كارنامه 9 ماهه قیمت سكه

كارنامه 9 ماهه قیمت سكه
مقایسه قیمت انواع سكه در پایان پاییز نسبت به ابتدای سال از بازدهی بالای 40 درصد داد و ستد آنها حكایت دارد.
مقایسه قیمت انواع سكه در پایان پاییز نسبت به ابتدای سال از بازدهی بالای 40 درصد داد و ستد آنها حكایت دارد. 
به گزارش دنیای اقتصاد،هر قطعه سكه بهار آزادی از 391 هزار تومان در ابتدای سال به 608 هزار تومان در پایان آذر ماه رسید.
تفاوت قیمت‌های این دو مقطع زمانی نشان از افزایش 5/55 درصد قیمت این نوع سكه دارد. رشد 5/55 درصد قیمت سكه بهار آزادی در میان انواع دیگر بالاترین رقم در 9 ماه ابتدایی سال بوده است. پس از سكه بهار آزادی، رتبه دوم افزایش قیمت از آن نیم سكه است.
این نوع سكه تا پایان آذر 5/51 درصد بازدهی داشته و از 196 هزار تومان به 297 هزار تومان رسیده است. طرح قدیم نیز با 46 درصد بازدهی در رتبه سوم قرار دارد. مقایسه‌های قیمتی ابتدای بهار و پایان پاییز حاكی از افزایش 200 هزار تومانی قیمت سكه طرح قدیم در 9 ماهه گذشته است. ربع سكه بهار آزادی نیز با 3/40 درصد رشد قیمت آخرین رتبه را به لحاظ بازدهی ثبت كرده است. قیمت هر ربع سكه بهار آزادی از 109 هزار تومان در ابتدای سال به 153 هزار تومان در انتهای آذر رسیده است. كارنامه 9 ماهه سكه در حالی با چنین ارقامی بسته شده است كه تفكیك فصلی آن نتایج دیگر را نشان می دهد. 
بازدهی بهار
در حالی كه در عملكرد 9 ماهه، طرح جدید بالاترین بازدهی در میان دیگر قطعات سكه داشته است در بررسی فصلی ربع سكه بهار آزادی بیشترین رشد قیمت را به نام خود ثبت كرده است. قیمت 109 هزار تومانی ابتدای سال به 125 هزار تومان در پایان بهار رسید و 6/14 درصد افزایش قیمت را تجربه كرد. این در حالی است كه سكه تمام بهار آزادی در همین مدت 13 درصد افزایش قیمت داشت. نیم سكه نیز در سه ماه مورد بررسی رشدی حدود 7/12 درصد را پشت سر گذاشت. در این بین سكه طرح قدیم تنها قطعه‌ای بود كه رشدی یك رقمی را برای خود ثبت كرد و از 435 هزار تومان به 465 هزار تومان رسید. نكته جالب در بهار امسال نحوه رشد قیمت ربع سكه بود، زیرا قیمت چهار ربع سكه در بازار تهران در سه ماه ابتدایی سال از قیمت یك سكه بهار آزادی بالاتر بود. این در حالی است كه چهار ربع سكه به لحاظ ارزش طلایی معادل یك سكه بهار آزادی به حساب می‌آید. اما قیمت چهار ربع سكه در سه ماهه ابتدایی سال 500 هزار تومان بود؛ در حالی كه قیمت هر سكه 442 هزار تومان بود.
شكاف به وجود آمده میان قیمت ربع و تمام بهار از سوی كارشناسان در دو عمل خلاصه می‌شود. افزایش بهای جهانی طلا در اواخر سال گذشته و كاهش نرخ سود سپرده‌ها در بسته 90 سرمایه‌های خرد را به سوی این بازار سوق داد. به دلیل بالا بودن قیمت تمام سكه سرمایه‌گذاران ترجیح دادند پس اندازهای اندك خود را به ربع تبدیل كنند. اتفاقی كه موجب افزایش حبابی قیمت ربع در بازار شد. 
بازدهی تابستان
مقایسه قیمت‌ها در پایان شهریور با انتهای خرداد نشان می‌دهد رشد حباب‌گونه قیمت ربع در سه ماه دوم جبران شده است. بر اساس قیمت‌های ثبت شده برای انواع سكه هر ربع بهار آزادی در سه ماهه دوم 20 درصد رشد داشته است. این در حالی است كه سكه تمام بهار آزادی به رشدی معادل 40 درصد دست یافت. قیمت سكه تمام بهار از 442 هزار تومان به 615 هزار تومان رسید. معادله مطرح شده در خصوص ربع در سه ماه اول این بار برای تمام مطرح شد. قیمت هر سكه بهار آزادی حداقل 15 هزار تومان بالاتر از بهای 4 قطعه ربع سكه در پایان شهریور ماه بود. سكه طرح قدیم نیز كه در سه ماه ابتدایی كمترین رشد قیمت را تجربه كرده بود با 35 درصد رشد در رتبه دوم سه ماهه دوم ایستاد. نیم سكه نیز 5/32 درصد افزایش قیمت داشت و از 221 هزار تومان به 293 هزار تومان رسید. 
بازدهی پاییز
سه ماهه سوم را باید فصل آرامش بازار عنوان كرد. شتاب رشد قیمت‌ها در نیمه اول سال در نیمه دوم كند و حتی منفی شد. سكه طرح جدید در پایان آذر رشد 14/1 درصد منفی داشت طرح قدیم نیز در این مدت تنها هفت صدم درصد رشد قیمت را رقم زد. ربع و نیم سكه نیز رشد‌هایی اندكی را ثبت كردند. قیمت ربع دو درصد و بهای نیم 37/1 درصد افزایش یافت. كاهش بهای طلا و تنزل 80 هزار تومانی قیمت دولتی از جمله دلایل ثبت چنین ركوردی در سه ماه سوم مطرح شده است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.


منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۷:۱۰:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد