شناخت و عوامل حساسیت طلا + درمان خانگی حساسیت به طلا | زر

شناخت و عوامل حساسیت طلا + درمان خانگی حساسیت به طلا | زر
آیا به طلا حساسیت دارید؟ در این مقاله سایت زر علت و درمان اینکه حساسیت طلا چگونه است و برای رفع حساسیت طلا در خانه و حساسیت به طلا در بارداری بیان می کنیم

حساسیت طلا گاهی اوقات ایجاد دردسر خواهد کرد. اما کمتر دیده شده که فردی به این آلیاژ گران‌بها حساسیت داشته باشد. البته خاطرم هست که در کودکی به‌واسطه یک النگوی طلا پوست دستم به‌شدت ملتهب شده بود که با تعویض آن مشکل برطرف شد. اما همان‌طور که اشاره کردم این نوع حساسیت واقعاً نادر بوده و چندان مرسوم نیست. البته در این بین ممکن است برخی از افراد به مشکلاتی برخورد کنند که در ادامه این موضوع را بیشتر شرح خواهیم داد.

حساسیت طلا چیست - طلا و جواهر زر

حساسیت طلا و آلرژی به جواهرات چیست؟

زیورآلات در زندگی ما عضوی جدانشدنی هستند که کمتر دیده می‌شود فردی از آنها استفاده نکند. در این بین برخی از طلا و جواهرات با پوست ما سازگار نبوده و بر روی سطح خارجی پوست حساسیت‌هایی ایجاد می‌کنند. البته این مشکل رایج بیشتر برای بدلیجات پیشامد می‌کند اما برخی از طلاها نیز موجب ایجاد ناهنجاری‌هایی بر روی پوست می‌شوند. اگر برای شما نیز این سؤال پیش‌آمده که در بین طلا و جواهرات چه عنصر و آلیاژی می‌تواند عامل اصلی حساسیت باشد؟ باید به شما بگوییم که حساسیت طلا صرفاً به‌وسیله عنصر نیکل ایجاد می‌شود. البته تمام تقصیرها گردن این آلیاژ نیست. چون گاهی دیده شده که تنگ بودن اندازه زیورآلات، حتی سنگ‌ها و جواهراتی که بر روی آن استفاده شده‌اند نیز می‌توانند عامل مهمی در ایجاد حساسیت باشند.

حساسیت طلا و آلرژی به جواهرات چیست؟ - طلا و جواهر زر

نشانه ها و علائم آلرژی به طلا و حساسیت طلا چیست؟

به طور کلی نشانه ها و علایم آلرژی به طلا با علائم ناشی از سایر حساسیت ها یکسان میباشد. واکنش هر بدن به مواد آلرژی زا متفاوت است، اما به طور کلی می توان علائم آلرژی به طلا را به دسته های زیر تقسیم نمود:

  1.  ورم پوستی
  2. راش پوستی
  3. سرخی پوست
  4. خارش پوست بدن
  5. لایه برداری و پوسته پوسته شدن بدن
  6. ایجاد شدن لک بر روی پوست
  7.   تاول زدن

این نشانه ها و علائم آلرژی به طلا و یا حساسیت طلا برای هر شخصی می تواند خفیف یا شدید باشد. به طوریکه هر فرد می توانند مدت کوتاهی پس از تماس با طلا دچار آلرژی پوستی شود یا پس از مدت طولانی در معرض طلا باشد و ایجاد حساسیت و آلرژی نماید. برای مثال اگر انگشتر طلا زنانه بپوشید، ممکن است قرمزی، تغییر رنگ یا خارش در انگشتتان ایجاد شود. همچنین ممکن است پس از پوشیدن گوشواره طلا زنانه یا پلاک طلا زنانه ، علائمی در گوش یا اطراف گردن خود ایجاد کنید.

تشخیص آلرژی به طلا از سایر آلرژی ها دشوار است، بنابراین ممکن است علائم را به اگزما یا نوع دیگری از درماتیت تماسی نسبت دهید. امابه خاطر به یاد داشته باشید که با حساسیت به طلا، هر بار که پوست خود را در معرض طلا قرار می دهید، احتمالاً همان واکنش را نشان می دهید. علت دقیق آلرژی به طلا ناشناخته است، اما علائم زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به این فلز حساس شود. حساسیت به سایر انواع فلز و همچنین داشتن سابقه خانوادگی آلرژی به نیکل یا فلز می تواند احتمال ابتلا به آلرژی طلا را افزایش دهد. همچنین ممکن است این علایم و حساسیت در نتیجه فلزات دیگری که با آنها مخلوط شده اند، به جواهرات طلا یا سایر اقلام طلا واکنش نشان دهید. به عنوان نمونه فلز نیکل یکی از رایج ترین آلرژن های فلزی بوده که اغلب با طلا آلیاژ یا مخلوط می شود.

علل و علائم حساسیت طلا را بشناسیم

در قسمت قبل اشاره کردیم که بنا به دلایلی پوست ما به زیورآلات تشکیل شده از طلا و جواهر حساسیت نشان می‌دهد. بیشترین این حساسیت‌ها به‌واسطه وجود آلیاژ نیکل است. البته در کنار آن عوامل دیگری نیز دخیل هستند. در این قسمت علل و عوامل حساسیت طلا را با هم بررسی می‌کنیم.

سایز نامناسب زیورآلات از عوامل حساسیت طلا

برخی از زیورآلات ممکن است برای دست و انگشتان ما تنگ باشند و اندازه آنها مناسب ما باشد. چسبیدن آنها به پوست سبب التهاب، قرمزی و خارش شده و چون هوا عبور نمی‌کند ممکن است پوست را دچار حساسیت طلا کنند. در اشاره به علائم حساسیت به طلا و جواهر  می‌توان خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن، التهاب و مشکلات درماتیت را ذکر کرد. درماتیت به‌نوعی حساسیت پوستی اطلاق می‌شود که به‌واسطه برخورد یک شی خارجی مانند زیورآلات بر روی پوست ایجاد شده و درمان آن ممکن است مدت‌ها طول بکشد. ضمن اینکه شرط بهبودی کامل استفاده نکردن از طلا و جواهرات است. از جمله مشکلات دیگری که به‌واسطه حساسیت طلا ممکن است ایجاد شوند می‌توان به قفل زنجیر و یا پیچ گوشواره اشاره کرد که باعث ایجاد حساسیت تماسی شده و ممکن است مشکلات زیادی را برای استفاده کننده همراه داشته باشند.

سایز نامناسب زیورآلات از عوامل حساسیت طلا

مشکلات آلیاژ نیکل از عوامل حساسیت طلا

همان آلیاژی است که از آن برای ساخت طلایی سفید، بدلیجات، دکمه، کمربند و غیره استفاده می‌شود. شایع‌ترین آلرژی را این آلیاژ از خود نشان می‌دهد که البته به دلیل ارزان قیمت بودن به‌شدت محبوب است و در صنعت طلا و جواهرات از آن به‌وفور استفاده می‌شود. از مشخصه‌های حساسیت طلا به‌واسطه حضور نیکل این است که پوست افراد بین ۱۲ تا ۴۸ ساعت بعد از استفاده کردن از طلا و جواهراتی که در درون خود نیکل دارند، دچار حساسیت شده و ملتهب می‌شود.

حساسیت طلا با آلیاژ کادمیوم

از دیگر آلیاژهایی که سبب ایجاد حساسیت پوستی طلا و جواهرات می‌شوند، فلز کادمیوم است. از این فلز نیز در دنیای طلا و جواهرات زیاد استفاده می‌شود. کادمیوم به قطعه طلای شما براقیت و جلا بخشیده اما به میزان بسیار زیادی سمی است و سبب ایجاد حساسیت طلا نیز می‌شود. همچنین این فلز برای انسان و طبیعت خطرناک بوده و البته یکی از عوامل سرطان‌زا محسوب می‌شود. به همین دلیل است که آن را با سایر آلیاژ و فلزات ترکیب می‌کنند و به‌صورت خالص از آن استفاده نخواهد شد. ناگفته نماند که ترکیب کادمیوم و طلا چندان مرسوم نیست و بیشتر در بدلیجات از این آلیاژ استفاده می‌شود. کادمیوم و سرب هر دو به‌شدت مضر بوده و البته به وفور در بدلیجات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حساسیت به طلا و فلز - طلا و جواهر زر

آلرژی با طلا از عوامل حساسیت طلا

بیشتر افراد تصور می‌کنند که طلا نمی‌تواند حساسیت‌زا باشد و یا مثلاً حساسیت به انگشتر طلا یا گردنبند طلا چندان مرسوم نیست. اما نکته اینجاست که طلا نیز حساسیت‌زا بوده اما بر طبق آمار از بین افرادی که حساسیت پوستی طلا دارند از هر ۱۰ نفر 1 نفر  به این عارضه مبتلا می‌شود. نکته جالب اینجاست که حساسیت طلا با عیار آن رابطه غیرمستقیم و عکسی دارد. به این معنا که هر چه عیار طلایی یا میزان درصد خلوص آن بالاتر باشد، حساسیت پوستی برای افراد کاهش پیدا می‌کند. البته این امر به دلیل وجود نیکل و مس در طلا روی می‌دهد. طلاهایی که عیار پایین دارند مثلاً معیار آنها عدد ۹ است بیشتر از نیکل و مس در آنها استفاده شده است. به همین دلیل احتمال ایجاد حساسیت‌های پوستی در آنها بیشتر است. آلیاژهای نیکل و مس فلزاتی هستند که در مکان‌های مرطوب به‌سرعت اکسیده شده و اگر شما پوست حساسی داشته باشید در کنار سیاه شدن پوست، سبب سوزش و خارش نیز می‌شوند.

حساسیت طلای سفید بیشتر است!

حساسیت طلای سفید - طلا و جواهر زر

در ابتدای این مطلب نیز اشاره کردیم برای سفید کردن طلا، از آلیاژ نیکل استفاده می‌کنند و میزان نیکل در این طلا از مس بیشتر است. به همین دلیل است که طلای سفید حساسیت بیشتری بر روی پوست از خود نشان می‌دهد. رنگ طلا در حالت عادی زرد رنگ است اما سازندگان و فعالان صنعت طلا و جواهرات با استفاده از نیکل رنگ آن را سفید می‌کنند. البته اگر در این صنعت برای تغییر رنگ طلا از زرد به سفید رودیوم، Rhodium را به‌جای نیکل با طلا ترکیب کنند، دیگر افراد مشکل حساسیت طلا نخواهند داشت. اما متأسفانه رودیوم گران و کمیاب است و به همین دلیل از نیکل استفاده می‌شود.

حساسیت طلا شامل چیست؟

سؤالی که ممکن است در حال حاضر در مورد حساسیت طلا و آلرژی به آن ذهن شما را مشغول کند این است که چطور متوجه شویم به زیورآلات و طلا و جواهرات حساسیت داریم، در حالت کلی پوست به همه زیورآلات واکنش و حساسیت نشان نخواهد داد و در مقابل عیار و جنس زیورآلات عکس‌العمل‌های غیر مشابهی از آن خواهید دید. ما به شما توصیه می‌کنیم که از خریدن زیورآلاتی که پوست شما به آنها حساسیت نشان می‌دهد خودداری کنید. از نشانه‌ها و علائم حساسیت به طلا می‌توان به خارش، التهاب، قرمزی، گزگز کردن و جوش‌های ریز به‌اصطلاح دون دون شدن پوست، خشک شدن، ترک ترک شدن و ایجاد حالت‌های متفاوتی مانند سوختگی بر روی پوست اشاره کرد. این نشانه‌ها و علائم، حساسیت طلا هستند که با چند راهکار ساده می‌توان از ایجاد آنها جلوگیری کرد. 

حساسیت به طلا در بارداری چگونه است؟

متاسفانه در زمان بارداری بدن واکنش‌های عجیب و پیش‌بینی نشده‌ای از خود نشان می‌دهد. یکی از این واکنش‌ها افزایش یافتن حساسیت پوست است. پوست به استفاده از برخی محصولات آرایشی بهداشتی و حتی طلا و جواهرات حساس شده و واکنش‎های آلرژیک از خود نشان می‌دهد. حساسیت طلا از جمله مشکلاتی است که خانم‌های باردار فراوانی با آن روبرو می‌شوند. توصیه می‌کنیم که در مدت زمان بارداری از طلا و جواهرات به مدت طولانی استفاده نکنید. ضمن اینکه می‌توانید تا بعد از تولد فرزندتان آنها را از خود دور نگه دارید.

حساسیت به طلا در بارداری چگونه است؟

درمان خانگی حساسیت به طلا چگونه است؟

اگر با زیورآلات، طلا و جواهرات خود به مشکل خوردید و دچار حساسیت شدید، برای رفع حساسیت طلا چند نکته مهم را موردتوجه قرار دهید. نکته اول اینکه سعی کنید از طلا و جواهراتی استفاده کنید که پوست شما را تحریک نکرده و باعث آسیب رسیدن به آن نمی‌شوند. طلای با عیار بالا یعنی ۱۸ عیار یا ۲۴ عیار استفاده کنید و از پوشیدن جواهرات دیگر خودداری کنید. در حالت کلی به دنبال طلا و جواهراتی باشید که در آنها کمتر از فلز نیکل استفاده شده باشد. تیتانیوم و استیل آلیاژهایی هستند که از ایجاد واکنش پوستی جلوگیری کرده و حساسیت طلا نمی‌آورند. توصیه می‌کنیم بندهای ساعت خود را از فلزی به بندهای چرمی یا پارچه‌ای تغییر دهید. اگر به دلیل معذوریت‌های شغلی با نیکل یا طلا تماس دارید از دستکش استفاده کنید و در صورت بروز حساسیت به طلا و جواهرات سریعاً آنها را از دست و گردن خود جدا کنید.

درمان خانگی حساسیت به طلا  - طلا و جواهر زر

همچنین با استفاده از کرم موضعی و پماد کورتیکواستروئید که به‌راحتی در داروخانه‌ها قابل دسترسی است می‌توانید التهاب و خارش، قرمزی، تورم و دانه دانه های ایجاد شده به دلیل حساسیت طلا را مرتفع کرده و از شر آنها خلاص شوید. فراموش نکنید که کمپرس آب سرد و مرطوب نگه داشتن پوست نیز به کم شدن خارش کمک می‌کند. گاهی اوقات دیده شده که بعد از واکنش‌های شدید، افراد مجبور به مراجعه به پزشک می‌شوند و بعد از آن دیگر اجازه استفاده از طلا و جواهرات را نخواهند داشت. 

حساسیت طلا را جدی بگیرید

ما در این مطلب سعی کردیم تا شما را با حساسیت طلا و علل ایجاد آن، راه‌های پیشگیری و علائم و نشانه‌های آن آشنا کنیم. برخی از افراد به‌واسطه ترفندهایی مانند استفاده از برق ناخن یا استفاده از بعضی پمادهای خاص به مقابله با این مشکل می‌روند. اما فراموش نکنید که رطوبت ایجاد شده و سایش اکسسوری طلا و جواهرات به پوست سبب می‌شود که هرگونه کرم یا برق ناخنی به‌راحتی از روی پوست یا طلا و جواهرات شما پاک شده و پوست شما گاهی اوقات حتی شدیدتر از قبل حساسیت نشان دهد. به شما توصیه می‌کنیم در زمان ایجاد حساسیت طلا جدا از پوشیدن زیورآلات خودداری کرده و تا زمان بهبود کامل آنها را دور نگه دارید. دور از انتظار نیست که اگر به علائم و هشدارهای پوستی خود توجه نکنید تا آخر عمر مجاز به پوشیدن زیورآلات طلا و جواهر نباشید.

راه حل ما برای حساسیت طلا و آلرژی به فلزات

حساسیت طلا و آلرژی به فلز نباید مانع از پوشیدن جواهرات زیبای مورد علاقه شما شود. مشتریانی که به دنبال جواهرات با طلای زرد یا رزگلد هستند، کمتر با حساسیت فلز مواجه می‌شوند. اما برای کسانی که به دنبال فلز سفید هستند و حساسیت طلا دارند، پلاتین را توصیه می‌کنیم.

پلاتین یک فلز سفید طبیعی است و فلزی قوی‌تر و بادوام‌تر از طلا است. پلاتین حداقل ۹۰ تا ۹۵ درصد خالص است و تنها با یک فلز دیگر (کبالت، ایریدیوم یا روتنیم) آلیاژ می‌شود. پلاتین همچنین ضد حساسیت است، به این معنی که مشتریان مبتلا به آلرژی به نیکل نیازی به نگرانی در مورد واکنش آلرژیک نخواهند داشت.

 برای مشتریانی که به فلز یا طلای سفید ۱۸ عیار حساسیت دارند، پیشنهاد می‌کنیم آبکاری رودیوم را امتحان کنند. رودیوم یک فلز سفید رنگ است که در جدول تناوبی به خانواده پلاتین تعلق دارد و با استفاده از روش آبکاری روی طلای سفید اعمال می‌شود.

این لایه رودیوم به‌عنوان یک مانع بین پوست و زیورآلات شما عمل می‌کند. با این حال، روکش رودیوم به‌مرورزمان از بین می‌رود و بسته به شیمی بدن شما، ممکن است لازم باشد هر ۶ ماه تا هر دو سال یکبار مجدداً استفاده شود.

در آخر برای کاهش حساسیت طلا ما در سایت طلا و جواهر زر توصیه می‌کنیم تاحدامکان جواهرات را خشک نگه دارید. آب یا رطوبتی که بین پوست و زیورآلات شما محبوس می‌شود، می‌تواند حساسیت به هرگونه واکنش آلرژیک را افزایش دهد. رطوبت به دام افتاده نیز می‌تواند به درماتیت تماسی کمک کند

حساسیت طلا و یا آلرژی به فلز نیازی به جلوگیری از ایجاد یا خرید سفارشی جواهرات رؤیاهای شما ندارد.

 

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۷:۵۱:۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد