شروع ضعیف پاییزی در بازار سهام

شروع ضعیف پاییزی در بازار سهام
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته نخستین هفته کاری کامل پاییزی خود را با کارنامه‌ای منفی به پایان برد.
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته نخستین هفته کاری کامل پاییزی خود را با کارنامه‌ای منفی به پایان برد. هفته گذشته شاخص کل با افت 188واحدی معادل 3/ 0 درصد به کار خود پایان داد تا زیان معامله‌گران از ابتدای سال به 7/ 1 درصد برسد. هفته گذشته بازار در تمام مشخصات کلان خود با افت مواجه بود؛ در ارزش معاملات بازار افتی 1/ 55 درصدی نسبت به هفته ماقبل خود تجربه کرد و در شمار خریداران افت 2/ 19 درصد بود تا تنها 37هزار و 221نفر در تالارها به خرید سهام بپردازند.
در صحنه اقتصاد جهانی نیز هفته گذشته همچنان مواد خام دستخوش تلاطم‌هایی بود که در مهم‌ترین‌ موضوع نرخ مس به 5هزار و 178دلار در هر تن رسید. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 578دلار، یک‌هزار و 690دلار و یک هزار و 663دلار معامله شد. در بازار سنگ‌آهن نیز افزایش عرضه و کاهش سرعت رشد تقاضا موجب شده استرالیا پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن در سال 2015 را از 40/ 54 دلار به 90/ 52 دلار برای هر تن خشک سی‌اف‌آر کاهش دهد. وزارت صنایع استرالیا بر این باور است افزایش تولید و عرضه سنگ‌آهن که بیشتر از جانب استرالیاست، قیمت این ماده اولیه را امسال و سال آینده نزولی نگه می‌دارد.
سنگ‌آهن که سال 2015 را در 71 دلار و 20 سنت هر تن خشک سی‌اف‌آر شروع کرد، اخیرا به 54 دلار و 70 سنت بر هر تن خشک رسیده است.
بازار روز چهارشنبه، ضعیف و به دور از رونق بود که در آن شاخص کل با افت 80 واحدی معادل 13/ 0 درصد مواجه شد. این افت موجب شد تا شاخص در نهایت به 61هزار و 498 واحد برسد. در بازار روز چهارشنبه مهم‌ترین‌ موضوع عرضه 40میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه اسلامی بود که این عرضه در نهایت با تمدید یک ساعته زمان معاملات فرابورس به انجام رسید. بخش عمده این اوراق، بدون بازارگردان و بدون کوپن پرداخت سود دوره‌ای منتشر شد. در گروه پتروشیمی مباحث وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا همچنان ادامه داشته و رسانه‌ها در رد و تایید این تلاش خبرهایی را منتشر کردند.در این گروه، عملیات ساخت پتروشیمی دهدشت با تفاهم میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، هلدینگ خلیج‌فارس و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌زودی شتاب می‌گیرد.به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، جلسه هماهنگی برای تعیین تکلیف پتروشیمی دهدشت برگزار شد. در این جلسه مصوب شد که با توجه به اینکه سهامداران شرکت پتروشیمی دهدشت متعهد به تامین سهم آورده خود برای اجرای طرح شدند، شرکت ملی صنایع پتروشیمی نسبت به معرفی این طرح به صندوق توسعه ملی جهت دریافت تسهیلات اقدام خواهد کرد. در ضمن سهامداران این طرح متعهد شدند در تامین منابع برای اجرای خط انتقال اتیلن از گچساران به دهدشت با شرکت ملی صنایع پتروشیمی همکاری و مشارکت کنند.
در همین حال در گروه پتروشیمی، مدیر‌کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: خوراک پایدار مجتمع‌های پتروشیمی در نیمه دوم امسال با وارد مدار شدن فازهای جدید پارس‌جنوبی افزایش خواهد یافت.
علی‌محمد بساق‌زاده اظهار کرد: خوراک مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی از نیمه دوم امسال با تزریق اتان، فازهای جدید پارس جنوبی افزایش می‌یابد و امسال پتروشیمی‌ها همانند سال‌های قبل با کمبود خوراک مواجه نخواهند شد.
شرکت صنایع شیمیایی فارس براساس گزارش شفاف‌سازی درخصوص مغایرت اطلاعات مندرج در پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 29/ 12/ 1394 نسبت به اطلاعات مندرج در بیانیه ثبت پس از تصویب افزایش سرمایه اعلام کرده که عوامل تاثیرگذار در کاهش سود پیش‌بینی شده ناشی از کاهش فروش مقدار 1.705 تن انواع محصولات (انواع رزین) با توجه به شرایط موجود بر بازار است. امر مزبور موجب کاهش ریالی فروش و بهای تمام‌شده و به تبع آن سود هر سهم می‌شود، بنابراین سود پیش‌بینی هر سهم بر اساس اطلاعات همان بودجه قبلی پیش‌بینی می‌شود.در گروه ساختمانی، حسن رضا دلیری مدیرعامل «ثاژن» در نامه‌ای به سازمان بورس از فروش املاک مورد نظر جهت فروش در پیش‌بینی سود سال مالی 31 شهریور سال جاری و تحقق بیش از 90 درصد از سود 201 ریالی هر سهم خبر داد که صورت‌های مالی آن متعاقبا اعلام خواهد شد. در این گروه مسکن شمال شرق نیز در گزارشی از تحقق تقریبی سود این شرکت خبر داد.
در گروه سیمانی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به تشریح آخرین وضعیت صادرات سیمان به این کشور پرداخت و گفت: اصلی‌ترین دلیل کاهش صادرات سیمان، نزدیک شدن عراق به مرز خودکفایی در تولید سیمان است. در حال حاضر حدود 70 درصد کارخانه‌های تولید سیمان در این کشور به بهره‌برداری رسیده و وزارت صنایع عراق موانع تعرفه‌ای و غیر‌تعرفه‌ای را برای واردات سیمان درنظر گرفته‌ است.
جهانبخش سنجابی‌شیرازی در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: کاهش صادرات سیمان به عراق به دو عامل مربوط می‌شود، بخشی از این اتفاق به مسائل داخلی عراق و بخشی به مسائل داخلی خودمان باز‌می‌گردد.
دبیر‌کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اضافه کرد: دومین دلیلی که باعث کاهش صادرات سیمان به عراق شده است به عدم‌توجه تولیدکنندگان سیمان به اقتضائات بازار و مقصد صادراتی‌شان بر‌می‌گردد. از سوی دیگر رقابت‌های ناسالمی که برای شکل‌گیری قیمت فروش سیمان در نقاط صفر مرزی رخ داده باعث افزایش تعرفه سیمان از سوی عراقی‌ها شده است.
سنجابی‌شیرازی درباره اینکه آیا باید صادرات سیمان به عراق را از اولویت‌های صادراتی‌ خارج کرد یا خیر؟ گفت: اگر بخواهیم می‌توانیم صادرات سیمان به عراق را افزایش دهیم. کاهش تقاضا و نیاز به سیمان در بازار عراق، کاهش تقاضای واقعی نیست و بیشتر به دلیل شرایط امنیتی در عراق به‌وجود آمده است. هر زمانی که شرایط امنیتی و درآمدی عراق بهتر شود با رشد تقاضا در حوزه سیمان از سوی این کشور روبه‌رو‌ می‌شویم.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی تقاضا، شرکت‌های داخلی سیمان می‌توانند با یک استراتژی واحد عمل کنند و در یک بازه زمانی مشخص صادرات خود به عراق را متوقف کنند که مطمئنا زمینه رشد قیمت سیمان در بازار عراق را شاهد خواهیم بود که زمینه تمایل خریداران عراقی به سیمان ایران را فراهم خواهد کرد.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف و کم‌رمق بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 42 میلیارد تومان و در فرابورس به 173میلیارد تومان بالغ شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۷:۵۰:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد