بوریس ایوانیشویلی، میلیاردر روسی، دوستدار پيكاسو

بوریس ایوانیشویلی، میلیاردر روسی، دوستدار پيكاسو
بوریس ایوانیشویلی، میلیاردر روسی، با ثروت 8/4 میلیارد دلار صد و شصت و هفتمین فرد ثروتمند دنیا در سال 2010 است.
بوریس ایوانیشویلی، میلیاردر روسی، با ثروت 8/4 میلیارد دلار صد و شصت و هفتمین فرد ثروتمند دنیا در سال 2010 است.
وی ثروت خود را از راه سرمايه‌گذاری و تاسیس بانک روسیسکی کردیت به‌دست آورده است. بوریس ایوانیشویلی در سال 1956 در چورویلا در گرجستان قبل از اینکه خانواده‌اش به روسیه مهاجرت كند،‌ متولد شد. پدر او یک کارگر معدن بود که در کارخانه چیاتورمارگانتز کار مي‌کرد.
بوریس در سال 1978 از دپارتمان مهندسی و اقتصاد دانشگاه ایالتی تبیلیسی فارغ‌التحصیل شد و تحصیلات خود را در موسسه کار در مسکو ادامه داد تا اینکه مدرک دکترای خود را در سال 1986 از این دانشگاه دریافت کرد.
عمده فعالیت ایوانیشویلی در زمینه فلزات و بانکداری بوده است. او کسب و کار خود را در دهه 1980 و با فروش کامپیوتر شروع کرد. وی سپس به واردات تلفن‌های دکمه‌ای که در آن زمان یک کالای جدید در روسیه بود، مشغول شد.
بوریس ایوانیشویلی در سال 1990، پس از آنکه بازار تلفن‌های دکمه‌ای رو به افول گذاشت، به همراه ویتالی مالکین ، با تاسیس بانک روسیسکی کردیت،‌ شروع به ساخت امپراتوری بزرگ خود در روسیه کرد و ريیس این بانک شد. در واقع ایوانیشویلی و ویتالی مالکین با هم در دانشگاه آشنا شدند و کار واردات کامپیوتر‌ها و دستگاه‌های ضبط ویدئوی ارزان قیمت از چین را نیز با هم انجام دادند.
آنها به این شکل توانستند سرمایه‌ای برای تاسیس این بانک جمع‌آوری کنند. این بانک هنوز هم بزرگ‌ترین شرکت ایوانیشویلی به شمار مي‌رود. ایوانیشويلی به همراه شریک خود ویتالی مالکین، در حال حاضر سهامدار اصلی این بانک است. ایوانیشويلی تا اواسط دهه 1990 دیگر تبدیل به یک مولتی میلیونر شده بود.
بانک روسیسکی کردیت امروزه در زمینه سرمايه‌گذاری بانکی تخصص دارد و در فهرست 20 بانک برتر سرمايه‌گذاری در روسیه قرار دارد. یکی از فعالیت‌های اصلی این بانک تامین مالی پروژه‌ها است. این بانک به ویژه به عنوان یکی از سرمايه‌گذاران اصلی در چندین پروژه بزرگ در روسیه شامل هتل مینسک فعالیت دارد. بانک روسیسکی همچنین در امور خیریه فرهنگی و اجتماعی زیادی از جمله بازسازی و حفاظت از بناهای تاریخی، حمایت از موسسات خیریه کودکان،‌ کتابخانه‌ها،‌ کلیساها، موسسات آموزشی، مراکز بهداشت و درمان و برنامه‌های ورزشی فعالیت دارد.
ایوانیشویلی از همان زمان اولین سرمايه‌گذاری خود در روسیسکی امپراتوری خود را با خریدن دارایی‌های کم‌ارزش و تبدیل آنها به دارایی‌هایی با ارزش و فروششان به قیمت بالا، بنا کرد. البته وی طی این سال‌ها کسب‌و‌کار‌هایی که طی دوره خصوصی‌سازی کشور جمع‌آوری کرده بود، از جمله معادن سنگ آهن و فلزات را فروخته است.
بوریس ایوانیشویلی در سال 2002 یک شبکه از داروخانه‌ها به نام «دکتر قرن» را تاسیس کرد. وی در حال حاضر سهام شرکت‌های روسکرد، ایمپکس بانک، اینترفین، یونیکور و همچنین هتل‌های مرکزی و مینسک را در اختیار دارد. اولین پروژه عمده ایوانیشویلی در زمینه هتلداری در سال 2006 با بازسازی هتل مینسک و معرفی برند اینترکانتیننتال در بازار مسکو انجام شد.
بوریس ایوانیشویلی ازدواج کرده و 4 فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن شهر چورویلا است. ایوانیشویلی اخیرا به شدت معاملات آثار هنرمندانی چون پیکاسو و پیتر دویگ را دنبال مي‌کند.
الهام جوادی
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۴:۱۸:۳۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد