز زرد در چند ماه آینده پس از اقدام چین در کاهش ارزش یوان که نگرانیهای بازارهای مالی را نسبت به راه افتادن جنگ ارزی برانگیخت، به بالای 1200 دلار صعود خواهد کرد.
تحلیلگران صنعت جهانی طلا پیش بینی کردند که قیمت این فلز زرد در چند ماه آینده پس از اقدام چین در کاهش ارزش یوان که نگرانیهای بازارهای مالی را نسبت به راه افتادن جنگ ارزی برانگیخت، به بالای 1200 دلار صعود خواهد کرد.
طلا از رکورد پایین 1077 دلار که در ژوییه تجربه کرد و کمترین قیمت در پنج سال و نیم گذشته بود، پس از انتشار گزارش نشست ماه گذشته بانک مرکزی آمریکا که انتظارات را نسبت به افزایش نرخها در نشست سپتامبر پایین آورد، حدود هشت درصد صعود کرده است. قیمت هر اونس طلا در معاملات نقدی روز جمعه تا 1168 دلار صعود کرد.
به گفته راجان ونکاتش، مدیر بخش طلای هند در شرکت بازرگانی فلزات ارزشمند اسکاتیا موکاتا، پس از کاهش ارزش یوان چین مردم نگران شده اند و از جنگ ارزی واهمه دارند از این رو به سوی طلا بازگشته اند.
وی در حاشیه کنفرانس کنوانسیون بین المللی طلا که در شهر پاناجی ایالت گوای هند برگزار شد، اظهار کرد قیمت هر اونس طلا در عرض یک ماه آینده ممکن است به 1230 تا 1240 دلار صعود کند.
بر اساس گزارش رویترز، مایکل مزاریک، مدیرعامل والکامبی که بزرگترین پالایشگاه طلا در جهان است در همین نشست اظهار کرد: ذخایر صندوقهای سرمایه گذاری طلا در پایین‌ترین سطح از سال 2008 قرار دارد اما قیمتهای کنونی خریدهای جدید را جذب خواهد کرد.
وی پیش بینی کرد که قیمت هر اونس طلا تا اواسط سال 2016 به 1350 دلار صعود خواهد کرد.
مدیرعامل والکامبی همچنین پیش بینی کرد تقاضا برای طلا در هند با کمتر شدن قیمت این فلز که به تقاضای خرید در فصل جشنواره و جشنهای عروسی کمک خواهد کرد، به 950 تن می‌رسد.
با وجود بهبود اخیر قیمت طلا، این فلز از ابتدای سال 2015 تاکنون به دلیل پیش رو قرار گرفتن دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا تحت فشار قرار گرفته است. بالا رفتن نرخهای بهره که نخستین افزایش در یک دهه گذشته خواهد بود باعث می‌شود جذابیت دارایی‌های بدون بازده مانند طلا کمتر شود و در عوض از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.
قیمت طلا هفته گذشته 4.2 درصد صعود کرد که بزرگترین رشد هفتگی از 16 ژانویه بود و از ابتدای ماه جاری تاکنون 5.7 درصد رشد را نشان می‌دهد اما در مقایسه با ابتدای سال جاری میلادی قیمت پایین‌تری داشته و به سوی سومین کاهش سالانه متوالی پیش می‌رود.
با اینهمه تحلیلگرانی مانند جفری رودز که موسس شرکت مشاوره فلزات ارزشمند آر پی ام سی در دوبی است، می‌گویند همه اخبار بد برای طلا در مطبوعات است. رودز با بیان اینکه دنیا برای دلار قوی‌تر و طلای قوی فضا دارد، پیش بینی کرد که در کشورهایی مانند هند، چین و یونان که نرخهای ارز آنها کاهش یافته است تقاضای بالاتر رود زیرا طلا همواره جایگزین ارز به شمار می‌رود.
تحلیلگران بانک‌های استاندارد چارترد و بانک آمریکا هم معتقدند افزایش نرخ‌های بهره مانع صعود طلا نخواهد شد و پیش بینی کرده اند طلا در سال 2015 ممکن است روند نزولی دو سال گذشته را معکوس کرده و صعود کند.
دورنمای استاندارد چارترد و بانک آمریکا از قیمت طلا برخلاف پیش بینی دویچه بانک، گولدمن ساش و یو بی اس است که همگی کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کرده اند. گولدمن ساش در 25 ژانویه پیش بینی کرد با قوی‌تر شدن دلار آمریکا و پایین ماندن فشارهای تورمی، طلا تا پایان سال 2016 به هزار دلار در هر اونس سقوط خواهد کرد.
قیمت طلا در فاصله دسامبر سال 2008 تا ژوئن سال 2011 که بانک مرکزی آمریکا به منظور پشتیبانی از رشد اقتصادی این کشور اقدام به کاهش نرخ‌های بهره به نزدیک صفر و اجرای برنامه خرید اوراق قرضه کرد، 70 درصد جهش یافت اما در سال‌های 2013 و 2014 تحت تاثیر صعود بازارهای سهام و احیای اقتصاد آمریکا که زمینه را برای تعدیل تدابیر محرک مالی در این کشور هموار کرد، 29 درصد سقوط کرد. 
منبع خبر: ایسنا
  ۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۸:۴۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد