سبقت قیمت سكه از طلاي جهاني

سبقت قیمت سكه از طلاي جهاني
به گزارش سایت زر، به نقل از دنیای اقتصاد، قيمت‌ها در بازار سكه روي واقعي خود را دوباره نشان داد و بالا گرفتن دوباره نگراني‌ها در خصوص بحران‌هاي مالي در اروپا و آمريكا و افزايش مجدد قيمت طلا، قيمت انواع سكه با افزايش چشمگير روبه‌رو شد.
به گزارش سایت زر، به نقل از دنیای اقتصاد، قيمت‌ها در بازار سكه روي واقعي خود را دوباره نشان داد و بالا گرفتن دوباره نگراني‌ها در خصوص بحران‌هاي مالي در اروپا و آمريكا و افزايش مجدد قيمت طلا، قيمت انواع سكه با افزايش چشمگير روبه‌رو شد. قيمت سكه 38 هزار تومان افزايش يافت. قيمت طلا در پايان معاملات هفتگي در سطح 1830 دلار بسته شد. قيمت سكه پس از يك رفت وبرگشت چند روزه از ركورد قبلي خود فراتر رفت. اين در حالي است كه قيمت جهاني طلا هنوز به ركورد 1900 دلاري هفته گذشته نرسيده است. افزايش دوباره قيمت سكه در حالي است كه دبير كل بانك مركزي از امكان عرضه نامحدود سكه به بازار سخن گفته است.
بازار داخلي قيمت سكه
قيمت سكه به دنبال اوج گرفتن مجدد قيمت جهاني طلا ديروز 38 هزار تومان گران شد. بهاي سكه كه در هفته گذشته به ركورد 558هزار تومان نيز دست يافته بود، با سقوط آزاد 200 دلاري قيمت طلا در پايان هفته گذشته به كف قيمت 522 هزار تومان رسيد و مجددا با افزايش قيمت جهاني طلا، با 38 هزار تومان افزايش به 560 هزار تومان رسيد. قيمت خريد براي سكه ازسوي سكه فروشان 550 هزار تومان اعلام شد.
قيمت سكه با احتساب اونس 1913 دلاري حداكثر به 558 هزار تومان رسيده بود. اين درحالي است كه با قيمت اونس 1830 دلاري پايان معاملات هفتگي، نرخ آن از ركورد قبل نيز بيشتر شد. شاخص‌ترين دليل اين امر افزايش قيمت دلار بوده است. بهاي دلار آمريكا از هفته گذشته به طور متوسط 30 تومان گران شده و به 1215 تومان رسيده است. قيمت آن به 1225 تومان نيز در هفته گذشته رسيد. همچنين انتظار براي افزايش دوباره قيمت طلا و بازگشت عقلانيت تحليل از آينده شرايط جهاني اقتصاد به بازار داخلي را نيز مي‌توان از ديگر دلايل رشد قيمت سكه با افق كارشناسي‌تر برشمرد.
روز گذشته همچنين قيمت سكه طرح قديم با 5 هزار تومان افزايش تا 565 هزار تومان بالا رفت. بيشترين ركورد قيمت اين سكه در بازار 570 هزار تومان در هفته گذشته بوده است. نكته جالب در بازار روز گذشته اين بود كه قيمت خريد سكه طرح قديم و طرح جديد يكسان و 550 هزار تومان اعلام شد.
نيم سكه و ربع سكه نيز ديروز با افزايش قيمت روبه‌رو شدند تا قيمت‌هاي فرو افتاده را دوباره احيا كنند. ديروز نيم سكه 15 هزار تومان و ربع سكه 6 هزار تومان گران شدند و به ترتيب 276 هزار تومان و 142 هزار تومان به فروش رسيدند. قيمت خريد براي اين دو سكه به ترتيب 270 هزار تومان و 135 هزار تومان اعلام شد. قيمت سكه گرمي نيز با نرخ‌هاي متفاوتي اعلام شد، اما نرخ 78 هزار تومان به واقعيت نزديك‌تر بود. ديروز قيمت هر مثقال طلاي 17 عيار به عنوان مظنه اصلي بازار طلا با 14 هزار تومان افزايش، تا 234 هزار و700 تومان گران شد. بر اين اساس قيمت هر گرم طلاي 18 عيار با 3250 تومان افزايش قيمت بدون اجرت ساخت و بدون ماليات بر ارزش افزوده تا 54 هزار و 180 تومان بالا رفت.
رفت و برگشت قيمت در بازار سكه
قيمت سكه بهار آزادي طرح جديد به هنگام افزايش قيمت طلا تا مرز 1900 دلار تا ركورد558 هزارتومان بالا رفته بود. قيمت اين سكه با فروافتادن قيمت طلا تا 1700 دلار و بازگشت دوباره تا سطح 1788 دلاردر روز پنج‌شنبه تا 522 هزار تومان افت كرد. بسته شدن قيمت طلا در محدوده 1830 دلار در پايان معاملات جهاني، قيمت سكه را مجددا با 38 هزار تومان افزايش به 560 هزار تومان رساند. سكه طرح قديم در اين مسير تغيير چنداني نداشته و در محدوده 560 هزار تومان تقريبا ثابت مانده است. نيم سكه از 278 هزار تومان به 261 هزار تومان و مجددا تا 276 هزار تومان نوسان داشت. قيمت‌هاي 144 هزار توماني، 136هزار توماني و 142 هزار توماني براي ربع سكه در اين شرايط اعلام شد. در هفته گذشته با شرايط به وجود آمده، قيمت هر گرم طلاي 18 عيار تا مرز 55 هزار تومان بالا رفت و در مرحله بعد به محدوده 50 هزار تومان رسيد. روزگذشته قيمت آن از 54 هزار تومان فراتر رفت.
افت قيمت سكه بانكي
روز گذشته قيمت سكه بانكي با 17 هزار و 680تومان كاهش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه تا 535 هزار و600 تومان پايين آورده شد.
قيمت نيم سكه و ربع سكه نيز با 1040 تومان و 3120 تومان كاهش به ترتيب 268 هزار و 320 تومان و همچنين 136 هزار و 240 تومان تعيين شد. با كاسته شدن از قيمت سكه‌هاي بانكي انتظار مي‌رود، فاصله قيمتي آن با سكه بازار قدري تعديل شود.
بازار ارز
روزگذشته در بازار ارز قيمت يورو به دليل افزايش برابري آن در مقابل دلار آمريكا با 15 تومان افزايش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه به 1780 تومان رسيد، درحالي كه دلار آمريكا بدون تغيير به نرخ 1215 تومان فروخته شد. برابري يورو در مقابل دلار آمريكا در پايان معاملات هفتگي از 45/1 نيز فراتر رفت كه موقعيت دلار آمريكا را نسبت به ساير ارزهاي عمده نيز تضعيف كرد. تعيين نرخ بهره نزديك به صفر براي دلار آمريكا تا سال 2013 و طفره رفتن برنانكه از ارائه توضيحات كافي درمورد اقتصاد آمريكا، ارزش دلار را كاهش داد.در همين حال بانك مركزي قيمت دلار مرجع را با 5 ريال كاهش 10583 ريال تعيين كرد. اختلاف قيمت دلار رسمي و غيررسمي در بازار تهران به 157تومان رسيد.
شرايط بازار‌هاي جهاني
عوامل تاثيرگذار بر سقوط قيمت طلا در يك هفته گذشته رنگ باخته و بازار بار ديگر به واقعيت‌هاي ملموس خود تكيه كرده است. به طور مشخص در هفته گذشته بازار‌ها با وجود تداوم نگراني‌ها از آينده اقتصاد جهاني، منتظر بودند تا رييس فدرال رزرو براي بار سوم از تزريق نقدينگي به بازار آمريكا سخن بگويد. بازار‌هاي مالي در اروپا و آمريكا تزريق بيشتر منابع مالي به اقتصاد را موجب بالا رفتن ارزش بورس‌ها و بازگشت اميد به سرمايه‌گذاري در بازار سهام ارزيابي مي‌كردند. در كنفرانس روساي بانك‌هاي مركزي در وايومينگ، برنانكه رييس فدرال رزرو آمريكا از هرگونه اظهارنظر در مورد فضاي اقتصادي آمريكا طفره رفت و عملا بازار‌هاي سهام را نااميد كرد. تسهيل مقداري (quantative easing) همان چيزي بود كه سهامداران انتظار داشتند كه برنانكه در كنفرانس روز جمعه نويد تزريق آن را به اقتصاد آمريكا براي بار سوم، اعلام كند. انتظار براي اعلام آن از روز چهارشنبه غروب موجب سقوط آزاد قيمت دلار شد ودر كمتر از 24 ساعت قيمت طلا از محدوده 1900دلار با 200 دلار كاهش تا 1700 دلار فرو افتاد. برنانكه در اين اجلاس هر گونه سخن گفتن درمورد سياست‌هاي پولي ايالات متحده را به اجلاس آتي كميته باز در پايان ماه سپتامبرموكول كرد و اينچنين به قول برخي تحليلگران، با ناگفته رها كردن اوضاع اقتصاد آمريكا، فرصت بيشتري براي خود فراهم كرد. با اعلام اخبار اين اجلاس و برآورده نشدن انتظار بازار‌هاي سهام در اروپا و آمريكا، بار ديگر نگراني از تشديد بحران مالي در اروپا و آمريكا بر بازار‌هاي مالي و پولي سايه افكند و قيمت طلا مجددا با شتاب بيشتري از مرز 1800 دلار عبور كرد. قيمت طلا در پايان معاملات هفتگي با حداقل افزايش 43 دلاري در سطح 1830 دلار متوقف شد كه با توجه به سابقه افزايش قيمت فراتر از 1900دلاري براي آن، افزايش بيشتر قيمت آن نيز در هفته كاري جديد دور از انتظار نيست.
همچنين از جمله عوامل ديگر افت قيمت طلا در هفته گذشته، خوش‌بيني نسبت به سقوط ديكتاتور ليبي وافزايش توليدنفت بيشتردر اين كشور بود. بازار‌هاي مالي اروپا در گمانه‌زني‌هاي خود، توليد 565 هزار بشكه نفت براي ليبي را تا 18 ماه آينده ارزيابي كرده‌اند. افزايش توليد نفت به معني كاهش قيمت انرژي ارزان و افزايش بازدهي توليد در غرب اعلام شد. بازار طلا در اين شرايط هيجاني به پايان رسيدن جنگ در ليبي با افت قيمت واكنش نشان داد.
سكه به ميزان كافي در اختيار بانك ملي قرار مي‌گيرد
دبيركل بانك مركزي از تزريق سكه به بازار به ميزان كافي خبر داد و تاكيد كرد: بانك مركزي مشكلي در عرضه سكه به هر ميزان ندارد.
سيدمحمود احمدي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره وجود مشكلاتي در نحوه توزيع سكه‌ها از طريق بانك ملي اظهار كرد: مشكلي از طرف بانك مركزي در عرضه سكه وجود ندارد و به اندازه‌ كافي سكه‌ به بازار تزريق مي‌شود.
وي ادامه داد: هنگامي كه بين قيمت در بازار و قيمت‌هاي رسمي تفاوت به وجود مي‌آيد، دلال‌بازي ايجاد مي‌شود و نمي‌توان جلوي آن را گرفت چون مكانيسم خاصي براي شناسايي افرادي كه اقدام به دريافت سكه مي‌كنند وجود ندارد.
وي تاكيد كرد:‌ به اندازه كافي سكه موجود است و به اندازه كافي هم براي عرضه در اختيار بانك ملي قرار مي‌گيرد.
پيش‌تر يك مقام آگاه در بانك مركزي از تشديد نظارت بر شعب بانك ملي براي عرضه سكه مورد نياز مردم به ايسنا خبر داده بود. بانك مركزي به دليل مديريت نامناسب در توزيع سكه درصدد است با تشديد نظارت بر شعب عرضه‌كننده‌ سكه مانع سوء‌استفاده دلالان شود و به همين دليل اقدام به افزايش تعداد بازرسان خود كرده است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۶:۱۶:۲۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد