نوسان چینی-آمریکایی اونس

نوسان چینی-آمریکایی اونس
همزمان با دیده‌بانی بحران چین در بازارهای جهانی، توجه به بحث افزایش نرخ‌های بهره آمریکا نیز به شدت گذشته ادامه دارد.
همزمان با دیده‌بانی بحران چین در بازارهای جهانی، توجه به بحث افزایش نرخ‌های بهره آمریکا نیز به شدت گذشته ادامه دارد. در واقع نوسان بهای اونس طلا در ساعات ابتدایی هفته جدید کاری نمادی است از ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو. هر اونس طلا که هفته گذشته با 47 دلار رشد روی قیمت 1160 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه را با نوسان درهمان محدوده آغاز کرد و تا 1151دلار هم پایین آمد اما تا ساعت 7و30دقیقه بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1160 دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته رقم خورده باشد.
اونس طلا صبح دوشنبه به قیمت 1170دلار نیز رسید تا بالاترین قیمت‌ها در حدود 7 هفته گذشته را تجربه کرده باشد، اما بعد به نوسان در محدوده پایین‌تر رو آورد. آنچه صبح دوشنبه به رشد طلا کمک کرد، سقوط دوباره شاخص‌های بازارهای سهام چین و افت شاخص دلار بود. بازارهای سهام چین که حدود یک ماه است شاهد تخلیه حباب خود هستند، روز دوشنبه نیز شاهد سقوط حدودا 5/ 8 درصدی شدند، اما در ادامه روز ضعیف ماندن بهای نفت و قطعی نبودن تعویق افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو به افت اونس از اوج روزانه کمک کرد.
اما بحث نرخ‌های بهره آمریکا در کنار بحران اقتصادی چین همچنان به شدت مورد توجه است. افت شاخص‌های تولید و رشد چین می‌تواند باعث به تعویق افتادن افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا شود و این امر در میان مدت به نفع طلا تمام خواهد شد. تا چند هفته پیش،‌ صحبت از نخستین افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در حدود 8 سال گذشته بود، اما بحران اقتصادی چین، به همراه ادامه چالش‌های اقتصادی اروپا به برخی داده‌های داخلی آمریکا افزوده تا افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در‌ هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. احیای اقتصادی آمریکا ادامه دارد و این امر فشار بنیادین را روی طلا حفظ می‌کند، اما موضوع نرخ‌های بهره موضوع مهمی است که معامله گران بازار طلا مانند دیگر حاضران در دیگر بازارها به آن چشم دوخته‌اند. در حالی که تا چند هفته پیش صحبت از افزایش نرخ‌های بهره در سال‌جاری میلادی بود، حالا این امر ممکن است به اواخر سال 2015 موکول شود. به گزارش سایت طلا به نقل از «کیتکو»، تحلیلگران اقتصادی معتقدند که اوضاع نابسامان اقتصاد چین و تصمیم بانک مرکزی این کشور برای کاهش ارزش یوآن می‌تواند همچنان تاثیر زیادی بر سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا داشته باشد و این مساله موجب افزایش بیشتر قیمت جهانی طلا در روزهای آینده خواهد شد. بر اساس این گزارش پس از انتشار متن مذاکرات نشست اخیر فدرال رزرو آمریکا مشخص شد که احتمال به تاخیر افتادن تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده بیشتر شده است. این مساله در نهایت به ضرر ارزش دلار بوده و موجب افزایش قیمت طلا شده است.
تصمیم چین برای کاهش ارزش یوآن نشانگر نگرانی مقام‌های این کشور نسبت به اوضاع اقتصادی بوده است. بسیاری از کارشناسان بازارهای بین‌المللی بر این باورند که ضعف اقتصادی چین در روزهای آینده نیز می‌تواند تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره را به تاخیر بیندازد و نااطمینانی نسبت به نتایج نشست سپتامبر فدرال رزرو آمریکا ابهام زیادی را در بین سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایجاد کرده است. تحلیلگران اقتصادی «اینوستینگ» هم بر این باورند که تشدید نگرانی‌ها نسبت به اوضاع اقتصادی چین و افت شدید شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی موجب خواهد شد تا فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را تا نشست دسامبر به تاخیر بیندازد. بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیلگران اقتصادی اینوستینگ بر این باورند که فدرال رزرو در نشست سپتامبر نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و هر گونه تصمیم‌گیری در این خصوص را به نشست دسامبر موکول خواهد کرد.
با این حال برخی تحلیلگران بر این باورند که اوضاع اقتصادی چین تاثیر چندانی بر سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا نخواهد داشت و بانک مرکزی این کشور تحت‌تاثیر آمارهای اقتصادی داخلی در خصوص افزایش نرخ بهره در نشست سپتامبر یا دسامبر تصمیم‌گیری خواهد کرد. در روزهای آینده آمارهای اقتصادی مهمی در آمریکا منتشر خواهد شد و مقام‌های ارشد فدرال رزرو نیز سخنرانی خواهند داشت. به‌نظر می‌رسد اظهارات مقام‌های فدرال رزرو می‌تواند تا حد زیادی نتایج نشست سپتامبر را مشخص کند. قیمت طلا 24 جولای تحت‌تاثیر نگرانی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست سپتامبر با افت شدیدی روبه‌رو شد و به کمتر از 1072 دلار رسیده بود. قیمت طلا از آن زمان تاکنون بیش از 9 درصد افزایش یافته است. فدرال رزرو از سال 2006 میلادی تاکنون نرخ بهره را افزایش نداده است. به این ترتیب در روزهای آینده داده‌های اقتصادی از اولین و دومین اقتصاد بزرگ جهان به شدت مورد توجه بازارها خواهد بود.
در این شرایط بخشی از کارشناسان بر این باورند که طلا دوباره به مکان امن سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری «فت پروفیتس» می‌گوید که اوضاع اقتصادی چین و نگرانی‌های مربوط به افت شاخص جهانی سهام موجب شده است تا طلا بار دیگر به مکان امنی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود. به گزارش بلومبرگ، شاخص قیمت بلومبرگ نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در هفته گذشته بیش از 1/ 4 درصد رشد داشته است. آنچه در این شرایط می‌تواند امید به طلا را افزایش دهد، بدتر شدن وضعیت رشد اقتصادی چین است. روز گذشته یک موسسه مطالعاتی دولتی در چین از کاهش شاخص رشد اقتصادی این کشور در سال آینده خبر داد. به گزارش رویترز، یک مرکز مطالعاتی دولتی در چین دوشنبه طی گزارشی رشد اقتصادی چین در سال‌جاری را معادل 3/ 7 درصد پیش‌بینی و اعلام کرد این کشور آسیایی در سال 2016 رشد 7 درصدی را تجربه خواهد کرد. به دلیل نقش بسیار مهم چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، هر گونه تغییر در شاخص‌های اقتصادی در این کشور می‌تواند شرایط اقتصادی در جهان را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۹:۱۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد