لی کان هی ريیس و مدیرعامل گروه بزرگ سامسونگ

لی کان هی ريیس و مدیرعامل گروه بزرگ سامسونگ
لی کان هی ريیس و مدیرعامل گروه بزرگ سامسونگ، با ثروت 2/7 میلیارد دلار صدمین میلیاردر جهان است.
لی کان هی ريیس و مدیرعامل گروه بزرگ سامسونگ، با ثروت 2/7 میلیارد دلار صدمین میلیاردر جهان است. او پسر موسس گروه سامسونگ، لی‌بیونگ چول است و ثروت اوليه خود را از پدرش به ارث برده، ولي براي ميلياردر شدن تلاش فراواني كرده است، گرچه او سومین فرزند پسر موسس بود، اما پدرش نسبت به دو فرزند اولش اعتماد نداشت.
او می‌خواست كسب و كار را به دست لی کان هی بسپارد، اما این كار به زمان نیاز داشت و تا دهه 1980 به طول انجامید تا تنش‌های پدید آمده كمتر شود.
لی بیونگ چول (1910-1987) موسس گروه سامسونگ بود. او فرزند یک خانواده زمین دار ثروتمند بود و از ثروتی که برایش به ارث گذاشته شده بود یک آسیاب برنج خرید. این کار آنچنان موفقیت آمیز نبود و بیونگ چول تصمیم گرفت کسب‌وکاري را با کامیون‌های بارکش در داگو شروع کند. او به دانشگاه واسدا در توکیو رفت، ولی تحصیلات خود را رها کرد. بعد از يک دهه سامسونگ آسياب‌هاي آرد و محصولات شيريني پزي توليد مي‌كرد و بعد از آن با رشدي بسيار سريع با مشاركت عده بيشتري اداره گرديد و به يكي از 10 شركت بزرگ كره تبديل شد. او شرکت سامسونگ را در سال 1938 تاسیس کرد.
از سال 1958 سامسونگ رو به ترقي، شروع به گسترش به صنايع ديگر از قبيل كشتي سازي، توليد مواد شيميايي، رسانه، امور مالي و حسابداري كرد. در سال 1969 شركت سامسونگ الكترونيك در گروه سامسونگ متولد شد و کار اصلي آن توليد لوازم الکترونيکي از قبيل تلويزيون، ماشين‌حساب، يخچال، کولر و ماشين لباسشويي بود. سامسونگ در زبان كره‌اي به معناي «سه ستاره» مي‌باشد. اين شركت در دهه 1970با سرمايه‌‌گذاري در صنايع سنگين، صنايع شيميايي و پتروشيمي و ساخت كشتي، راه صنعتي شدن را در پيش گرفت. دهه 1970 دهه توسعه شركت سامسونگ بود و شركت‌هاي صنايع سنگين، پتروشيمي، كشتي سازي و صنايع دقيق سامسونگ تاسيس و اولين صادرات صنايع الكترونيك از سوي سامسونگ الكترونيك صورت گرفت. محصولات اين شركت در دهه 1980 توانست به بازارهاي جهاني راه يابد.
لی کان هی در 9 ژانویه سال 1942 در داگو در کره جنوبی متولد شد. او به دانشگاه واسدا در توکیو رفت و در سال 1965 از این دانشگاه مدرک اقتصاد گرفت. کان هی سپس به دانشگاه جورج واشنگتن در آمریکا رفت تا در رشته MBA به تحصیل بپردازد، اما او این دانشگاه را بدون دریافت مدرک تحصیلي در این رشته به اتمام رساند. او در سال 2000 از دانشگاه ملی سئول مدرک دکترای افتخاری در اقتصاد و در سال 2005 نیز از دپارتمان فلسفه مدرک دکترای افتخاری دریافت کرده است. وی در سال 1966 به عضویت کمیته بین‌المللی المپيک درآمد و در سال 2005 نیز به عنوان ريیس افتخاری کمیته ملی المپیک کره انتخاب شد. لی در سال 1978 میلادی نایب ريیس شركت سامسونگ شد و در سال 1987 پس از فوت پدرش رهبری سامسونگ را به دست گرفت. لی کان هی در آوریل سال 2008 از مقام خود استعفا داد. دلیل این‌کار اتهامات و شايعاتي مبني بر فرار مالياتي بود كه براي وي مشكلاتي را به همراه داشت، البته لی در مارس 2010 پس از ترك 32 ماهه فعاليت‌اش دوباره به راس اداره اين شركت بازگشت تا همچنان سکاندار گروه بزرگ سامسونگ باشد.
لی در سال 1996 به ریاست انجمن کشتی کره برگزیده شد. او در سال 1998 مدیرعامل سامسونگ الکترونیکز، یکی از زیرمجموعه‌های بزرگ گروه سامسونگ و ريیس کل گروه سامسونگ شد.
لی کان هی در مصاحبه‌ای بیان کرده بود که مفتخر است که سامسونگ خلاق‌ترین و باهوش‌ترین افراد کره جنوبی را جذب کرده است. وی سپس افزود که این شرکت هدف جدید دارد و آن جذب افراد با استعداد از سرتاسر جهان است تا تضمین کند سامسونگ همچنان در صدر شرکت‌های برتر دنیا باقی بماند. لی کان هی قادر است به سه زبان کره‌ای، انگلیسی و ژاپنی صحبت کند. او با‌هانگ‌راهویی، يكي از زنان ثروتمند كره جنوبي و مدير اجرايي بنياد «هوآم» ازدواج كرد و ثمره اين ازدواج سه فرزند دختر و يك پسر است. پسر او اكنون معاون رييس شركت سامسونگ الكترونيك و بزرگ‌ترين دخترش معاون رييس شركت صنايع «چيل» است. جنازه دختر كوچك هي، «لي يون هيونگ» كه دانش‌آموخته دانشگاه «زنان اوها» و نيويورك بود، در 18 نوامبر سال 2005 ميلادي در آپارتماني در منهتن پيدا شد و به گفته كارشناسان، هيونگ اقدام به خودكشي كرده است.
ديگر برادر و خواهرهاي هي و فرزندانشان نيز مسووليت‌هاي اجرايي در گروه‌هاي تجاري اصلي كره جنوبي را عهده‌دار هستند.

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۲:۵۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد