گرایشی نوین در جواهرات: Jewel action

گرایشی نوین در جواهرات: Jewel action
چند سال پیش یکی از برجسته‌ترین پیشکسوتان فرانسوی بنام لی ادل کورت LI Edelkoort اذعان داشت که جواهرات تاثیر ...

چند سال پیش یکی از برجسته‌ترین پیشکسوتان فرانسوی بنام لی ادل کورت LI Edelkoort اذعان داشت که جواهرات تاثیر بسزایی برمد خواهد گذاشت و بالاخره تناسب تحسین برانگیز پارچه‌های راه راه باریک ۲۰۰۳ با جواهرات اعم از الماس، مروارید و سنگهای قیمتی، منجر به آن شده که اکثر طراحان به این تلفیق نوین روی آورند. هلنا کودل Helena Krodel مفسر و رابط رسانه‌های گروهی در مرکز اطلاع رسانی جواهرات نیویورک می‌گوید: قبلا جواهرات سفارشی مقوله‌ای جدا از لباس به شمار می‌رفت، اما امروزه انتخاب و آویختن جواهراتی که در نهایت هماهنگی با نوع و رنگ پوشش هستند، توجه مثبت بسیاری از مد شناسان را برانگیخته است.

 بعبارت دیگر، جواهرات سفارشی و مد به مثابه دو خواهرند، که موجب تاثیر متقابل بریکدیگر می‌شوند و درواقع مرز بین این دو بسیار باریک است. رواج فوق العاده لوازم تزئینی Accessoryو جواهرات سابقه دار مدیون شرکتهای معروفی همچون دبیر ال وی Debears LV، بوچرون Baocheron و گارارد Garrard است.

 اوگینا برونی Eagenia Bruni از جواهر سازان معروف ایتالیایی می‌گوید: بهر حال، بازار امروز اصولا متحول شده، اکنون جواهرات توجه همگان را به خود معطوف کرده و مشتریان تحصیلکرده امروزی به این نکته واقفند که چگونه می‌توان جدا از ایجاد هارمونی در نوع پوشش از جمله لباس و کیف و روسری- با استفاده از جواهرات تاثیرگذار، صاحب سبک بود. بدیهی است این نگرش جدید به نوبه خود موجب گسترش و توسعه دامنه و افق بازار و دنیای جواهرات شده است.

 دیوید استارینو David Staurino از جواهرسازان ایتالیایی الاصل می‌گوید: در جواهرات سفارش گرایش فزاینده‌ای بسوی مد مشاهده می‌شود و این تحول نه تنها در کارهای کلاسیک و الماس بلکه بیشتر در طراحی کارها محسوس است.

 گای الیا Guy Ellia طراح بنام جواهرسازان پاریسی معتقد است: چالش اساسی مد نظر قراردادن این نکته مهم است که در طراحی جواهرات به مواردی توجه کنیم که منجر به آفرینش کاری مطابق مد روز شود و البته به ظرف زمانی خاص محدود نگردد.

 مشتریان امروزی بیشتر به جواهراتی تمایل دارند که در استفاده و کاربرد آنها راحت و آسوده باشند و ردی از طرحهای فانتزی نیز به سهولت در کار مشاهده شود. جواهرات سفارشی امروزی با بازار نامساعد و نامطلوبی مواجه است که در آن مشتریان بیش از پیش درصدد تهیه کارهای زیبا ولی عجیب هستند.

 عناصری همچون فانتزی و رویا، جزئی اساسی از جواهرات سفارشی مشتری هستند که گواهی دوران شکوفایی و جلال شرکتهایی همچون تیفانی Tiffany ، وردورا Verdura و بوچرون Bacherone محسوب می‌شوند. درواقع چنین بنظر می‌رسد که طراحان امروزی با دستمایه قراردادن موضوعات قدیمی و افزودن چاشنی مفاهیم مدرن و امروزی به ابتکارات نوین کنونی خود دست می‌یابند. تلفیق عناصری همچون پر، چرم و سنگهای قیمتی منجر به پدید آمدن ترکیبی خارق العاده‌ و کم نظیر شده است.

 گردنبندهای بزرگ و گوشواره‌های آویز بلند و لباس ‌های ساتن و دوبل‌های پهن لباسها و گردنبندهای به هم بافته شده همه و همه گواهی براین مدعا هستند که جواهرات به مثابه زبانی گویا در دل خود پیامی نهفته‌اند و در یک کلام جواهرات قابل پیش بینی نیستند.

آخرین کلکسیون ارائه شده توسط شوپارد Chopard که گلدن دایاموند Golden diamond نام دارد. مثال شفافی برای بیان تمایل به تلفیق رنگهای عجیب و پیامهای نهفته در جواهرات است. در این مجموعه شاهد کارهای نفیسی همچون آویزهای تراش خورده طلا به سبک انواع مختلف تراش‌های الماس اعم از مارکیز Marquise ، پیر Pear ، قلب Heart و کوشنshio Cu و باگت Baguette هستیم.

طلای بکار رفته شده با تنوع به رنگهای سفید قرمز و زرد قابلیت هماهنگی با هر نوع سنگ قیمتی همچون تساوریت Tsa vorite یا الماس شکلاتی Chocolate diamond را به شیوه‌های متعددی دارا است که می‌توانند بیانگر انواع مختلفی از تیپهای کلاسیک، هیپی و یا کولی باشند. کرودل Krodel معتقد است که ظهور گرایشات اصیل و قوی موجب همبستگی اجتناب ناپذیر جواهرات و مد شده است.

 با رجوع و بررسی پیشینه سفارشات، به نوعی حس رویا پرستانه و تمایل فراوان به طرح‌هایی با موضوعات انواعی از حیوانات اعم از مار و ببر و مارمولک می‌رسیم که مجددا طرفداران فراوانی یافته‌اند.حس زیبایی شناسی با توان نیز منجر به رواج مجدد شرابه‌ها و کارهای آویز در موج نو دنیای جواهرات شده است.

ظهور این نگرش جدید موجب گرایش و تقاضای بی‌شمار برای خرید گردنبندها و آویزهای عجیب و غریب و رواج کم نظیر طرح گل در جواهرات شد که در نهایت منجر به رواج گوشواره‌های آویز جوان پسند با حلقه‌های بزرگ کاکتیل Large Cocktailring به انواع رنگهای کم نظیر و عجیب شد. استفان هافنر Stefan Hafner که بدلیل ارائه طرح‌های پیچیده و مرکب و پر جلال و جبروتش زبانزد عام و خاص است،

مباحث فوق را تایید نموده و می‌گوید که مد تاثیر اصیل‌تر و با نفوذتری بر جواهرات داشته است. به پیش بینی وی بازار امسال را نوعی نگرش نئوکلاسیسم فتح می‌کند. او می‌گوید امسال کارهایی طرفدار خواهد داشت که دارای طرحی فوق رمانتیک و رنگهای مدیترانه‌ای Mediterranean باشند.

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۴:۱:۲۲ قبل از ظهر
نظرات (1)

mina  ۳۰ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۳:۱۸:۳۳ قبل از ظهر

سلام عالی بودن ...

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد