انواع رنگ طلا: معرفی طلای زرد، سفید، رزگلد، بنفش، آبی و سیاه

انواع رنگ طلا: معرفی طلای زرد، سفید، رزگلد، بنفش، آبی و سیاه
انواع رنگ طلا کدام است؟ ما در طبیعت برای رنگ طلا، چند رنگ طلا داریم؟ در این مقاله شما را با رنگهای مختلف طلا آشنا می کنیم و ارزش و کیفیت انواع رنگ طلا را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع رنگ طلا در طبیعت چه رنگ‌هایی می‌باشد؟ برخی می‌گویند هر چیزی که زرق و برق می‌کند طلا نیست، اما معلوم است که انواع رنگ طلا نیز وجود دارد! هنگام خرید جواهرات طلا، اغلب می‌توانید بین انواع رنگ‌های طلا، عیار طلا و گزینه‌های آبکاری طلا یکی را انتخاب کنید. همه آن چیزها به چه معنا هستند و آیا تفاوت زیادی بین انواع مختلف طلا وجود دارد؟ ما همه چیزهایی را که باید در مورد طلای رنگی بدانید در اینجا داریم و در اینجا برای شما بیان می کنیم که چند رنگ طلا داریم :

انواع رنگ طلا - سایت زر

خاستگاه و تاریخچه طلای رنگی چیست؟

رنگ‌های طلایی بسیار متنوعی وجود دارد که همگی تاریخ منحصر به فرد خود را دارند. برخی از طلاهای رنگی در طبیعت یافت می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر را فقط می‌توان به‌صورت مصنوعی ایجاد کرد. تمام طلاهای رنگی به دلیل وجود فلز دیگری رنگ خود را به دست می‌آورند.

هنگامی که دو یا چند فلز با هم با حرارت و فشار در زیر سطح زمین ترکیب می‌شوند، به محصول به‌دست‌آمده آلیاژ می‌گویند. آلیاژها در طول تاریخ بشریت بسیار مهم بوده‌اند. اولاً، آلیاژها اغلب قوی‌تر از فلزات خالص هستند - به‌خصوص در مورد طلا که یک فلز نرم است. ثانیاً فلز گران‌بهایی مانند طلا به دلیل کمیاب بودن آن گران است.

انواع طلا و رنگ طلا در ساخت جواهر - سایت زر

انواع رنگ طلا در طبیعت وجود دارد. طلای سبز، یکی از رنگ‌های طبیعی طلا، توسط مردم لیدیا - ساکنان باستانی شبه‌جزیره آناتولی - کشف شد.

درحالی‌که طلای سبز، طلای سفید، طلای زرد و رزگلد قرن‌هاست که وجود داشته‌اند، دیگر رنگ‌های عجیب‌وغریب طلا به لطف تکنیک‌هایی مانند اکسیداسیون کنترل‌شده و سایر روش‌های مورداستفاده برای دست‌کاری سطح فلز و تغییر رنگ آن به وجود آمده‌اند. در ادامه به انواع رنگ طلا و ویژگی‌های متفاوت آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

رنگ طلا در طبیعت​ چه رنگی است؟ طلای‌ خالص چه رنگی است؟ 

طلای‌ خالص به ‌رنگ زرد پررنگ است و با افزودن‌ آلیاژهای طلای خالص می‌توانیم به طلا با رنگ‌های زرد، قرمز، زرد‌ کم‌رنگ، سبز و حتی سفید دست‌ یابیم که البته نحوه ترکیب آلیاژ‌ها و میزان هر یک از آن‌ها بر نوع رنگ مؤثر است و این امکان وجود دارد که جواهراتی از طلا در رنگ‌هایی مانند: ارغوانی، آبی و سیاه نیز عرضه‌ شود.

طلای‌ خالص چه رنگی است - سایت زر

حال چگونه چنین عملی میسر خواهد بود؟ 

در پاسخ باید گفت که کاربرد یک یا دو تکنیک، ما را در انجام این امر یاری می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان ساخت ترکیبات خاص از طلا (ترکیبات اینترمتالیک) و همچنین روکش مسطح را نام‌ برد که به آن‌ها رنگ‌های جذابی را ارائه‌ می‌کند. اما استفاده از این‌گونه تکنیک‌ها می‌تواند تاثیر‌های نامطلوبی بر آلیاژهای ترکیب شده با طلای خالص نیز داشته باشد.

انواع رنگ طلا کدام است؟

طلا در خالص‌ترین شکل آن به رنگ زرد مایل به قرمز است. بااین‌حال، می‌توان از آن برای تولید طلای رنگی در چندین رنگ دیگر استفاده کرد. می‌دانیم که طلایی که برای ساخت جواهرات استفاده می‌شود، طلای خالص ۲۴ عیار نیست. این آلیاژ (مخلوطی) از طلا با فلزات دیگر است تا آن را قوی و بادوام کند.

انواع رنگ طلا در فلزات - سایت زر

طلا را می‌توان با نقره، مس، روی، پالادیوم و نیکل آلیاژ کرد تا انواع طلای رنگی را به وجود آورد. رایج‌ترین رنگ‌های طلا زرد، سفید و رز هستند، درحالی‌که می‌توانید طلایی را در رنگ‌های سبز آبی، بنفش و خاکستری نیز پیدا کنید.

انواع رنگ طلاطلای زرد

سایه زرد روشن طلا با مخلوط کردن طلای خالص با نقره، مس یا روی به دست می‌آید. ترکیب معمول طلای زرد ۱۸ عیار ۷۵ درصد طلای خالص است که با ۱۲٫۵ درصد مس و ۱۲٫۵ درصد نقره ترکیب شده است. ازآنجایی‌که خالص‌ترین رنگ است، بعید است که باعث ایجاد حساسیت روی پوست شود و در مقایسه با سایر رنگ‌های طلایی به کمترین نگهداری نیاز دارد.

انواع رنگ طلا: طلای زرد 18 عیار - سایت زر

انواع رنگ طلاطلای سفید

سایه نقره‌ای - سفید طلا آلیاژی از طلای خالص و حداقل یک فلز سفید (به‌طورکلی نیکل، نقره یا پالادیوم) است. طلای رنگی سفید را می‌توان با طلا و پلاتین نیز ایجاد کرد. یک ترکیب طلای سفید متداول از ۹۰ درصد طلا و ۱۰ درصد نیکل تشکیل شده است که گاهی اوقات مس به آن اضافه می‌شود. مانند طلای زرد، خلوص طلای سفید نیز با عیار اندازه‌گیری می‌شود. طلای سفید نسبت به طلای زرد بادوام‌تر و ضد خش‌تر است. طلای سفید به دلیل رنگ و دوام آن، گاهی برای ساختن جواهرات الماس یا جواهر بر پلاتین ترجیح داده می‌شود.

انواع رنگ طلا: طلای سفید 18 عیار - سایت زر

انواع رنگ طلاطلای رزگلد

رنگ صورتی طلا که به طلای رزگلد (طلای سرخ) معروف است با طلا، مس و نقره به وجود می‌آید. فرمول رایج رزگلد ۱۸ عیار ۷۵ درصد طلای خالص با ۲۲٫۲۵ درصد مس و ۲.۷۵ درصد نقره است. تنها تفاوت طلای قرمز، رز و صورتی در میزان مس موجود در آن است، به همین دلیل است که نام‌ها اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند. رزگلد به دلیل مقدار مسی که دارد از طلای زرد یا سفید دوام بیشتری دارد. جواهرات رزگلد به دلیل ماندگاری و درخشش صورتی رنگ، محبوبیت بیشتری دارند و معمولاً برای حلقه نامزدی، دستبند و سایر جواهرات مورداستفاده قرار می‌گیرند.

انواع رنگ طلا: طلای رزگلد و طلای رنگی - سایت زر

انواع رنگ طلاطلای سبز

طلای سبز (الکتروم) آلیاژی طبیعی از طلا و نقره و گاهی مس است. نقره به آلیاژ طلا ظاهری زرد مایل به سبز می‌دهد تا سبز. کادمیوم نیز می‌تواند با آلیاژهای طلا مخلوط شود تا رنگ سبز ایجاد شود، اما معمولاً از آن استفاده نمی‌شود؛ زیرا کادمیوم بسیار سمی است و ممکن است برای سلامتی خطرناک باشد. ترکیب ۷۵ درصد طلا، ۱۵ درصد نقره، ۶ درصد مس و ۴ درصد کادمیوم آلیاژی به رنگ سبز تیره تولید می‌کند.

انواع رنگ طلا: طلای سبز - سایت زر

انواع رنگ طلاطلای خاکستری

طلای خاکستری معمولاً از طلای ترکیب شده با پالادیوم ساخته می‌شود و عموماً ۱۸ عیار است. بدون پالادیوم نیز می‌توان با افزودن نقره، منگنز و مس به طلا در نسبت‌های معین، به روش ارزان‌تری تولید کرد.

انواع رنگ طلا: طلای خاکستری - سایت زر

طلای سیاه، خاکستری و قهوه‌ای روش‌های مختلفی برای دستیابی به رنگ‌های فوق هستند.

سه تکنیک مطرح شده برای دستیابی به طلای سیاه:

-  وضعیت الکترود برای مثال رودیوم سیاه‌رنگ یا روتینیم

 - ماهیت شیمیایی بخار کربن حاوی پلاسما

 - اکسیداسیون طلای عیار حاوی کبالت یا کرومیم

انواع رنگ طلاطلای آبی

طلای آبی یک پدیده نسبتاً جدید است که هنوز موردتوجه قرار نگرفته است. طلای آبی واقعی آلیاژی از طلا و گالیم یا ایندیم است که منجر به رنگ خاکستری می‌شود. این فلز نسبتاً بادوام و ارزان استطلای آبی روشن که گاهی اوقات به‌عنوان ماده فوق‌الذکر تبلیغ می‌شود، عموماً قطعات نقره استرلینگ هستند که با طلا اندود شده و با عامل مرگ آبی‌رنگ شده‌انددر مجموع، طلای آبی آن‌قدرها هم رایج نیست، اما جایی که پیدا می‌شود اغلب ارزان است.

انواع رنگ طلا: طلای آبی - سایت زر

انواع رنگ طلاطلای بنفش

طلای بنفش یک آلیاژ طلا - آلومینیوم است که به‌ندرت برای جواهرات استفاده می‌شود. این به این دلیل است که افزودن آلومینیوم باعث شکننده شدن طلا می‌شود و ضربه می‌تواند باعث خرد شدن فلز شودبه همین دلیل، علی‌رغم تعداد بالای عیار آن (معمولاً ۸۸٪ طلا دارد)، معمولاً به‌جای یک جواهر در یک قطعه استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که کار با آن سخت است و کاربردهای بسیار خوبی دارد، پیداکردن آن بسیار سخت است.

هنگامی‌که طلا و آلومینیوم به نسبت ثابتی با یکدیگر ترکیب شوند، ترکیبی با فرمول شیمیایی ۲AUAL به وجود می‌آید که به معنی یک اتم طلا در مقابل دو اتم آلومینیوم است. تحت‌تأثیر این ترکیب، رنگ جذاب ارغوانی خواهیم داشت. در واقع ۷۹ درصد ترکیب فوق طلا است که ۱۸ عیار ارزیابی می‌شود.

ترکیب فوق و رنگ ارغوانی آن ماهیت استثنایی ندارد و بسیار شکننده محسوب می‌شود، به‌طوری‌که کار با آن از طریق شیوه‌های مرسوم دشوار است و اگر فردی بخواهد قطعه‌ای از طلای ارغوانی را چکش‌کاری کند ممکن است باعث خرد شدن آن شود.

انواع رنگ طلا: طلای بنفش - سایت زر

ذوب طلا و آلومینیوم برای ساختن طلای ارغوانی کار آسانی نیست و نیاز به تجهیزات ذوب در حالت خلأ دارد. با این وجود می‌توان قطعاتی از این نوع طلا را قالب‌بندی کرد. نقطه ذوب طلای موردنظر ۱۶ درجه سانتی‌گراد است که بالاتر از نقطه ذوب طلا و آلومینیوم به نظر می‌رسد. زیرا ترکیب آن از استحکام بیشتری برخوردار است.

رنگ ارغوانی در ترکیبی که آلومینیوم آن ۱۵ درصد است، حفظ می‌شود. اما چنین آلیاژهایی طی دو مرحله که شامل: استفاده از ترکیب ارغوانی و تا حدودی محلول غنی از آلومینیوم است، شکل می‌گیرند. ازاین‌رو شکنندگی کمتری دارند و رنگشان کم‌رنگ‌تر به نظر می‌رسد. قطعه‌های قالب‌گیری شده توسط ماشین شکل‌گرفته و یا تراش داده‌ می‌شوند و به‌این‌ترتیب سنگ‌های طبیعی یا مصنوعی روی جواهرات نصب‌ می‌شوند.

روش ساختن دیگر جواهرات به‌وسیله طلای ارغوانی به این‌گونه است که رسوب دو فلز طلا و  آلومینیوم به ‌نسبت معین و مناسب (از نظر فیزیکی) بخار داده شود (PVD ) تا طلای خالص به وجود آید. اقدام مذکور را می‌توان به کمک تعدادی از تکنیک‌های PVD از جمله "اسپارتونیگ" انجام داد. جواهری که از این طریق ساخته می‌شود جنبه تجاری خواهد داشت.

روش متالوژی پودر نیز شیوه کاربردی دیگری محسوب می‌شود که بر اساس آن هفت الی ۳۰ درصد پودر کبالت، نیکل یا پالادیوم به پودر طلا و آلومینیوم افزوده شده و سپس پرس می‌شود. لازم به ‌ذکراست‌که آلیاژهای مزبور، رنگ‌ زیبای ‌ارغوانی را ساخته و همچنین کار با آن رضایت‌بخش است. آلیاژ‌های تزیینی طلای ارغوانی مرکب از ۷۰ الی ۸۵ درصد طلاهستند و بقیه آن را آلومینیوم تشکیل می‌دهد و از طریق ذوب شمش در خلاساخته می‌شود نیز، موردنظر قرار گرفته‌اند که تحت این شرایط و با استفاده از نیروی گریز از مرکز به‌صورت اتم درآمده و پودر حاصل از ترکیب قالب‌بندی می‌شود و تحت پرس و فشار الکتریکی قرار می‌گیرد. سطوح ناتمام را می‌توان با ترکیب طلای خالص، نقره، پلاتینیوم و یا دیگر آلیاژها مستحکم کرد.

سیم‌های طلای ارغوانی با ترکیب سیم‌های آلومینیوم دارای روکش طلا و یا سیم‌های طلای حاوی روکش آلومینیوم، ساخته می‌شوند و پس از آن تحت درجه حرارت  ۷۰۰ - ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد در محیطی که به طور تقریبی هوا وجود ندارد، قرار می‌گیرد.

به این طریق سیم طلای ارغوانی محکم و قابل انعطاف می‌شود. همچنین به کمک این شیوه با قراردادن لایه‌ای از آلومینیوم روی سطح و حرارت دادن آن می‌توان ترکیبی ارغوانی به دست آورد. ریختن پودر گرم طلا و آلومینیوم‌ بر روی لایه‌های زیرین فلز نیز در ایجاد پوشش ارغوانی رنگ مؤثر است.

کدام نوع طلا رنگ طلا برای جواهرات بهترین است؟

طلای زرد بسته به دردسترس‌بودن طرح‌های مختلف و خلوص، رایج‌ترین و مورد علاقه‌ترین طلای انتخاب است. اگر طلایی با بالاترین خلوص می‌خواهید، می‌توانید سکه‌های طلا را در طلای ۲۴ عیار و طلای ۲۲ عیار نیز خریداری کنید. افرادی که رنگ زرد را دوست ندارند به طلای سفید روی آوردند. طلای سفید در چند سال اخیر به‌ویژه در حلقه‌های نامزدی و ازدواج محبوب‌ترین انتخاب بوده است. بااین‌حال، رزگلد نیز جایگاه خود را در همه دسته‌های جواهرات باز می‌کند و همه زنان به دلیل مد روز خود ترجیح می‌دهند.

بهترین رنگ طلا در ساخت طلا و جواهر - سایت زر

هر رنگ طلایی را که انتخاب می‌کنید، فراموش نکنید که علامت مشخصه و قیمت دقیق جواهرات طلای خود را بررسی کنید. صرف‌نظر از رنگ، ارزش نرخ طلا در سراسر دنیا نسبتاً یکسان خواهد بود.

در انواع طلای رنگی به دنبال چه چیزی باشیم؟

خلوص: مقدار زیادی از "طلای رنگی" در واقع نقره اندود شده است.

ایمنی: نیکل، کادمیوم و جیوه سمی هستند و باید از مصرف آن‌ها اجتناب شود.

شمارش عیار متناسب با نیازهای شما: اگرچه فلز ارزشمندتر ممکن است جذاب به نظر برسد، طلا با خلوص کمتر اغلب ماندگاری بیشتری دارد.

کدام انواع رنگ طلا گران‌تر است؟

گران بودن طلا بسته به رنگ آن نیست، بلکه در مورد خلوص است. هرچه آلیاژ آن خالص‌تر باشد، ارزش آن بیشتر است.

نادرترین نوع طلا چیست؟

با ظهور تکنیک‌های مدرن ذوب، بیشتر رنگ‌های طلا را می‌توان به‌صورت مصنوعی تولید کرد، اما طلای خالص ۲۴ عیار هنوز هم کمیاب‌ترین رنگ است.

رایج‌ترین رنگ طلا چیست؟

طلای زرد و طلای سفید رایج‌ترین انواع رنگ‌های طلا هستند. به همین دلیل این رنگ‌ها برای ما آشنا هستند و دیگر طلاهای رنگی عجیب به نظرمان می‌رسد.

کدام رنگ بهترین رنگ طلا است؟

این به انتخاب شخصی و استفاده دلخواه بستگی دارد: آیا با جواهرات دیگر شما هماهنگی و تناسب دارد؟ آیا در رنج قیمت شماست؟ انتخاب اکسسوری و ویژگی‌های آن کاملاً شخصی است و امروزه شما گزینه‌های بسیاری برای خرید دارید.

طلای آب‌کاری شده چیست؟

برای اینکه بدانید جواهرات دارای چه نوع روکش طلا هستند، به دنبال مهر کیفیت روی فلز باشید. بدون مهر کیفیت روی کالا، نمی‌توانید نوع طلای استفاده شده را بدانید. انواع مختلفی از گزینه‌های آبکاری طلا وجود دارد که ممکن است هنگام خرید جواهرات طلا با آن‌ها روبرو شوید. در زیر توضیح کوتاهی در مورد معنای واقعی انواع مختلف گزینه‌های آبکاری طلا ارائه شده است.

لایه طلا

ازآنجایی‌که هیچ استاندارد فدرال برای "طلای لایه‌ای" وجود ندارد، جواهرات می‌توانند یک لایه طلای فوق‌العاده نازک داشته باشند!

برگ طلایی

ورق طلا ، طلایی است که با دست چکش‌کاری شده و به لایه‌های بسیار نازکی تبدیل شده و به دور فلز پیچیده شده (سر خورده است). معمولاً از طلای ۲۲ عیار یا ۲۴ عیار به‌عنوان لایه/ورقه طلای نازک برای تزئین آثار هنری و جواهرات استفاده می‌شود. شما می‌توانید جواهرات ورق طلا را از روی بی‌نظمی فویل اطراف آن بشناسید.

اگر جواهرات "روکش طلا" یا "طلا آبکاری شده" باشد به این معنی است که یک لایه بسیار نازک از طلا بر روی سطح فلز دارد. فلز پایه می‌تواند فولاد ضد زنگ یا برنج آغشته به طلا باشد. آبکاری طلا فرایندی است که به آبکاری الکتریکی معروف است که ظاهری شبیه طلا به جواهر می‌دهد. برای نام‌گذاری "طلا اندود" یا "طلا آبکاری شده"، لایه طلا باید حداقل ۷ میلیونم اینچ ضخامت داشته باشد و حداقل دارای کیفیت طلا باشد. ازآنجایی‌که لایه طلا بسیار نازک است، می‌تواند به‌مرورزمان از بین برود.

کلام آخر

انواع رنگ طلا در درنیای امروزی طرف‌داران بسیاری دارد و به دلیل زیبایی‌هایی که دارد، در استایل‌های متفاوت به‌راحتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و زیبایی و طراوت به خود ببخشید. انواع طلای رنگیمصنوعی و به‌وسیله انسان‌ها ایجاد می‌شود. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی درباره طلای رنگی و ویژگی‌های آن به شما بگوییم.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲:۸ بعد از ظهر
نظرات (1)

m.m  ۹ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۳۸:۴۶ قبل از ظهر

سایتتون واقعا عالیه اما اگه امکان دانلود مطالب رو هم بزارید که عالی تر هم میشه.راستی اگه پیام وب پیجتونم حذف بشه خیلی عالیه !منظورشو متوجه نمی شم !!ممنون

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد