سقوط سهام، بی‌اعتنایی طلا و عقب‌نشینی نفت

سقوط سهام، بی‌اعتنایی طلا و عقب‌نشینی نفت
آشوب دوباره در بازارهای سهام هم نتوانسته اونس فلز زرد را از میانه‌های کانال 1100 دلار جهش دهد.
آشوب دوباره در بازارهای سهام هم نتوانسته اونس فلز زرد را از میانه‌های کانال 1100 دلار جهش دهد. ماه سپتامبر، ماه بد بازارهای سهام، روز سه‌شنبه با افت شدید شاخص‌های بازارهای جهانی آغاز شد، روندی که به نفع طلا تمام شد اما همزمان با عقب‌نشینی نفت، جهشی را در قیمت‌های بازار فلزهای گرانبها ایجاد نکرد. اونس فلز زرد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1134 و 1139 دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1134 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته ثبت شده باشد.
اونس که روز دوشنبه تنها یک دلار رشد کرده بود، روز سه‌شنبه 5 دلار افزایش قیمت را تجربه کرد، افزایشی که عمدتا ناشی از تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن در گیرودار تشدید فشار فروش در بازارهای سهام بود. سه‌شنبه همزمان با این روند، «پوشش کوتاه‌مدت» در بازار آتی و «شناسایی سود» در بازار نقدی نیز مشاهده می‌شد.
دلیل شکل‌گیری فشار فروش در بازارهای سهام در روز سه‌شنبه انتشار آمار بد از اقتصاد چین بود. اداره آمار چین روز سه‌شنبه اعلام کرد شاخص مدیران خرید این کشور در ماه آگوست 7/ 49 واحد بوده است. این کمترین رقم در سه‌سال گذشته بود. همزمان شاخص PMI‌ کایزن نیز 3/ 47 واحد اعلام شد که کمترین میزان در 6 سال گذشته بود. با اعلام این آمار شاخص سهام شانگهای بیش از یک درصد افت کرد تا دیگر بازارهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی هم با افت مواجه شوند. ژاپن که تحت‌تاثیر داده‌های اقتصادی خود نیز بود شاهد سقوط 8/ 3 درصدی شاخص نیکی شد. این روند در حالی در نخستین روز سپتامبر رقم خورد که این ماه میلادی به طور سنتی ماه بدی برای بازارهای سهام است. ماه اکتبر نیز در چشم حرفه‌ای‌های بازار وضعیت مشابهی دارد.
روز سه‌شنبه قیمت نفت خام با وجود رشد در برخی مقاطع، تا پایان روز افت شدیدی را تجربه کرد. شاخص نایمکس که در هفته گذشته 10دلار رشد کرده بود، روز سه‌شنبه با عقب‌نشینی اصلاحی روبه‌رو شد. افت قیمت نفت، اثر آشوب سهام را تا حدی خنثی کرد، اما افت شاخص دلار در روز سه‌شنبه به رشد طلا کمک کرد.
اقتصاد اروپا روز سه‌شنبه داده‌های متناقضی را منتشر کرد. نرخ بیکاری اروپا در ماه جولای 9/ 10 درصد و در ماه ژوئن 1/ 11 درصد اعلام شده است. از آن سو، PMI بخش تولید در ماه آگوست، 3/ 52 واحد اعلام شده است. این رقم در ماه جولای 4/ 52 واحد اعلام شده بود. اقتصاد ایالات متحده نیز در این روز داده‌های زیادی منتشر کرد که درکل بازار را چندان تحت‌تاثیر قرار ندادند.
اونس روز چهارشنبه را با نوسان پیرامون مرز 1140 دلار آغاز کرد و تا زمان نوشته شدن این گزارش به این روند ادامه داد. این روند نتیجه تاثیرگذاری عوامل مختلف افزایشی و کاهشی بود. مهم‌ترین عامل کاهشی در بازار همچنان احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در سال‌جاری میلادی است. روز چهارشنبه همزمان با ادامه تضعیف نفت، شاخص دلار رشد کرد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به ضرر طلا عمل کنند. برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که اگر قیمت طلا در سه روز گذشته از روند صعودی قیمت نفت پیروی کرده بود قیمت هر اونس طلا اکنون به بیش از 1450 دلار رسیده بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی گلدایگل، قیمت جهانی نفت در روزهای گذشته به‌رغم افت در برخی روزهای کاری بیش از 27 درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش تحلیلگران بازار بین‌المللی نسبت به علت اصلی افزایش چشمگیر قیمت نفت نامطمئن هستند؛ چراکه نیروهای ساختاری عرضه و تقاضا در این مدت تغییر چندانی نداشته است. علاوه‌بر این انتشار آمارهای اقتصادی ناامید‌کننده در چین می‌توانسته موجب کاهش قیمت جهانی نفت شود. قیمت نقره نیز باید با افزایش 27 درصدی به بیش از 23 دلار در هر اونس می‌رسید، اما چنان که اشاره شد به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، قیمت طلا در شرایط کنونی به شدت تحت‌تاثیر گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو قرار دارد. عامل مهم دیگری که می‌تواند بر قیمت طلا در کوتاه‌مدت موثر باشد، نوسانات ارزش دلار و انتشار آمارهای مربوط به وضعیت بازار کار و اشتغال آمریکا خواهد بود.
اما مدیر موسسه سرمایه‌گذاری «گلوبال اینوستورز» آمریکا معتقد است قیمت جهانی طلا در ماه سپتامبر با افزایش بیشتری همراه خواهد شد. به گزارش کیتکو نیوز، فرانک هولمز مدیر موسسه سرمایه‌گذاری گلوبال اینوستورز آمریکا می‌گوید: «از نظر تاریخی قیمت طلا در ماه سپتامبر با افزایش روبه‌رو می‌شود. فرصت‌های خوبی برای خرید طلا و سرمایه‌گذاری در این بازار طی ماه سپتامبر به وجود می‌آید. همچنین سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در بخش معادن طلا و بازار جهانی طلا در ماه سپتامبر صورت خواهد گرفت.» او در ادامه پیش‌بینی کرد: «تولید جهانی طلا طی 5 سال آینده به اوج خود خواهد رسید و این مساله برای قیمت‌های جهانی نیز سازنده و موثر خواهد بود.»
پایگاه اینترنتی «اف ایکس امپایر» هم گزارش داده که تحلیلگران اقتصادی معتقدند مهم‌ترین کاتالیزوری که می‌تواند موجب تشدید نوسانات قیمت طلا در ماه سپتامبر شود، اعلام نتایج نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا است. براساس این گزارش ماه گذشته نگرانی‌های مربوط به اوضاع اقتصادی چین تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است. اقدام چین در کاهش ارزش یوآن در برابر دلار نیز عامل مهمی در افزایش نسبی قیمت طلا بوده است، اما حالا هم انتشار آمارهای اقتصادی چین و گزارش وزارت کار آمریکا در خصوص وضعیت اشتغال و بیکاری در ماه‌آگوست می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا داشته باشد. برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که نگرانی‌های مربوط به اوضاع اقتصادی چین می‌تواند تصمیم‌گیری فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در نشست سپتامبر را به تاخیر بیندازد و این عامل می‌تواند تاثیر مثبتی بر قیمت جهانی طلا داشته باشد. فدرال رزرو آمریکا از سال 2006 میلادی تاکنون نرخ بهره را افزایش نداده است. به نظر می‌رسد هرگونه افزایش نرخ بهره آمریکا در کوتاه‌مدت می‌تواند موجب تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت طلا شود.
فعلا تحلیل‌های فنی «فیبوناچی» نشان می‌دهد که سطح حمایتی بلندمدت برای قیمت هر اونس طلا 1072 دلار خواهد بود. اگر این سطح حمایتی شکسته شود این احتمال وجود دارد که قیمت طلا حتی تا 906 دلار در هر اونس کاهش یابد. از سوی دیگر سطح مقاومتی بلندمدت برای قیمت طلا نیز 1188 دلار است و اگر این سطح شکسته شود این احتمال وجود دارد که قیمت طلا تا 1204 دلار در هر اونس افزایش یابد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۹:۴:۲۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد