ری دالیو، میلیاردری آمریکایی و موسس شرکت بریج واتر

ری دالیو، میلیاردری آمریکایی و موسس شرکت بریج واتر
ری دالیو میلیاردری آمریکایی و موسس شرکت بریج واتر است که با ثروت 4 میلیارد دلار دویست و دوازدهمین ثروتمند جهان در سال 2010 به شمار مي‌رود.
ری دالیو میلیاردری آمریکایی و موسس شرکت بریج واتر است که با ثروت 4 میلیارد دلار دویست و دوازدهمین ثروتمند جهان در سال 2010 به شمار مي‌رود. شرکت بریج واتر در حال حاضر بزرگ‌ترین صندوق تامین سرمایه در جهان است. ریموند تی. دالیو در سال 1950 در آمریکا متولد شد. پدر او یک موزیسین در سبك موسیقی جاز بود. ری اولین سهم خود را در سن 12 سالگی خرید.
ری دالیو از دانشگاه لانگ آیلند مدرک کارشناسی کسب و کار دریافت کرد و برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌هاروارد رفت و از این دانشگاه نیز در سال 1973 و با مدرک MBA فارغ‌التحصیل شد. ری دالیو در ابتدا مدیر یک کارگزاری در وال استریت به نام دومینیک و دومینیک بود. وی سپس به عنوان کارگزار معاملات آتی در کارگزاری CBWL –‌هایدن استون مشغول به کار شد. دالیو در این شرکت مسوول دپارتمان معاملات آتی سازمانی بود.
ری دالیو در سن 25 سالگي این شرکت را رها کرد تا در سال 1975 شرکت همکاران بریج واتر را تاسیس کند. این شرکت در دهه 1980 به دولت‌ها و شرکت‌ها مشاوره‌ اقتصادی مي‌داد. مثلا در ازای مبلغ 3000 دلار در ماه به شرکت نابیسکو مشاوره اقتصادی مي‌داد. دالیو برای مشتریانش یک گزارش تحقیقاتی روزانه منتشر مي‌کرد که نام آن «مشاهدات روزانه» بود. دالیو در این گزارشات تفکراتش درباره بازار را مي‌نوشت و از طریق تلکس و بعدها از طریق فکس و امروزه از طریق ایمیل برای شرکت‌ها مي‌فرستاد. بریج واتر همچنین در این دوره شروع به فروش حق عضویت برای دسترسی به «مشاهدات روزانه» کرد و به این شکل افراد بیشتری از طریق این گزارشات از بریج واتر درس آموختند. بریج واتر در سال 1985 و با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در سطح جهانی رویکرد خود را به سمت مدیریت اوراق بهادار و پول‌های سرمایه‌گذاران سازمانی سوق داد. بریج واتر در سال 1991 استراتژی معروف پیور آلفای خود را شروع کرد.
به گفته فایننشال نیوز، بریج واتر در میان شرکت‌های دیگری که به کار مدیریت سرمایه‌ها مي‌پرداختند، طی 5 سال اول دهه نخست قرن بیست و یکم، سریع‌ترین رشد را داشته است. فایننشال نیوز فرهنگ سازمانی در بریج واتر را به فرهنگ سازمانی شرکت اپل تشبیه کرده است، یعنی فرهنگ نوآوری. در واقع اپل به خاطر محصول آی پاد خود شهرت ندارد، بلکه به خاطر فرهنگی که مشخصه آن خلق کردن است شهرت دارد. شرکت بریج واتر نیز دقیقا چنین فرهنگی را دارد.
شرکت بریج واتر در حال حاضر در حدود 74 میلیارد دلار سرمایه را مدیریت مي‌کند. دالیو به عنوان مدیر سرمایه‌گذاری ارشد شرکت، ريیس کمیته سرمایه گذاری بریج واتر است که به تلاش‌های تحقیقاتی بنگاه جهت مي‌دهد.
شرکت بریج واتر در حال حاضر پرتفولیو‌هایی برای مشتریان سازمانی شامل صندوق‌های بازنشستگی، بنیاد‌ها، صندوق‌های پاداش، دولت‌های خارجی و بانک‌های مرکزی را مدیریت مي‌کند. این شرکت بیش از 270 مشتری بزرگ در ایالات متحده و 19 کشور دیگر دارد. در حال حاضر در حدود 1200 نفر برای صندوق بریج واتر مشغول به کار هستند که نیمي ‌از آنها در فعالیت‌های تحقیق و معامله مشغول به کار هستند. دفتر مرکزی این شرکت در وست پورت در کانکتیکات است. شرکت بریج واتر رویکردی بنیادین و کمي ‌را برای تصمیمات سرمایه‌گذاری دنبال مي‌کند و روی تمام معیارهای سرمایه‌گذاری آن تحقیق شده و همگی سیستماتیک هستند. تحلیل‌های بنیادی شرکت توسط تکنیک‌های مدیریت ریسک پیشرفته پشتیبانی مي‌شوند. این رویکرد، بریج واتر را به سمت عملکردی برتر سوق داده است.
دالیو موفقیت خود را ناشی از عدم استفاده از اهرم‌های مالی بسیار و همواره به دنبال تمایز بودنش مي‌داند. وی همچنین یکی دیگر از دلایل موفقیتش را 300 اصل خود مي‌داند که طی سالیان آنها را جمع‌آوری کرده و از طریق وب سایت شرکت خود در دسترس عموم قرار داده است.
ری دالیو ازدواج کرده و چهار فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن گرینویچ در کانکتیکات است. ری دالیو به شکار با تیر کمان و ماهیگیری علاقه دارد و همچنین هفته‌ای 5 بار به مدیتیشن مي‌پردازد. به علاوه علاقه دالیو به موسیقی همواره او را به فستیوال‌های جاز کشانده است.
الهام جوادی
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱:۱۳:۱۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد