دیوید همیلتون کوک، ميلياردر بيستم

دیوید همیلتون کوک، ميلياردر بيستم
دیوید همیلتون کوک در تاریخ 5 مارس سال 1940 در ویچیتا، کانزاس متولد شد. او با ثروت 19 میلیارد دلار در مقام بیستمین فرد ثروتمند جهان در سال 2010 قرار دارد و در حال حاضر به همراه همسر و سه فرزند خود در منهتن شهر نیویورک زندگی می‌کند.
دیوید همیلتون کوک در تاریخ 5 مارس سال 1940 در ویچیتا، کانزاس متولد شد. او با ثروت 19 میلیارد دلار در مقام بیستمین فرد ثروتمند جهان در سال 2010 قرار دارد و در حال حاضر به همراه همسر و سه فرزند خود در منهتن شهر نیویورک زندگی می‌کند. دیوید کوک همچنین یکی از اعضای هیات‌مدیره و نماینده اجرایی شرکت صنایع کوک می‌باشد. وی برادر چارلز کوک مدیرعامل این شرکت است.
صنایع کوک یک شرکت خصوصی آمریکایی در ویچیتا در ایالت کانزاس است که تعداد زیادی شرکت تابعه دارد. محصولاتی که صنایع تابعه این شرکت ارائه می‌دهند شامل محصولات پتروشیمی، مواد شیمیایی، آسفالت، گاز طبیعی، مواد پلاستیکی، الیاف شیمیایی، مواد معدنی، کودهای شیمیایی، لوله و کاغذ می‌باشند. به علاوه این شرکت در امور مالی و سرمایه‌گذاری و تجارت کالا نیز فعالیت دارد.
این شرکت در سال 1940 توسط پدر دیوید و چارلز کوک، فرد سی. کوک و به عنوان یک شرکت نفتی نوآور تاسیس شد. چارلز و دیوید هر کدام مالک 42 درصد صنایع کوک هستند.
فرد سی. کوک در سال 1927 فرآیند بسیار اثربخش و نوآورانه‌ای را برای تبدیل نفت خام به گازولین ابداع کرد که مزیت رقابتی شرکت‌های رقيب را تهدید می‌کرد و باعث شد علیه او متحد شوند. به همین دلیل کوک برای مدتی از بازار آمریکا خارج شده و به بازارهای دیگری مثل اتحاد جماهیر شوروی رفت. وی در سال 1940 با كمك تعدادي شركاي جديد شركت نفتي و پالايشگاه وودريو را تاسيس كرد. این شرکت به احترام نام فرد کوک، یک سال بعد از مرگ وی به صنایع کوک تغییر نام داد. در زمان مرگ فرد کوک این شرکت تنها یک شرکت مهندسی بود که بخشی از فعالیت آن نیز به پالایشگاه مینوستا مربوط می‌شد. در سال‌های 1968 و 69 چارلز، برادر دیوید تلاش کرد سهام شرکت نفت شمال و پالایشگاه آن را بخرد، اما این شرکت تمایلی به فروش سهامش نداشت، اما بعدها با شراکت با‌هاوارد مارشال II توانستند بخش عمده ای از پالایشگاه را در اختیار بگیرند که باعث شد شرکت بتواند به حوزه‌های جدیدی از کسب و کار مثل صنایع شیمیایی، الیاف، پلیمر و آسفالت وارد شود. این رشد بزرگ با تجارت بین‌المللی کالا، فرآیندهای گاز مایع، سرمایه‌گذاری در املاک و زیرساخت‌های تولیدی، مدیریت ریسک و امور مالی و غیره، همراه شد. دیوید در اواخر دهه 69 به عنوان مدیر بخش خدمات فنی وارد شرکت شد و در سال 1979 ريیس شرکت مهندسی کوک شد.
دیوید کوک در انتخابات سال 1980 آمریکا نامزد پست معاونت ریاست‌جمهوری در حزب آزادیخواه(Libertarian Party) بود و به همراه اد کلارک با کسب کمتر از یک میلیون رای مردم همچنان موفق‌ترین نامزد اين حزب در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری تا به امروز می‌باشد.
او ابتدا در آکادمی deer field مشغول به تحصیل شد، بعد از آن در موسسه تکنولوژی ماساچوست MITبه تحصیل پرداخت و در سال‌های 1962 و 1963 موفق به کسب مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی شد. او همچنین در MIT عضو تیم بسکتبال شد و در سال آخر تحصیل (1962) کاپیتان تیم MIT بود.
به علاوه کالج کمبریج نشان دکترای افتخاری توسط مرکز سرطان اسلون kettering برای رهبری افتخاری شرکت اهدا شده است و نیز کسب جایزه از مرکز بین‌المللی وودروویلسون برای پژوهشگران از دیگر افتخارات وی به شمار می‌رود.
در سال 2006 دیوید کوک در شبکه پی‌بی‌اس (مخفف Public Broadcasting Service) یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آمریکایی همکاری می‌کرد.
وی در همین سال 20 میلیون دلار به موزه تاریخ طبیعی آمریکا اهدا کرد و در سال 2009 به مناسبت صدمین سال بازگشایی موزه نیز 15 ميليون دلار به این موزه اهدا کرد که این هدیه هزینه تاسیس سالن مردم شناسی این موزه را در تاریخ 17 مارس 2010 را تامین کرد. او شخصا با تعهد بیش از400 میلیون دلار حمایت خود برای کمک به پروژه‌های پزشکی، افزایش مراکز پزشکی و حمایت آموزش‌های عالی برای بیماران سرطانی اعلام کرده است.
او بیشترین کمک مالی در اکتبر سال 2007 را برای تحقیق در مورد سرطان به مبلغ 100 میلیون دلار انجام داده است. کمک‌های مالی دیوید کوک در بسیاری از سازمان‌های خیریه غیر‌دولتی او را به عنوان یک انسان نمونه به دنیا معرفی کرده است.

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱:۲۵:۴۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد