8 رکورد شاخص کل بورس در سال 91

8 رکورد شاخص کل بورس در سال 91
رکورد شکنی شاخص در پاییز امسال گویا پایانی نمی‌شناسد؛ پس از عبور تاریخی شاخص از مرزهای 30هزار در مهرماه و31هزار در آبان‌ماه امسال، اینک شاخص از مرز 33هزار واحد نیز گذشت.
رکورد شکنی شاخص در پاییز امسال گویا پایانی نمی‌شناسد؛ پس از عبور تاریخی شاخص از مرزهای 30هزار در مهرماه و31هزار در آبان‌ماه امسال، اینک شاخص از مرز 33هزار واحد نیز گذشت.
شاید برای معامله‌گران در نیمه نخست امسال و در شرایطی که شاخص در هفته سوم مرداد‌ماه به زیر 24هزار واحد نیز عقب‌نشینی کرده بود، تصور شاخص 33هزار واحدي، تنها تلقی یک شوخی تلخ را داشت، اما شاخص از آن زمان تا‌کنون 9هزار و 150واحد رشد کرده است و پایانی نیز نمی‌شناسد. هر چند که دیروز شاخص با عبور از مرز 33هزار واحد شاهد افزایش عرضه‌ها و افزایش احتمال ورود بازار به یک دوره از استراحت است. اما برای بيشتر معامله‌گران نوسانات و قيمت‌هاي كنوني همچنان جذاب است. از دیدگاه این گروه از معامله‌گران بازار سهام به دلیل افزایش سود آوری ناشی از تغییر نرخ دلار در برابر ریال، رکود بازارهای موازی و همچنین آرامش سیاسی در حال تغییر نسبت پی‌ بر ‌ای و قبول پی بر ‌ای بالاتر است. هر چند همچنان سود بالای بانکی پارادوكس نامتقارنی را در صحنه سرمایه‌گذاری کشور شکل داده است، اما برای بازار مثبت امیدواری به شناسايي سود ناشی از خرید و فروش بر دیدگاه بلندمدت سرمایه‌گذاری غلبه کرده و همین امر چالش احتمال رشد پی بر ‌ای بازار را فراهم کرده است.
چرا از فرصت عرضه‌هاي اوليه استفاده نمي‌شود؟
در همین حال بازار سهام همچنان شاهد افزایش ورود نقدینگی به دلیل بازدهی مناسب است؛ در این شرایط افزایش سهم معامله‌گران حقیقی و رشد ارزش معاملات نشان‌دهنده وجود نقدینگی فعال در بازار است. بيشتر کارشناسان این شرایط را برای انجام عرضه‌های اولیه و اجرای اصل 44 و پرهیز از نگرانی بروز حباب در بازار مطلوب مي‌دانند. از دیدگاه این کارشناسان، مسوولان بازار بايد هر چه سریع‌تر و پیش از بروز نگرانی از تغییر شتاب دار قیمت‌ها اقدام به عرضه سهام جدید در بازار کنند.در حال حاضر لیست قابل توجهی از شرکت‌ها در انتظار ورود به بازار به ویژه فرابورس به سر می‌برند که عرضه اوليه این شرکت‌ها از جمله بانک سامان، بانک خاورمیانه، نفت جی، پتروشیمی خراسان، نفت پاسارگاد، پالایشگاه لاوان و در نهایت هلدینگ خلیج فارس و سیمان آبیک و همچنین ده‌ها شرکت دیگر در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی از جمله ملی حفاری و شرکت‌های تامین اجتماعی می‌تواند به تقویت بازار به دور از بروز نگرانی کمک کند. در بازار دیروز همچنین در کنار رکورد‌شکنی شاخص، ارزش بازار سهام نیز با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شد، به طوري ارزش بورس تهران از سطح 150هزار میلیارد تومان عبور کرده است، حال آنكه این عدد مرداد‌ماه امسال نزدیک به 110هزار میلیارد تومان بود.
در بازار سهام دیروز در تحولات مهم و در مسایل سیاسی پیشنهاد دولت برای ادغام وزارتخانه راه و شهرسازی با وزارت ارتباطات در کنار خروج تقی پور از كابينه از اهمیت برخوردار بود.تقی پور به ویژه به دلیل مخالفت گسترده با خصوصی‌سازی در این وزارتخانه و به ویژه مسائلی که در جریان خصوصی‌سازی پست بانک رخ داد، مورد انتقاد کارشناسان بازار سهام بود.
در همین حال دیروز در مسائل اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص برنامه دولت برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: هدفمندی یک برنامه پایدار و میان مدت برای کشور است که تداوم خواهد داشت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی به دنبال خارج کردن منابع نفت از اقتصاد نیست، گفت: این صندوق به دنبال جلوگیری از افزایش پایه پولی در اقتصاد است.
وی با تاکید بر اینکه در قانون تاسیس صندوق توسعه ملی پیش بینی شده که بتواند در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کند، از عدم شفافیت این ظرفیت سخن گفت و اظهار کرد: نگاه صندوق باید به اثربخشی عملکرد در اقتصاد باشد و نه کسب سود که البته به همین صورت نیز است.
صندوق توسعه سرمایه‌گذاری هم می‌آید
در همین حال، معاون سازمان بورس روز گذشته از تاسیس «صندوق توسعه سرمایه‌گذاری بازار سرمایه ایران» برای کاهش ریسک و ثبات بازار سهام با مشارکت چندین شرکت سرمایه‌گذاری و برگزاری مجمع موسس در سه‌شنبه جاری خبر داد.
سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای و حمایتی سازمان بورس از بازار سرمایه اظهارکرد: یکی از این برنامه‌هایی که در حال نهایی شدن است راه‌اندازی صندوق توسعه بازار سرمایه است که با مشارکت اولیه شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری سایپا، صندوق عشایر و سرمایه‌گذاری‌های تدبیر و غدیر تاسیس می‌شود.
وی ادامه داد: به همین منظور مجمع هیات موسس این صندوق نوین سه شنبه جاری برگزار می‌شود و به زودی عملیات آن آغاز می‌شود. سرمایه اولیه صندوق هم 23 میلیارد تومان است که با مشارکت سایر اعضای حقوقی بازار سرمایه به مرور افزایش می‌یابد.
به گفته معاون نظارت بر بورس‌ها و بازارها، این صندوق با دریافت مجوز از سازمان بورس از مصادیق صندوق‌های سرمایه‌گذاری موضوع بند20 ماده یک قانون بازار اوراق بهادار و بند ه ماده یک قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید محسوب ‌شده و طبق ماده دو قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید نزد مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسد.
حسینی در رابطه با هدف از تاسیس صندوق توسعه بازار سرمایه هم توضیح داد: این صندوق به منظور استفاده از فرصت‌های موجود ، متعادل کننده بازار دربرهه‌های هیجانی و ایجاد ثبات و در مجموع برای کاهش ریسک عمومی و کلی بازار تاسیس می‌شود.
وی ادامه داد: طبق ماده سه اساسنامه، هدف از تشکیل این صندوق جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آن‌ها به خرید انواع دارایی‌های موضوع ماده چهار به منظور تحقق سه هدف است.اول افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران در بورس و فرابورس و افزایش تعادل از طریق خرید اوراق بهاداردر شرایطی که به علت حاکمیت جو روانی، عرضه اوراق بهادار در این بازارها افزایش و قیمت آن‌ها بیش از حد منصفانه کاهش یافته و همچنین فروش اوراق بهادار در شرایطی که در اثر افزایش غیرمنطقی تقاضا، قیمت اوراق بهادار از قیمت‌های منصفانه و عادلانه فاصله یافته و نگرانی از تشکیل حباب‌های قیمت وجود دارد.
حسینی ادامه داد: افزایش نقدشوندگی اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران و تحدید نوسان قیمت آنها و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، بهره‌گیری از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس و تامین منافع بلندمدت سرمایه‌گذاران هم دو هدف تعریف شده برای «صندوق توسعه سرمایه‌گذاری بازار سرمایه ایران» است.
در بازار دیروز همچنان صدرنشيني نمادهای فلزی ادامه داشت؛ در این گروه، افزایش قیمت جهانی فلزات رنگین از جمله مس، سرب و روی موجب شد تا نمادهای وابسته به این گروه رشد کنند. اما در نماد ملی مس در حالی معامله‌گران رشد قیمتی را تجربه کردند که در بورس کالا 780 تن مس مفتول شرکت ملی مس ایران با نرخ 22693 تومان در هر کیلو به صورت نقدی عرضه شد که نسبت به معاملات قبلی (عرضه با قیمت 22746 تومان) با کاهش جزئی روبه‌رو‌ شد.
همچنین1000 تن مس کاتد شرکت در برابر عرضه 1200 تنی با نرخ 22150 تومان و به صورت نقدی به فروش رسیدکه نسبت به معاملات قبلی (عرضه با نرخ 22193 تومان) با کاهش 43 تومانی در هر کیلو مواجه بود.
افزون بر اين، 72500 تن شمش بلوم فخوز در حالی که عرضه نیز به همین مقدار بود با نرخ 1500 تومان (قیمت پایه اعلام شده) عرضه شد که نسبت به معاملات قبلی تغییری نداشت. حال آنكه 50 هزار تن تختال شرکت نیز بدون تغییر قیمت نسبت به معاملات قبلی در قیمت 1250 تومان به فروش رسید. عرضه تختال در اين روز 70 هزار تن بود که تقاضای 50 هزار تنی برای آن شکل گرفت. معاملات «فخوز» به صورت سلف و با موعد تحویل 30 آذر‌ماه انجام شد.
از سوي ديگر در گروه تولید‌کنندگان سرب و روی نمادهای اصلی در حالی با صف خرید همراه بودند که گزارش شرکت معادن بافق و تعدیل فوق‌العاده سود این شرکت نظرها را به سوی گروه سرب و روی تغییر داده است. دیروز کبافق در شرایطی با رشد قیمتی نزدیک به 20درصد مواجه شد که این شرکت با سرمایه‌ای بالغ بر 5 میلیارد و 62 میلیون و 500 هزار تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 91 مبلغ 205 تومان عایدی خالص در نظر گرفته که در 6‌ماهه نخست تنها 26 درصد از آن را محقق كرده است.
روز گذشته در گروه شرکت‌های هلدینگی، سرمایه‌گذاری غدیر در حالی برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف شد که «وغدیر» همزمان با بسته شدن نماد به اعلام سود سال جاری خود نیز پرداخت. غدیر سود هر سهم سال مالی 91 خود را از 116 تومان به 122 تومان افزایش داده است و در اولین پیش‌بینی سود سال 92 نیز 1342 ریال اعلام کرده است. در گروه غذایی، قند پیرانشهر هم گزارش قابل توجهی را منتشر کرد.
قپیرا در عملكرد سه ماهه، در گزارشی محافظه‌كارانه سود هر سهم سال مالی منتهی به تيرماه 92 خود را 1147 ریال اعلام کرده است که نسبت به اولین پیش بینی تغییری نداشته است. البته شرکت در سه ماهه 507 ریال آن، معادل 44 درصد آن را پوشش داده است که به نوعی تعدیل مثبت شرکت در گزارش‌های آتی را قطعی کرده است.
در گروه برقی با اعلام کاهش سه تومانی سود هر سهم شرکت بورسی لامپ پارس شهاب، این شرکت بورسی از برنامه افزایش سرمایه 150درصدی خود خبر داد.
در گروه حمل‌ونقل، وضعیت نامناسب این صنعت دیروز دامنگیر حمل و نقل پتروشیمی نیز شد و «حپترو» در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که با توجه به شرایط اقتصادی داخلی و تحریم مواد پتروشیمی و اثر مستقیم بر روی درآمد ترخیص این شرکت پیش بینی مي‌شود كه معادل 15 درصد از سود پیش بینی شده سال جاری شرکت محقق نشود.
حپترو در آخرین گزارش مالی خود بر اساس عملکرد شش ماهه سود هر سهم خود را 91 ریال اعلام کرده و در نیمه نخست سال نیز 3 ریال آن را محقق کرده است.
در مجموع بازار سهام دیروز شرایط مطلوبی را تجربه کرد. هر‌چند عرضه‌ها در این بازار رو به افزایش بود. در بازار دیروز شاخص 371واحد رشد کرد و به سطح 33هزار و 113واحد رسید. ارزش معاملات هم در اين روز با توجه به جابه‌جا‌یی یک بلوک 175میلیون سهمی پالایشگاه بندرعباس در پایان معاملات به 201میلیارد تومان رسید. از 236نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 112نماد با کاهش قیمت و 119نماد با رشد ارزش داد‌و‌ستد شدند و بقيه نمادها تغيير قيمتي نداشتند.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که بیانگر بازدهی سرمایه‌گذاران است، معاملات خود را در سال 91 با افزایش 374 واحدی آغاز کرد تا این متغیر مهم بازار سهام ارتفاع 26 هزار واحد را بعد از حدود یک سال پس بگیرد.
به گزارش سنا، دماسنج بازار سهام روز 27 فروردین ماه امسال در پی نتایج مثبت نشست گروه 1+5 و ایران از مرز 27 هزار واحد عبور کرد و رکورد 27 هزار و 281 واحد را به ثبت رساند اما فعالان بازار سرمایه بیش از پنج ماه انتظار کشیدند تا رکورد شاخص بورس تهران دوباره شکسته شود.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز چهارم مهرماه از مرز 27 هزار و 400 واحد گذشت و روز بعد قله 28 هزار واحد را فتح کرد.
بر‌اساس این گزارش، شاخص کل بورس تهران روز نهم مهرماه نیز وارد فاز 29 هزار واحد شد و در طول دو هفته، چهار بار خط مقاومتی خود را شکست اما در نهایت از این کانال عبور کرد. روند رکوردزنی های دماسنج بازار سهام روز سی‌ام مهرماه امسال ادامه یافت به طوری که شاخص کل در دقایق اولیه بازار با 200 واحد افزایش از ارتفاع 30 هزار واحد عبور کرد.
شاخص کل بازار سهام در آبان‌ماه امسال با فراز‌و‌نشیب‌های زیادی روبه‌رو‌ شد به طوریکه روز ششم آبان ماه وارد فاز 31 هزار واحد شد اما سه بار به کانال 30 هزار واحد بازگشت و در نهایت در روز 23 آبان ماه از ارتفاع 31 هزار واحد عبور کرد.
در همين حال شاخص کل بازار سهام روز هفتم آذرماه رکورد 32 هزار واحد را شکست و پس از سه روز کاری ارتفاع 33 هزار واحد را فتح کرد تا رکورد جدیدی در تاریخ 46 ساله بورس تهران به ثبت برسد.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۳ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۷:۳۴:۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد