سوجيتز، نماد تجارت ژاپنی

سوجيتز، نماد تجارت ژاپنی
شرکت سوجيتز (Sojitz Company) يک موسسه بازرگاني در توکيو ژاپن است که در صنايع مختلفي از جمله ساخت و ساز، جنگلداري، مواد پلاستيکي و شيميايي، مواد معدني، محصولات نفتي، منسوجات و تجارت بين‌الملل فعاليت دارد.
شرکت سوجيتز (Sojitz Company) يک موسسه بازرگاني در توکيو ژاپن است که در صنايع مختلفي از جمله ساخت و ساز، جنگلداري، مواد پلاستيکي و شيميايي، مواد معدني، محصولات نفتي، منسوجات و تجارت بين‌الملل فعاليت دارد. اين شرکت همچنين با شرکت‌هاي خارجي فعال در ژاپن همکاري مي‌کند.
سوجيتز به معني روز مضاعف يا خورشيد دوقلو بوده و به اين دليل به وجود آمده که دو شرکتي که در سال 2004 سوجيتز را به وجود آوردند، هر دو در نام خود داراي کاراکتر «日» به معني روز يا خورشيد بودند. اين دو شرکت که «نيشو ايوايي» و «نيشيمن» نام داشتند، هر دو از پيشينه مناسبي برخوردار بودند.
در دهه 1870 دولت ژاپن که به شدت در پي توسعه صنعتي اين کشور بود، يادگيري و آموزش شيوه تجارت وبازارهاي اروپا را حمايت مي‌کرد. اين حمايت‌ها باعث تشکيل صنايع بزرگي در ژاپن گرديد و صنايع شکر، بيمه، حمل و نقل، آرد و تنباکو شکل گرفتند.
در سال 1901 که صنعت فولاد ژاپن در حال شکل‌گيري بود، «ايوايي کاتسوجيرو» شرکت iwai را تاسيس کرد که به سرعت رشد يافت و حضور فعالي در جمع بازرگانان فولاد ژاپن يافت. پس از جنگ جهاني دوم که اکثر صنايع دچار رکود شده بودند، تجارت دوباره رونق گرفت و شرکت سوزوکي نيز که در بازار شکر تجارت مي‌کرد با نام «نيشو» دوباره متولد شد.
شرکت ايوايي که به دليل نياز بالا به محصولات فولادي در جريان جنگ گسترش زيادي يافته بود، به جايي رسيد که به شرکت‌هاي ديگر از جمله صنايع شيميايي دايسل، نقاشي کانسايي و فوجي فيلم، يکي پس از ديگري کمک کرد. اين شرکت‌ها اکنون هرکدام نام مطرحي در صنعت خود مي‌باشند.
در سال 1943 نام شرکت به «ايوايي سانگيو» تغيير يافت و ضمن ادغام با «نيشو» اتحاد «نيشو ايوايي» را تشکيل دادند. در آن سال‌ها هر دو شرکت فعاليت‌هاي خود را در زمينه فلزات و ماشين آلات گسترش دادند که با توسعه صنايع سنگين ژاپن زيربناي بسيار محکمي‌ براي خود ايجاد کردند.
در سال 1952 تلاش‌هايي براي ايجاد شبکه‌هاي بين قاره‌اي باعث تشکيل «شرکت آمريکايي نيشو» شد. در دهه 1960 هر دو شرکت با عرضه منابع و مواد اوليه، نقش موثري در رشد اقتصادي معجزه‌آساي ژاپن داشتند. در اين دوره آنها کانال‌هاي توزيع مواد مصرفي را نيز در دست خود گرفتند.
اقتصاد جهان در دهه 1980 دستخوش تغييرات پي‌درپي شد و نيشو ايوايي تجارت جديد خود را آغاز کرد و سرمايه‌گذاري‌هايي در نقاط مختلف جهان انجام داد. اين شرکت با افزايش تجربه خود در زمينه‌هاي مديريت پروژه، تامين مالي، انتقال تکنولوژي و افزايش سرمايه، خود را براي مواجهه با نيازهاي مشتريان و تامين‌کنندگان آماده کرد.
در دهه 1990 که اتحاد جماهير شوروي از هم پاشيد و آلمان شرقي و غربي متحد شدند، ژاپن با بحران شديد اقتصادي از جمله ترکيدن حباب اقتصادي و کاهش ارزش ين مواجه شد. لذا نيشو ايوايي رويه خود را در جهت ارائه خدمات در زمينه‌هاي توزيع، گسترش منابع، و سرمايه‌گذاري مالي تغيير داد.
همچنين راه‌هاي نوآورانه‌اي براي ساخت، تشخيص و پيش‌بيني نيازهاي جديد آن زمان و پرکردن خلا آنها به وسيله تجارب گذشته خود شامل تهيه طرح‌هاي پيشنهادي جديد، يکپارچه‌سازي توليدات، ايجاد شبکه‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي و گسترش سود مالي دنبال کرد.
از سوي ديگر شرکت «نيشيمن» که در سال 1982 بنا شده بود و به توليد مواد ساختماني مي‌پرداخت، پس از يک سال زيرمجموعه توليد مواد ساختماني نيشو ايوايي را تاسيس و کليه کارمندان و امتيازات اين شرکت را در صنعت ساختمان از آن خود کرد.
در سال 2000 دو شرکت براي توليد مواد ساختماني با يکديگر ادغام شدند و «شرکت مواد ساختماني خورشيد» را تشکيل دادند. چهار سال بعد، اين ادغام کامل شد و شرکت بزرگ سوجيتز تاسيس گرديد. مراحل نهايي يکپارچه‌سازي اين دو شرکت در سال 2005 به پايان رسيد و سوجيتز براي ايجاد ساختار مديريتي شفافي که در خور شرکت بازرگاني نوآور باشد، اقدام کرد.
اين شرکت که دفاتر مرکزي آن در اوزاکا و توکيو واقع شده و در صنايع و بازارهاي مختلفي فعاليت مي‌کند، اکنون بيش از 17 هزار کارمند در سراسر جهان دارد و در سال جاري ميلادي درآمد آن بالغ بر 41 ميليارد دلار بوده است.
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۳:۲۴:۳۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد