بحث داغ فدرال رزرو بازار طلا را سرد کرد

بحث داغ فدرال رزرو بازار طلا را سرد کرد
هفته پیش‌بینی‌های افزایشی با کاهش قابل توجه ارزش فلز زرد آغاز شد. اونس طلا هفته گذشته با 7 دلار رشد به قیمت 1146 دلار رسید تا با ثبت دومین هفته رشد، کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد از ادامه رشد قیمت‌ها در هفته جدید کاری بگویند.
هفته پیش‌بینی‌های افزایشی با کاهش قابل توجه ارزش فلز زرد آغاز شد. اونس طلا هفته گذشته با 7 دلار رشد به قیمت 1146 دلار رسید تا با ثبت دومین هفته رشد، کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد از ادامه رشد قیمت‌ها در هفته جدید کاری بگویند. با این همه روز دوشنبه اونس کار خود را با کاهش ارزش آغاز کرد و تا ساعت 7 بعدازظهر به قیمت 1134 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نخستین روز کاری هفته رقم خورده باشد.
رویترز دوشنبه گزارش داد که ادامه ترس دارندگان طلا از افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در سال‌جاری میلادی صبح دوشنبه باعث افت ارزش فلز زرد شد. این در حالی است که گزارش روز جمعه وزارت کار ایالات‌متحده که روز جمعه منتشر می‌شود در تصمیم‌گیری‌های کمیته بازار آزاد فدرال رزرو درباره سیاست‌های پولی تاثیر زیادی دارد. از سوی دیگر، چند نفر از مقام‌های فدرال رزرو در هفته جاری سخنرانی دارند که گفته‌های آنها نیز بحث افزایش نرخ‌های بهره آمریکا را داغ نگه می‌دارد. روز دوشنبه همزمان با رشد شاخص دلار، بهای نفت خام با افت روبه‌رو شد تا هر دو عامل مهم خارجی در بازار فلزهای گرانبها به ضرر طلا عمل کرده باشند. صبح دوشنبه بیشتر بازارهای سهام جهان با افت شاخص‌ها مواجه بودند، اما این امر کمکی به فلز زرد نکرد. آیا هفته پیش‌بینی‌های افزایشی در ادامه متفاوت خواهد بود؟ این امر به‌شدت به داده‌هایی بستگی دارد که در روزهای مختلف به بازارها مخابره خواهد شد.
طلا در سال‌های اخیر از نرخ‌های بهره پایین که هزینه نگهداری این فلز زرد را کمتر و ارزش دلار را تضعیف کرده بود، سود برده بود، اما از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون با آماده شدن بانک مرکزی آمریکا برای تصویب نخستین افزایش نرخ‌های بهره در یک دهه گذشته، 8/ 5 درصد کاهش قیمت داشته است. در این شرایط به نظر می‌رسد مساله افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در ادامه سال 2015 مهم‌ترین موضوع بازارها باشد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اینوستینگ، قیمت طلا که روز پنج‌شنبه گذشته به بیش از 1156 دلار رسیده بود پس از اظهارات رئیس فدرال رزرو آمریکا درخصوص احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان امسال، بار دیگر با کاهش روبه‌رو شده است. براساس این گزارش انتشار آمارهای وزارت بازرگانی آمریکا در خصوص رشد اقتصادی 9/ 3 درصدی این کشور در سه ماه دوم امسال نیز تاثیر زیادی بر افزایش شاخص ارزش دلار و کاهش قیمت طلا داشته است. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد با توجه به بهبود اوضاع اقتصادی و بازار اشتغال آمریکا و افزایش نسبی نرخ تورم، احتمال بالا رفتن نرخ بهره فدرال رزرو در ماه‌های آینده بیشتر شده است. 13 نفر از 17 عضو کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا با افزایش نرخ بهره تا پایان امسال موافقت کرده‌اند. قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت برای دومین بار متوالی با افزایش 7/ 0 درصدی روبه‌رو شده است. فدرال رزرو تا پایان امسال دو نشست دیگر در ماه‌های اکتبر و دسامبر برگزار خواهد کرد. فدرال رزرو از سال 2006 تاکنون نرخ بهره را افزایش نداده است.
عوامل موثر کوتاه‌مدت در گزارش اینوستینگ به این شرح فهرست شده‌اند:‌ روز سه‌شنبه نیز آمریکا گزارش مربوط به وضعیت تراز تجاری و شاخص اعتماد مصرف‌کننده را منتشر خواهد کرد. روز چهارشنبه آمریکا گزارش مربوط به اشتغال بخش خصوصی در ماه سپتامبر را منتشر می‌کند. جنت یلن، رئیس فدرال رزرو نیز همین روز در سنت لوییس سخنرانی خواهد کرد. روز پنج‌شنبه چین آمارهای مربوط به وضعیت تولیدات صنعتی و بخش خدمات را منتشر می‌کند. روز جمعه 2 اکتبر بازارهای چین به علت یک جشن ملی تعطیل خواهد بود. آمریکا نیز گزارش مربوط به وضعیت نرخ بیکاری و اشتغال را منتشر خواهد کرد. گرچه افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو باعث تضعیف طلا خواهد شد، تحلیلگر اقتصادی و استراتژیست ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «سی پی ام گروپ» می‌گوید که طلا در قیمت‌های کنونی یک سرمایه‌گذاری بسیار عالی به شمار می‌رود. جفری کریستین می‌گوید: ‌«گرچه ممکن است روند نزولی قیمت طلا طی سال‌های آینده ادامه یابد، اما طلا می‌تواند در بلندمدت سود خوبی را عاید سرمایه‌گذاران کند.»
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۸:۵۲:۲۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد