لستر کراون آمریکایی، فراز و فرود کسب و کار لسترها

لستر کراون آمریکایی، فراز و فرود کسب و کار لسترها
لستر کراون آمریکایی که با ثروت 1/4میلیارد دلاری در رده دویست و هشتم ثروتمندان جهان در سال 2010 قرار گرفته، از دیگر میلیاردرهای خوش‌شانسی است که ثروت خود را از پدری کارآفرین به ارث برده است.
لستر کراون آمریکایی که با ثروت 1/4میلیارد دلاری در رده دویست و هشتم ثروتمندان جهان در سال 2010 قرار گرفته، از دیگر میلیاردرهای خوش‌شانسی است که ثروت خود را از پدری کارآفرین به ارث برده است.
او نیز مانند بسیاری دیگر از میلیاردرهایی که وارث ثروت پدر بوده‌اند، زمان کافی برای ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های آمریکا را داشته است. لستر فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه‌هاروارد در رشته کسب و کار است و مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه نورث‌وسترن گرفته است. هرچند نمي‌توان شخص لستر را در به دست آوردن رتبه دویست و هشتم ثروتمندان جهان،انکار کرد. چرا که او پس از به دست گرفتن ثروت پدر خود هنری لستر توانسته آن را به طور قابل ملاحظه‌ای گسترش دهد و با وارد شدن به حوزه‌هایی چون هتلداری، ورزش و فناوري ثروت خانوادگی را افزایش داده است.
هنری کراون، پدر لستر در سال 1919 به همراهی برادران خود «ایروینگ» و «سول»، با سرمایه ای معادل ده هزار دلار شرکتی به نام «متریال سرویس کورپ» را بنا نهادند. هنری پس از درگذشت برادر خود سول در سال 1921 به ریاست شرکت رسید. متریال سرویس کورپ در ابتدا یک شرکت خرید و فروش شن و ماسه بود، اما این شرکت به سرعت رشد کرد و با خرید شرکت‌ها و معادن مختلف از جمله معادن سنگ فعالیت خود را به تولید مصالحي همچون آهک، لوله، زغال‌سنگ، سنگ و سیمان گسترش داد. توسعه فعالیت‌های شرکت به گونه‌ای بود که در آغاز سال 1938 کنترل معدن تورنتون یکی از بزرگ‌ترین معادن سنگ آهک جهان، واقع در جنوب شیکاگو را بر عهده داشت.
یکی از عوامل بيروني که به رشد شرکت کمک شایانی کرد، قراردادهای عظیمي‌بود که در دوران جنگ بسته شد. این قراردادها باعث شد متریال سرویس کورپ بتواند معادن زغال سنگ و سنگ آهک بیشتری را به تصاحب خود درآورد و همچنین به یکی از مشهورترین شرکت‌های سازنده املاک تجاری محلی تبدیل شود. از جمله مهمترین ساختمان‌های شیکاگو که توسط متریال سرویس کورپ ساخته شده مي‌توان به «خانه اپرای سیویک»، «ساختمان خط آهن لوپ»و «مرچندایز مارت» اشاره کرد. روابط دوستانه شرکت با شهردارهای شیکاگو از جمله آنتون سرمک و ریچاردجی دالی برای شرکت شانس بزرگی بود و به رونق هر چه بیشتر آن کمک کرد.
در سال 1959 طی یک ادغام، شرکت متریال سرویس کورپ به بخشی از یک شرکت پیمانکار بزرگ در امور نظامي‌به نام «جنرال داینامیک کورپ» تبدیل شد. خانواده کراون سهم بزرگی از جنرال داینامیک را به دست آوردند، اقدامي‌که به علت عدم سلامت مالی این شرکت به زیان خانواده تمام شد و در سال 1961 آنها را مجبور به فروش یکی از دارایی‌های قیمتی خود یعنی ساختمان «ایمپایر استیت»در نیویورک کرد. در سال 1965 خانواده کراون مجبور به فروش سهم خود در جنرال داینامیک و در نتیجه متریال سرویس شد که بخشی از جنرال داینامیک محسوب مي‌شد. اما در عرض تنها پنج سال خانواده کراون به تدریج سهام جنرال داینامیک را خرید و توانست میزان سهام خود را به حدی برساند که بار دیگر کنترل این شرکت و همچنین کسب و کار آبا و اجدادی خود یعنی متریال سرویس را به دست گیرد.
در همین زمان، خانواده کراون شرکت سرمایه‌گذاری «هنری کراون اند کو»را پایه‌گذاری کردند. این شرکت بعدها به هسته مرکزی سرمایه‌گذاری‌های عظیم خانواده کراون در سراسر آمریکا تبدیل شد. در آغاز دهه 80 میلادی متریال کورپ به تولید و توزیع کننده پیشرو در زمینه مصالح ساخت و ساز تبدیل شده بود و بیش از 3000 نفر در استخدام این شرکت بودند.در حال حاضر این خانواده در کسب و کارهای عمده‌ای از جمله هتل‌های هیلتون، شرکت اسکی اسپن و مرکز راكفلر در نیویورک صاحب سهام است. لستر پسر هنری، کنترل این سرمایه گذاری‌ها را در دست دارد. هفت فرزند لستر نیز عضو هیات مدیره تعدادی از موسسات فرهنگی بزرگ کشور هستند. دختر او سوزان ریاست موسسه «شواه»را بر عهده دارد و دیگر دخترش جانت موسس و مالک باشگاه‌های ورزشی «برن» است. این خانواده در حال حاضر در مجموع صاحب ثروتی بالغ بر 4 میلیارد دلار هستند. 
نگار حبیبی

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۵۱:۱۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد